شاهکار استاندار کهگیلویه و بویراحمد و نماینده کهگیلویه بزرگ در وزارت نیرو
شاهکار استاندار کهگیلویه و بویراحمد و نماینده کهگیلویه بزرگ در وزارت نیرو
با اجرای این طرح بیش از ۳۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی در ۲ شهرستان کهگیلویه و چرام به شبکه‌های نوین آبیاری مجهز خواهند شد.

شاهکار استاندار کهگیلویه و بویراحمد و نماینده کهگیلویه بزرگ در وزارت نیرو / سد آبریز بر مدار آبادانی / لب‌های تشنه دشت‌های کهگیلویه و چرام سیراب می‌شوند

به گزارش خبر دیشموک،  با تلاش حجت الاسلام سید محمد موحد نماینده کهگیلویه بزرگ و سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد و تیم همراهمشان در یک جلسه طولانی و پرتنش مجوزهای لازم برای احداث سد آبریز کهگیلویه گرفته شد.
رودخانه‌های جن‌ (موگرمون)، چهارروستا و رودخانه کور و آبریز که از رشته کوه‌های زاگرس در استان کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه می‌گیرند همگی پشت سد مارون سرازیر می‌شوند و سپس با اسم رودخانه مارون با عبور از بهبهان و آغاجری و سیراب کردن دشت‌های کشاورزی و باغات آنها با نام رود جراحی، وارد تالاب شادگان می‌شود و در فصل‌های پرآب مازاد آب‌های آن به خلیج فارس می‌ریزد.
رودخانه پرآب مارون با ظرفیت سالانه یک میلیارد متر مکعب آب از کنار دشت‌های پهناور شهرستان کهگیلویه می‌گذرد و استفاده چندانی از این ظرفیت بزرگ برای توسعه کشاورزی و آبادانی منطقه نمی‌شود. یاد آور می‌شود که رودخانه های پشت سد مارون همگی از استان کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه می‌گیرند و در فصول مختلف سال از حجم آب بالایی برخوردار هستند.
اجرای سد آبریز بر روی یکی از این رودخانه‌ها به‌نام رودخانه آبریز و انتقال آب آن باعث تبدیل زمین‌های دیم به آبی خواهد شد و تحول بزرگی را در این منطقه رقم خواهد زد.
گفتنی است که سد آبریز به پایداری آب استان در کهگیلویه و بویراحمد و بخش‌های شرقی استان خوزستان کمک خواهد کرد و به نحوی باعث تنظیم ورودی آب به پشت سد مارون و در زمستان‌های پر بارش هم کنترل کننده سیلاب‌های مخرب در حوزه آبریز مارون و جراحی خواهد شد.
با تخصیص حق‌آبه از این سد، بخش‌های زیادی از مشکلات کشاورزی و تامین آب آشامیدنی شهرهای دهدشت، چرام و دیگر شهرهای مجاور برطرف خواهد شد. در واقع انتقال آب با احداث چند طونل از سد آبریز به اراضی دیم کشاورزی اطراف دهدشت و چرام و تامین آب اشامیدنی مردم مناطق نزدیک به این سد می‌تواند انقلابی در این خصوص ایجاد نماید و قریب به سی هزار هکتار از اراضی زیر کشت زراعت آبی و باغات خواهد رفت. احداث این سد ناجی خوبی برای اشتغال در بخش کشاورزی و افزایش بیش از ۶۰ هزار تن محصولات استراتژیک گندم، ذرت و کلزا و دیگر محصولات مهم کشاورزی را در پی خواهد داشت. با اجرای این طرح بیش از ۳۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی در ۲ شهرستان کهگیلویه و چرام به شبکه‌های نوین آبیاری مجهز خواهند شد.
گفتنی است سد آبریز کهگیلویه سال‌ها در مسیر مطالعه و احداث بوده است، ولی امروز پس از مدت‌ها تلاش استانی و مقاومت و مخالفت‌های خارج از استان در یک جلسه طولانی و پرتنش در سازمان محیط زیست کشور مجوز احداث آن مصوب شد و برای جذب اعتبار به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور خواهد رفت. هر چند از پیش جلسات و رایزنی‌های متعددی در خصوص این سد صورت گرفته بود، اما این جلسات به نتیجه‌ای نرسیده بودند. اما در جلسه امروز در تهران که با حضور مسئولان کهگیلویه و بویراحمد از جمله احمدزاده استاندار و موحد نماینده کهگیلویه، حاجی‌زاده معاونت عمرانی استانداری، شهابی نسب مدیرکل برنامه و بودجه، فرهادی مدیر عامل آب، مدیرکل محیط زیست و دیگر مسئولین وزارت نیرو و سازمان محیط زیست کشور برگزار شده بود، مجوزهای لازم برای احداث سد آبریز گرفته شد.
یادآور می‌شود که این سد ۱۳۵ میلیون متر مکعب ذخیره آبی دارد و نه تنها هیچگونه ضرری برای سد مارون در پی نخواهد داشت، بلکه علاوه بر تنظیم و کنترل سیلاب‌های ورودی، مقادیر متنابهی از رسوبات ورودی مارون را نیز مهار خواهد کرد و باعث ازدیاد عمر این سد بزرگ یک میلیارد و چهارصد میلیون متر مکعبی خواهد شد. در استان کهگیلویه و بویراحمد سه سد بزرگ چمشیر، مارون و کوثر وجود دارد که جمعا ۴.۵ میلیارد متر مکعب ذخیره آبی دارند. گفتنی است که همه این آب‌ها به استان خوزستان اختصاص داده شده و استان کهگیلویه و بویراحمد تا کنون از مصارف آنها بی بهره بوده است و در عین حال مردم این استان به دلیل رعایت حسن همجواری و تعامل خوب و سازنده با مردم خوزستان تاکنون هیچگونه مخالفتی با انتقال آب به استان خوزستان نکرده‌اند و در کنار استان خوزستان بوده‌اند؛ همانگونه که در سال‌های دفاع مقدس نیز مردم کهگیلویه و بویراحمد در دفاع از مبهن اسلامی درکنار و همراه مردم خوزستان بوده اند و در این راه نسبت به جمعیت استان، بیشترین شهید را تقدیم میهن اسلامی نموده اند.

انتهای پیام/

  • نویسنده : وحید آهنگ