سد آبریز هدیه دولت برای توسعه و آبادانی کهگیلویه بزرگ باشد؛ تکمیل پروژه آبرسانی به ۴ شهر به انتظار ۱۴ ساله مردم پایان دهد
سد آبریز هدیه دولت برای توسعه و آبادانی کهگیلویه بزرگ باشد؛ تکمیل پروژه آبرسانی به ۴ شهر به انتظار ۱۴ ساله مردم پایان دهد
نماینده مردم شهرستان های کهگیلویه، لنده، چرام و بهمئی، گفت: کهگیلویه بزرگ نیازمند توجه ویژه وزارت نیرو در زمینه زیر ساخت های آب و برق و اطمینان پایدار در این راستا است

نماینده مردم شهرستان های کهگیلویه، لنده، چرام و بهمئی:
سد آبریز هدیه دولت برای توسعه و آبادانی کهگیلویه بزرگ باشد/ تکمیل پروژه آبرسانی به ۴ شهر به انتظار ۱۴ ساله مردم پایان دهد/ حق مردم بهمئی، چرام و سوق آبرسانی با تانکر نیست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک؛ حجت الاسلام سید محمد موحد در دیدار با رضا اردکانیان وزیر نیرو ضمن عرض تبریک به مناسبت حلول ماه پر خیر و برکت رمضان، اظهار داشت: بهره برداری از پروژه آبرسانی به ۴ شهر (دهدشت، سوق، چرام و لنده ) تا پایان دولت یکی از مسائل بسیار مهمی است که دولت دوازدهم در سفر به کهگیلویه و بویراحمد برای به بهره برداری رسیدن این پروژه قول مساعد داده بودند.

نماینده مردم شهرستان های کهگیلویه، چرام، لنده و بهمئی، افزود: مقرر شد که این مهم از طریق خطوط  انتقال از سد  کوثر انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در دیدار قبلی با وزیر نیرو، ایشان دستور اختصاص ۲۰ میلیارد تومان جهت تحرک بیشتر این پروژه را صادر کردند، بیان کرد: متاسفانه نه تنها این مهم عملیاتی نشد بلکه از ۲۲ کیلومتری که آب به شهر دهدشت می رسید تنها ۴ کیلومتر انجام شده که فعلا قرار است لوله آن را تامین کنند و این موضوع برای بنده بعنوان نماینده مردم قابل قبول نیست و باید عملیاتی شود .

حجت الاسلام موحد گفت: با توجه به صحبت با مسئولان قرارگاه خاتم  و این میزان اعتباری که در نظر گرفته شده است انتظار می رود حداقل آب بسرعت در فاز اول به دهدشت برسد و اگر این مهم پیگیری نشود به نتیجه نمی رسیم.
وی با تاکید بر اینکه حدود ۱۶ کیلومتر دیگر نیاز است تا زمینه انتقال آب به دهدشت و فاز نخست این پروژه اجرایی شود ادامه داد : یکی از معضلات اساسی مردم شهرستان بهمئی انتقال آب از سد کوثر به بهمئی است که قریب به ۱۴ سال از آغاز عملیات اجرایی این پروژه می گذرد و تاکنون چندین پیمانکار خلع ید شده یا پروژه را رها کردند.

موحد مشکلات  اعتباری و معارضات محلی را بزرگ ترین مانع اجرای این پروژه برشمرد و افزود: خواستار واگذاری این پروژه به آبفا هستیم تا شاهد تسریع در پیشرفت پروژه باشیم چرا که آب و فاضلاب تجربه اجرای  چنین پروژه هایی را دارد و بنظر میرسد با توجه به سیاست های فنی تغییر کارفرما مناسبتر بوده و تمرکز شرکت منابع آب بر روی پروژه های اصلی را سبب خواهد شد  .

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه نزدیک به ۱۴ سال از عملیات کلنگ زنی پروژه آب کشاوری دهدشت غربی می گذرد و تنها ۲۴ درصد پیشرفت دارد، گفت: از نخستین روزهای آغاز کار نمایندگی ام در این دوره پیگیر این پروژه بوده ام و بارها با مسئولین قرارگاه و نمایندگی جهاد نصر کرمانشاه نشست های مختلفی برگزار شد.

وی با بیان اینکه علیرغم اینکه خیلی از پیمانکارها طلبکار هستند اما پیمانکار این پروژه اعتبارات لازم را دریافت نموده است ، ابراز کرد: مدیرعامل اعلام کردند و تعهد دادند  که شروع به کار خواهند کرد ولی ما به این شروع امیدوار نیستیم و حتما باید شاهد تعیین تکلیف این پروژه باشیم .

نماینده مردم شهرستان های کهگیلویه، چرام، لنده و بهمئی در مجلس، اظهار داشت: وضعیت مردم دیشموک به لحاظ ابعاد محرومیت بر کسی پوشیده نیست و بهره مند شدن از آب سالم آشامیدنی جزو حقوق اولیه این مردم است که می طلبد تصمیم ویژه ای در این خصوص اتخاذ شود.

وی با اشاره به اینکه مردم شهرستان بهمئی با جمعیت بیش از ۴۰ هزار نفر آب مورد نیاز  خود را بسختی و مشقت تامین می کنند، گفت: این موضوع باید برای مجموعه وزارت نیرو غیر قابل تحمل باشد که مردم در رنج هستند و هرچند وضعیت برخی مردم روستایی سوق، لنده ، چرام ، چاروسا و شهرستان چرام نیز به همین شکل است.
موحد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه احداث سد آبریز می تواند بارقه امیدی در حوزه کهگیلویه و منطقه جنوب باشد، اظهار داشت: به گفته مسئولان  و کارشناسان وزارت نیرو دو ویژگی کیفیت آب که می توان از آن به عنوان آب معدنی استفاده کرد و اینکه خروجی آب با دهانه سد کمتر از ۲ کیلومتر فاصله دارد یک وضعیت استثنائی است.

وی تاکید کرد: بدون شک احداث این سد یکی از راه های برون رفت چرام و کهگیلویه از وضعیت فعلی و ایجاد اشتغال پایدار است.

موحد گفت: انتظار داریم وزیر نیرو دستور ویژه را در خصوص دریافت ماده ۲۳ برای این پروژه را صادر کنند.

وی با اشاره به برگزاری دیدارهای مختلف با مهندس جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، دکتر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و مجموعه وزارت نیرو برای رفع مشکل این پروژه، بیان کرد: به دنبال پیگیری ماده ۵۶ و مشارکت بانکها  نیز بودیم.
موحد همچنین به برگزاری نشست با شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اشاره کرد و افزود: این آمادگی از سوی ۲ بانک توسعه تعاون و بانک رفاه وجود دارد که البته نیازمند تدبیر وزیر نیرو و برگزاری نشست با وزیر رفاه و وزیر اقتصاد است که یکی از بانک های دیگر با این ۲ بانک همراه شده تا این وضعیت برطرف شود.
وی ضمن تقدیر از زحمات و تدبیر وزیر نیرو به خاطر پیگیری و پرداخت مطالبات آبداران، گفت:
امید است مابقی این مطالبات نیز در اختیار آبداران قرار گیرد تا شاهد پرداخت منظم حقوق و مزایای این قشر زحمتکش باشیم .
حجت الاسلام موحد یکی دیگر از مشکلات چالش برانگیز حوزه انتخابیه را بحث آبرسانی به روستاها به وسیله تانکر عنوان کرد و گفت: در منطقه حتی شرایط برای اجاره تانکر از پیمانکار هم فراهم نیست و می طلبد تدبیر خاصی در این خصوص اندیشیده شود و خواستار تامین تعداد تانکرهای سیار برای برخی روستاها گردید و بر تامین و واگذاری ماشین آلات لازم برای جمع آوری آب های سطحی و رفع مسدودی فاضلابهای شهری شد .

وی همچنین به مشکلات برق رسانی در شهرستان های کهگیلویه، چرام، بهمئی و لنده اشاره کرد و خواستار برگزاری نشستی مجزا و تخصصی با حضور مسئولان وزارت نیرو و مجموعه برق استان کهگیلویه و بویراحمد و استان خوزستان در این خصوص شد.
موحد بیان کرد: انتظار داریم کلنگ احداث سد آبریز در دولت دوازدهم به زمین زده شود و هدیه دولت در سال پایانی کار خود به مردم کهگیلویه بزرگ باشد.
وی تصریح کرد: معتقدم پیشرفتهای مطالعات فنی این پروژه در این ۶ ماه گذشته بود.
رضا اردکانیان وزیر نیرو نیز در این دیدار از پیگیری های مستمر نماینده مردم شهرستان های کهگیلویه، لنده، بهمئی و چرام تقدیر کرد و گفت: دستور پیگیری تسریع در مطالعه سد را صادر می کنم.

وی خطاب به تیم زیر مجموعه خود که در جلسه حضور داشتند خواستار تهیه و ارائه گزارش توجیهی برای ضرورت کار به دکتر نوبخت رئیس برنامه و بودجه کشور شد و عنوان کرد: تمام تلاش خود را به کار بگیرید که تا پایان دولت عملیات اجرایی این پروژه آغاز شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه همکاران می دانند از لحظه لحظه فرصت مدیریت برای بازشدن گره ای از مشکلات مردم تلاش می کنیم، گفت: جلسه برق به صورت مجزا برگزار و هیچ گونه تاخیر  در وضعیت آبرسانی به این ۴ شهر قابل قبول نیست.
وی گفت: در صورت لزوم برای ماده ۵۶ رایزنی های لازم با نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه انجام می شود.

قاسم تقی زاده خامسی معاون آب وزیر نیرو و رئیس سازمان مدیریت منابع آب نیز در این دیدار، گفت: این پروژه استانی بود و بدلیل کمبود منابع به شرکت آب نیرو واگذار کردیم مطالعه فنی تمام شد و مطالعه زیست محیطی باقی مانده است.

وی با بیان اینکه به شرکت آبنیرو برای اتمام مطالعات زیست محیطی یک ماه فرصت دادیم، گفت: تا اوایل خرداد ماده ۲۳ برای سازمان برنامه و بودجه ارسال می کنیم.

تقی زاده خامسی ابراز کرد: ماده ۵۶ را باید آقای نوبخت با آن موافقت کنند که تلاش خود را در این راستا به کار می گیریم و  بعد از اخذ ماده ۲۳ و ۵۶ این پروژه آماده برای واگذاری به پیمانکار است.

تقی زاده خامسی با بیان اینکه ۲ طرح آبرسانی چهار شهر و لیکک در سال های گذشته پیگیری کردیم ۲۰ میلیارد تومان از محل توازن به این طرح اختصاص یابد، گفت: تنها ۴۰ درصد از این مبلغ تخصیص یافت و برای اتمام پروژه این ۴ شهر با کمبود جدی اعتبار رو به رو هستیم.

وی تاکید کرد: ۱۷۰ میلیارد تومان  نیازی اعتبار نیاز داریم تا آب را به دهدشت برسانیم و دکتر اردکانیان قول مساعد جهت طرح و پیگیری از سوی هیئت دولت داد.
تقی زاده خامسی با اشاره به اینکه  معادل لوله مورد نیاز به قرارگاه پرداخت شده است، گفت: نشستی با معاونین قرارگاه برگزار شد و تلاش می شود که لوله  خریداری و  امسال اعتبار را دو برابر کردیم .

وی در پایان گفت: طول خط لوله ۲۸ کیلومتر است که  فقط حدود ۱۰ کیلومتر توسط قرارگاه انجام شده است.

 

انتهای /و:آ

  • نویسنده : وحید آهنگ