شرط کرملین برای گفت‌وگوی پوتین با بایدن
شرط کرملین برای گفت‌وگوی پوتین با بایدن
این در حالی است که پیش‌تر برخی منابع خبری نزدیک به کرملین اعلام کردند که احتمالا «میخائیل میشوستین» نخست‌وزیر روسیه در نشست سران گروه ۲۰ در اندونزی شرکت کند.
به گزارش خبر دیشموک به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه گفت تمایل ایالات متحده برای گوش دادن به نگرانی‌های فدراسیون روسیه از جمله نگرانی‌های مربوط به امنیت می‌تواند بستری برای گفت‌وگو بین رئیس‌جمهور پوتین و بایدن باشد.

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، پسکوف گفت اگر آمریکا آماده رسیدگی به نگرانی‌های روسیه در مورد امنیت و در تلاش برای روابط بهتر بین دو کشور باشد، این می‌تواند بستری برای گفت‌وگوهای پوتین و بایدن باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره این که چه چیزی می‌تواند مبنایی برای مذاکرات باشد، اظهار داشت: تمایل آمریکا برای بازگشت به وضعیت در دسامبر-ژانویه و طرح این سوال «آنچه روس‌ها ارئه می‌کنند ممکن است برای همه ما مناسب نباشد اما شاید ارزش این که با آن‌ها سر میز مذاکره بنشینیم را داشته باشد؟ منظورم آن نوع پیش‌نویس اسنادی است که هم به بروکسل و هم به واشنگتن منتقل شد».

طی روزهای گذشته تنش‌ها درباره اوکراین تشدید شده و مسکو هشدار داده که کی‌یف قصد دارد با یک بمب کثیف اقدام تحریک‌آمیز انجام دهد و بحران بزرگ ایجاد کند و تقصیر را به گردن روسیه بیندازد.

اظهارنظر پسکوف بعد از آن مطرح شده که در اوایل اکتبر رئیس‌جمهور روسیه گفته بود نیاز به گفت‌وگو با بایدن نیست زیرا بستری برای مذاکره وجود ندارد.

ماه دسامبر روسیه نسخه پیش‌نویس تضمین‌های امنیتی را منتشر کرد و از ناتو و آمریکا خواست برای جلوگیری از افزایش تنش آن را در نظر بگیرند. تضمین‌ها محدودیت‌های عمده را درباره استقرار نیرو و تجهیزات و همچنین محدودیت گسترش ناتو برای دور نگه داشتن اوکراین از این ائتلاف نظامی تعیین می‌کرد.

به نوشته اسپوتنیک، با این حال، ناتو تاکید کرد سیاست درهای باز خود را کنار نمی‌گذارد و آمریکا هم از گفت‌وگو درباره نگرانی‌های امنیتی روسیه خودداری کرد و تنها موضوعاتی را انتخاب کرد که بجای همه نگرانی‌های مسکو، منافع طرف آمریکایی را مورد توجه قرار می‌داد.

اخیراً «خوزه تاورس» سفیر اندونزی در مسکو گفته بود نشست رو در روی پوتین و بایدن و حتی دیدار زلنسکی با پوتین در حاشیه نشست گروه ۲۰ می‌تواند به شکستن یخ بحران اوکراین کمک کند. نشست گروه ۲۰ که رهبران ۲۰ کشور صنعتی دنیا در آن حضور دارند قرار است روزهای ۱۵ و ۱۶ نوامبر(۲۴ و ۲۵ آبان) در جزیره بالی در این کشور برگزار شود.

اگر رهبران همه کشورها در نشست گروه ۲۰ حاضر شوند، این اولین مواجهه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا از زمان شروع جنگ اوکراین و تشدید تنش‌های فزاینده میان مسکو و غرب است.

پوتین اخیرا گفت که هنوز برنامه سفرش به بالی نهایی نشده اما تاکید کرد که طرف روسی در این نشست حضور خواهد داشت. دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین روسیه بعد از آن گفت که هنوز ترکیب هیأت روس که قرار است در نشست آتی سران گروه ۲۰ در اندونزی شرکت کند، مشخص نشده است.

این در حالی است که پیش‌تر برخی منابع خبری نزدیک به کرملین اعلام کردند که احتمالا «میخائیل میشوستین» نخست‌وزیر روسیه در نشست سران گروه ۲۰ در اندونزی شرکت کند.

پایان پیام/