معضل ما  اکنون کروناست
معضل ما  اکنون کروناست
معاون بهداشتی علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: استان ما در وضعیت خطرناک است و بعد از خوزستان خطرناک‌ترین استان هستیم.

محمدمهدی بانشی در نشست معاونت‌های سه‌گانه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با رسانه‌ها اظهار کرد: در این یک سال شیوع کرونا به اندازه ۲۶ سال خدمت سختی نکشیدم اتحاد خیلی خوبی هم در هیئت رییسه دانشگاه داشتیم تا در برابر کرونا که بار سنگینی بر دوش حوزه درمان و سلامت است سربلند بیرون بیاییم.

وی گفت: روز بهورز ۱۲ شهریور که وارد این مدیریت شدم ۸ ماه حقوق‌ها در روستایی عقب بود درآمد ما بسیار کم بود ۴۶۸ هزار نفر را خدمت می‌دادیم و ۱۹۸ هزار نفر که قبلا زیر چتر بهداشت نبودند را زیر چتر بیاوریم و با آن حقوق ۸ ماهه را که پرداخت کردیم مقداری هم جلو افتادیم.

بانشی افزود: در جمعیت شهری مشکل بیشتری داشتیم سیستم و چتر خود را برای خدمت به مردم افزایش دادیم در حالی که پیش آن از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت حتی یکی فشار خون نگرفته بودیم.

وی ادامه داد: در سال ۹۸ که دیر هم آمدیم ۸ میلیون و ۶۱۹ هزار خدمت ارائه کردیم و در سال ۹۹ خدمت در همه دانشگاه‌های کشور خدمت به غیر از دانشگاه تبریز افت داشت و جالب است که دانشگاه امسال به ۱۱ میلیون و ۸۸۰ هزار خدمت رسیده یعنی افزایش ۴۰ درصدی رشد خدمت داشته‌ایم.

این مسئول گفت: معضل ما  اکنون کروناست اما با انسجامی که هست موفقیت‌هایی چشمگیری داشته‌ایم غربال‌گری چهار مرحله‌ای داشتیم و اولین دانشگاهی بودیم که به ۹۰ درصد غربالگری رسیدیم زیرا اولا از نیروهای کارآمدی برخوردایم اکنون بیماریابی ما دو برابر کشور است درصد مرگ و میر در استان ما بسیار کمتر از کشور و میانگین سنی ابتلای بیماری ما ۴۲ سال و در اکثر استان‌ها بالای ۵۰ سال است که نشان از بیماریابی خوب در استان دارد ۹۲ درصد بیماران ما قبل از بیمارستان و بستری شناسایی می‌شوند و ۸۲ درصد از بیماران ما اصلا بیمارستان را ندیده‌اند بلکه سرپایی معاینه و قرنطینه می‌شوند.

وی گفت: ۴۳۵ مرگ داشتیم آن چه باعث شده مرگ و میر ما کم باشد تست گسترده و هوشمند، درمان سرپایی مناسب و بیماریابی خوب بود که در میزان مرگ و میر حتی از دنیا که ۲٫۲ در صد هزار است بسیار بهتر هستیم و نشان دهنده کار خوب است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: واکسن در سه مرحله وارد استان شده در مرحله اول ۱۰۰ دوز داشتیم از نفر اول تا آخریم نفر اولویت‌بندی شده از ۴۰۰۰  نفر بخش درمان هزار نفر دریافت کردند برای بیماران صعب‌العلاج روستاهای دور هم در نظر گرفته شده همچنین منتظر دریافت واکسن هندی هستیم که از گروه‌های پر خطر شروع کنیم بخشی از کادر ای‌سی‌یو و اورژانس‌های کوئیدی را نیز واکسینه کردیم.

این مسئول در دانشگاه علوم پزشکی به وضعیت خطرناک استان اشاره کرد و گفت:  استان ما در وضعیت خطرناک است و بعد از خوزستان خطرناک‌ترین استان هستیم و در ایام بسیار سختی خواهیم داشت گردش ویروس انگلیسی در استان ما وجود دارد و به شدت باید مراقب باشیم.