عیدی وزارت جهاد کشاورزی به کشاورزان؛ توزیع انواع کود شیمیایی با ۴۵ درصد کاهش قیمت
عیدی وزارت جهاد کشاورزی به کشاورزان؛ توزیع انواع کود شیمیایی با ۴۵ درصد کاهش قیمت
نرخ جدید انواع کود‌ شیمیایی با ۴۵ درصدکاهش نسبت به سال قبل در کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک؛ مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی این استان با بیان اینکه حدود ۸ هزار تن انواع کود شیمیایی در استان آماده توزیع است، گفت: قیمت ۱۰ نمونه از کود‌های شیمیایی کاهش یافته و فقط کود اوره افزایش قیمت داشته است.

سیدعلی لاهوتی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر به دلیل تحریم‌های ظالمانه، قیمت انواع کود شیمیایی افزایش چشمگیری داشته است، افزود: خوشبختانه با همت وزارت جهاد کشاورزی و شورای قیمت گذاری امسال قیمت محصولات شیمیایی کشاورزی تا ۴۵ درصد کاهش یافته است.

وی کاهش قیمت کود‌های شیمیایی را عامل افزایش ۳۵ درصدی مصرف کود شیمیایی توسط کشاورزان در چند ماهه اخیر عنوان کرد و ادامه داد: هیچگونه کمبود و محدودیتی برای توزیع کود شیمیایی در استان نداریم.

لاهوتی با اشاره به افزایش ۳ هزار تنی سهمیه کود اوره استان در سال گذشته، اضافه کرد: ۱۰۰ درصد کار توزیع کود‌های شیمیایی به همت شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد انجام می‌گیرد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نام گذاری سال ۱۴۰۱ عنوان کرد: با هدف خود کفایی در تولید کود‌های شیمیایی که بیشتر وارداتی هستند، از شرکت‌های دانش بنیان که آمادگی لازم در زمینه تولید کود‌های شیمیایی را دارند دعوت به همکاری می‌کنیم.

وی انعقاد قرارداد با آزمایشگاه‌های خاک برای متناسب سازی ارائه کود‌های شیمیایی متناسب با هر نوع خاک و زمین را نیز از دیگر اقدامات این شرکت حمایتی اعلام کرد.

لاهوتی با اشاره به اینکه در ابتدای سال ۹۹ و با تغییر نرخ ارز مصرف کود‌های پتاسه و فسفاته کاهش یافت، تصریح کرد: مصرف کود‌های شیمیایی به جهت کمی و کیفی تأثیر فوق‌العاده‌ای بر محصولات کشاورزی دارد و با افزایش مصرف و رسیدن به مصرف بهینه، افزایش کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی را شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر کمبود تولید در محصول گندم به‌وضوح قابل‌مشاهده بود، یادآور شد: کشاورزان نتوانستند به دلیل گرانی از این نهاده‌های اثرگذار استفاده کنند که در نهایت شاهد کاهش تولید بوده‌ایم که در سال جاری به دلیل استفاده از این کود‌ها سال پر محصولی را ازنظر کمی و کیفی در محصولات کشاورزی شاهد خواهیم بود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی جهاد کشاورزی استان با اشاره به این که کود‌های پتاسه و فسفات در مقابل تنش‌های محیطی مانند سرما و گرما، توان گیاهان را افزایش می‌دهد، گفت: با مصرف این کود‌ها شاهد تولید محصولات سالم خواهیم بود.

وی با اشاره به وجود ۶۳ کارگزاران کشاورزی در اقصی نقاط استان افزود: با صدور حواله‌های الکترونیکی که توسط مراکز خدمات جهاد کشاورزی انجام و در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود، آن‌ها می‌توانند با قیمت‌های اعلامی کود‌ها را تهیه کنند.

لاهوتی با اشاره به استقبال کشاورزان از این محصولات، یادآور شد: در حال حاضر ذخایر استراتژیک کود‌های شیمیایی بیش از ۵۰۰۰ هزار تن است و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مشکلی در تأمین و تدارک کود‌های پتاسه و فسفاته وجود ندارد.

قیمت‌های جدید کود‌های شیمیایی به شرح ذیل است:

هر کیسه کود سوپر فسفات تریپل از ۴۲۳ هزار تومان به ۲۵۰ هزار تومان کاهش یافت همچنین هر کیسه کود فسفات ۱۳ درصد از ۱۹۰ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان؛ کود فسفات میکروبی از ۳۳۰ هزار تومان به ۱۸۳ هزار تومان؛ کود رویال پتاسیم از ۵۰۰ هزار تومان به ۲۷۴ هزار تومان؛ کود سولفات پتاسیم از ۵۴۴ هزار تومان به ۲۹۹ هزار تومان؛ کود سولفات آلمینیوم از ۴۲۳ هزار تومان به ۲۵۰ هزار تومان و کود اوره به ۹۹ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافت.

انتهای پیام/م:آ

  • نویسنده : مالک آهنگ