طرز تهیه سرکه سیب در خانه
طرز تهیه سرکه سیب در خانه
در این روزهای کرونایی در خانه دست به کار شوید و سرکه سیب درست کنید.

سرکه سیب حاوی مواد معدنی زیادی است که علاوه بر خواصی که سرکه بر روی دستگاه های تصفیه کننده خون دارد، یک اسید استیک سالم و ملایم است و بر روی کبد و کیسه صفرا اثر فعال کننده دارد و دارای پتاسیم، فسفر، کلرور منیزیم، کلرورسدیم، گوگرد، ویتامین های گروه B و ویتامینD، که این مواد موجود در سرکه سیب باعث طراوت و نشاط سلول های بدن شود.
مواد لازم برای تهیه سرکه سیب:

  • سیب: ۳ کیلو
    سرکه سفید: ۳ فنجان
    شکر: ۳ قاشق غذاخوری
    نمک: ۳ قاشق چای‌خوری
    نخود: ۲۰ عدد
    آب : به میزان لازم

طرز تهیه سرکه سیب:
۱. ابتدا سیب‌ها را با پوست خوب بشویید و بگذارید خشک شوند. سپس آنها را به چهار قسمت تقسیم کنید و هسته‌های آن ها را جدا کنید.
۲. سیب‌های خرد شده را در دبه‌ای مناسب بریزید. حدود ۱/۴ دبه خالی باشد، دبه را نباید پر کرد. زیرا باید فضای خالی داشته باشد.
۳. سپس شکر، نمک، نخود و سرکه را با هم مخلوط کرده و با  آب داخل دبه بریزید. مراقب باشید آب، دبه را پر نکند. مواد داخل دبه را با قاشق چوبی خوب هم بزنید. پارچه‌ای روی دبه بگذارید و با کش دور آن را ببندید. این کار را به جای بستن در دبه انجام بدهید. چون در دبه ممکن است خوب بسته نشود و هوا و رطوبت وارد دبه شده و سرکه کپک بزند.
۴. بعد از بستن پارچه روی در دبه، آن را در جای گرم و تاریک بگذارید. تا ده روز اول هر روز در ظرف را باز کنید و مخلوط را با قاشق چوبی زیر و رو کنید. سیب‌ها را به سمت پایین دبه فشار دهید. بعد از ده روز در ظرف را محکم ببندید و ده روز زمان بدهید. در ده روز دوم به هیچ عنوان در ظرف را باز نکنید. بعد از ۲۰ روز سیب‌ها نرم شده و ته ظرف ته‌نشین می‌شوند. سرکه را حداقل ۵۰ روز دست نزنید تا جا بیفتد. پس از این مدت سرکه آماده است. آن را درون پارچه تنظیفی صاف کنید و در بطری بریزید و در کابینت نگهداری کنید.