فرماندار کهگیلویه به کمک عشایر شتافت
فرماندار کهگیلویه به کمک عشایر شتافت
عشایر قشری متکی به توان خود و همواره با وجود سختی‌های فراوان اما هم‌چنان فرهنگ اصیل قناعت و جبهه تولید را رها نکردند و در همین راستا فرماندار کهگیلویه با حضور در بین عشایرین دستور بررسی مشکلات این قشر از جامعه را داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک، در ۳۰ کیلومتری غربی شهر دهدشت عشایر پر تلاشی به زندگی به سبک اجداد در طبیعت و کوچ‌نشینی ادامه داده‌اند، آن‌ها نسل‌هاست در میان دشت‌ها کوچ می‌کنند و علی‌رغم مواجهه با بسیاری از چالش‌های دنیای مدرن، هم‌چنان از سکونت خودداری می‌کنند و پیوسته در حرکت به سر می‌برند تا همواره ارتباطی زیبا از همزیستی انسان و حیوان و محیط زیست را به نمایش بگذارند.

 

آن‌ها با شروع بارش‌ها و پیش از زمستان سخت تمام وسایل خود را جمع می‌کنند تا گله‌های خود را حدود ۶۰ کیلومتر عقب‌تر به دنبال شرایط زندگی بهتر و زمین مناسب در قشلاق‌های گرم اطراف بهبهان سکنی دهند.

 

خوش طعم‌تر از مزه‌ترش رملیک‌های نارنجی دشت، زیبایی دیدن دسته‌های تیهو که فقط با صدای ماشین حرکت‌شان از فراز جاده مشخص می‌شود،  سیاه‌چادرهای بر افراشته در نشیب کوهستان، خانه‌های نیمه سنگی عشایری، هیجان، حرکت گوسفندان و مشاهده چالاکی زنان ایل از جاذبه‌های جاده‌ای پر از قلوه سنگ و دره‌های با شیب سخت است که تا چند روز دیگر جمع شده و فرسنگ‌ها دورتر در میان دشت‌های بهبهان… و زندگی دوباره برپا می‌شود.

 

زندگی عشایری شاید برای کسی که با هیاهوی روزانه شهر درگیر است لذت‌بخش به نظر برسد اما در واقعیت مرارت‌های تاریخی این سبک زندگی برای انسان امروز برخوردار از خدمات برق و آب و گاز و خیابان آسفالته شهر قابل تحمل نیست برای همین است که مشکلات برطرف نشده تا به امروز این شیوه زندگی را در استان و هم‌چنین شهرستان کهگیلویه در خطر به محاق رفتن و منسوخ شدگی برده است.

 

طبق گفته عشایر منطقه، کوچ در سال‌های اخیر با مشکلاتی روبروست به طوری که برخی به اجبار شرایط به جای دام‌پروری در فضای باز به دام‌پروری در فضای بسته و یکجانشینی در اطراف روستاها روی  آورده‌اند و کوچندگی برای آن‌ها که کوچ را رها نکرده‌اند با سختی‌هایی همراه است که نیازمند توجه جدی مسئولان است.

 

در همین راستا، فرماندار کهگیلویه به همراه معاون عمرانی، بخشدار مرکزی، رئیس امور عشایر و رئیس منابع طبیعی در راستای بررسی مشکلات عشایر حومه غربی کهگیلویه با حضور در منطقه آب‌پیازی، لاسپید و زیرگچ پای درد دل عشایر نشسته و از نزدیک مشکلات را بررسی کردند.

 

محقق‌زاده با بیان این‌که عشایر قشری پیوسته غیرتمند و متکی به توان خود هستند اظهار کرد: عشایر با وجود سختی‌های فراوان هم‌چنان فرهنگ اصیل قناعت، ساده‌زیستی و کم‌توقعی را حفظ کردند و جبهه تولید رها نشده است.

 

وی افزود: اخلاق و رفتار آزادمنشانه و سخاوت در مهمان‌نوازی‌های عشایر باعث تاثیر عمیق اجتماعی این قشر شده است و این ظرفیتی قابل تامل در برنامه‌ریزی‌های مبتنی بر توسعه در عرصه گردشگری و اشتغال است.

 

فرماندار کهگیلویه با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی منسجم در حوزه عشایر و دیده شدن عشایر در توزیع امکانات گفت: احداث آب‌نما، تأمین دو مورد منبع آب شرب، احیاء چشمه، تدارک ماشین‌آلات ویژه، مرمت و بازگشایی جاده عشایر حومه از مصوبات این سفر بوده است.

محقق‌زاده در خصوص وضعیت آب عشایر منطقه افزود: نیازمند افزایش اعتبارات عمرانی ویژه و تعریف پروژه تامین آب در این مناطق هستیم که قبل از عملیاتی شدن، طرح مطالعاتی آن باید نهایی شود.

وی افزود: در حوزه آرد و نهاده‌های دامی حق و حقوق این قشر باید رسیدگی و تسهیل شود.  فرماندار کهگیلویه با بیان این‌که اگر هر دستگاهی در ارتباط با عشایر سهمی برای خدمت‌گزاری به این قشر قائل باشد، بسیاری از مشکلات عشایر حل می‌شود تصریح کرد: لازم است منابع طبیعی و راهداری نسبت به ارائه برخی خدمات جانبی به این قشر با امور عشایر همکاری کنند.

 

به گزارش  رسیده، طبق آخرین آمار تعداد ۴۳۰۰ خانوار عشایری در کهگیلویه زندگی می‌کنند و این نشان می‌دهد این شهرستان پهنه جمعیت عشایری بزرگی است، هم‌چنین عشایر کهگیلویه با داشتن حدود ۴۵هزار راس دام سبک، درصد بالایی از  تولیدات دامی استان را تامین می‌کنند.

 

انتهای پیام/

  • نویسنده : مالک آهنگ