شیر فله‌ای تهدیدی برای سلامت مردم استان
شیر فله‌ای تهدیدی برای سلامت مردم استان
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص مصرف شیر فله ای و غیرپاستوریزه هشدار داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک؛ شیر فله‌ای تهدیدی برای سلامت مردم استانبه گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، مدیرکل دامپزشکی استان در خصوص مصرف شیر فله و غیرپاستوریزه بدون جوشاندن به میزان کافی که با خطر ابتلا به تب مالت همراه است، هشدار داد.

مختار رجایی فر افزود: استفاده از شیرهای فله ای که ممکن است آلوده باشند خطر ابتلا به بیماری هایی مانند تب مالت را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه فروش شیر فله ای ممنوع است و با عرضه کنندگان این محصول غیربهداشتی در کهگیلویه و بویراحمد برخورد می شود ادامه داد: توصیه دامپزشکی و کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت مصرف شیر پاستوریزه است که خطر آلودگی و بیماری ها را به همراه ندارد.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: بخش زیادی از مردم استان براساس ذائقه خود از شیرهای فله ای استفاده می کنند که این رویه ممکن است سلامتی آنان را با خطر مواجه کند.

وی تاکید کرد: شهروندان ساکن روستاهای کهگیلویه و بویراحمد که به شیر پاستوریزه دسترسی ندارند شیر فله ای غیرپاستوریزه را حداقل ۱۵ دقیقه در دمای بالای ۱۰۰ درجه بجوشانند و سپس آنرا مصرف کنند.

بیش از ۸۰۰ بیماری مشترک بین حیوان و انسان وجود دارد که شایع ترین آنان تب کریمه کنگو، تب مالت، سل، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، توکسوپلاسموز، هاری و سیاه زخم است.

تب مالت (بروسلوزیس) نوعی باکتری عفونی است که از حیوان به انسان و بیشتر از طریق شیر، پنیر و سایر لبنیات غیر پاستوریزه منتقل می‌شود؛ علائم تب مالت می‌تواند شامل تب، درد مفاصل و خستگی باشد که اغلب با آنتی بیوتیک درمان می‌شود

 

انتهای پیام/.

  • نویسنده : مالک آهنگ