ساپینتو، مردی که همه جنگ‌ها را برد
ساپینتو، مردی که همه جنگ‌ها را برد
ریکاردو ساپینتو فصل را در استقلال با شیوه فرهاد مجیدی استارت زد و هر مربی دیگری هم جای او بود، چاره‌ای جز این نداشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک، استقلال بعد از ۹ سال با فرهاد مجیدی و در یک فصل بدون باخت آن هم با فوتبال ۳ دفاعه قهرمان لیگ برتر شد و ریکاردو ساپینتو فصل را با همین شیوه در برابر سپاهان شروع کرد. شروع ناامید کننده به دلیل باخت در برابر سپاهان. نیمه نخست بازی با ملوان هم با همین شیوه دستاوردی برای استقلال نداشت و آبی‌ها با باخت یک بر صفر به رختکن رفتند. اینجا بود که ریکاردو ساپینتو تصمیم گرفت، شیوه بازی استقلال را تغییر دهد. ۳-۳-۴٫ فوتبال هجومی و رو به جلو. اینجا بود که سرمربی پرتغالی شیوه ایده‌آلش را در استقلال پیدا کرد. تیمش در نیمه دوم بازی با ملوان ۳ گل زد. روزبه چشمی به عنوان تک هافبک دفاعی به خوبی به عنوان رأس عقب جلوی خط دفاعی را پوشش می‌داد و این موجب می‌شد، دو هافبک روی دست با خیالی راحت در حمله شرکت کنند…

همه چیز تا تعطیلات جام جهانی برای استقلال خوب پیش رفت. قهرمانی در سوپر جام با گل امیر ارسلان مطهری یک حسن ختام خوب برای آبی‌ها پیش از جام جهانی بود. آن هم با گل مهاجمی که در ابتدای فصل در لیست فروش قرار گرفته بود و در نهایت به اصرار خود و از آنجایی که حاضر نشد، قرارداد خود را با آبی‌ها فسخ کند، بالاجبار به اردوی تیم برگشت. مهاجمی که اصلا قرار نبود این فصل در ترکیب آبی‎‌ها به میدان بیاید.

تعطیلات به ضرر استقلال تمام شد. شاید به این دلیل که آبی‌ها در این تایم به صورت اختصاصی تمرین نکردند. در بازگشت شاگردان موثر و کلیدی ریکاردو ساپینتو یک به یک مصدوم شدند. از عارف غلامی گرفته تا سید حسین حسینی، مهدی مهدی پور، محمد حسین مرادمند، آرش رضاوند و … کار تا جایی پیش رفت که استقلال ۸ امتیاز از صدرنشین عقب افتاد و حتی زمزمه‌هایی مبنی بر برکناری ریکاردو ساپینتو هم پیش آمد. استقلال در دور رفت در ایجاد موقعیت تیم خوبی بود. به گواه سایت‌های آنالیز حتی در ایجاد موقعیت بهترین تیم بود اما مشکل اینجا بود که در استفاده از موقعیت‌ها اصلا تیم خوبی نبود. فسخ قرارداد سیاوش یزدانی این اجازه را به استقلالی‌ها می‌داد که یک بازیکن در فاز تهاجمی به ترکیب اضافه کند و حتی صحبت‌هایی هم با ریکاردو آلوز تراکتور هم شد اما ریکاردو ساپینتو در نهایت ترجیح داد به جای جذب یک بازیکن جدید همین تیمش را بهتر کند.

1834555

دور برگشت هم با شکست در برابر سپاهان آغاز شد اما بعد از این بازی همان‌طور که ریکاردو ساپینتو وعده بود، تحول در استقلال آغاز شد. استقلال این بار هم خوب موقعیت ایجاد می‌کرد و هم خوب گل می‌زد. ۱۸ گل در ۸ بازی دور برگشت بدین معنی است که معدل گل آبی‌ها در دور برگشت و در هر بازی ۲٫۲۵ است. استقلال بعد از قهرمانی در سوپر جام حالا هم در لیگ برتر مدعی قهرمانی است و هم در جام حذفی. در جام حذفی با قرعه خوبی روبه‌رو شده است و در لیگ برتر هم اختلافش در فاصله ۷ هفته مانده تا پایان بازی‌ها ۳ امتیاز است.

بازی‌های چشم‌نواز استقلال به نسبت فصل گذشته که جدا از موقعیت‌های متعدد با پاس‌های زیاد، شوت‌های متعدد، ارسال‌های بی‌شمار و … همراه است ریکاردو ساپینتو را روی سکوها هم محبوب کرده است. مربی‌ای که به خاطر شور و هیجان‌های لب خط این فصل بازی‌های متعددی را از روی سکوها و از کنار تماشاگران دنبال کرده است! البته که محبوبیت ریکاردو ساپینتو نزد طرفداران استقلال دلایل دیگری هم دارد. او بر خلاف استراماچونی با دیدن مشکلات مالی اردوی تیم را ترک نکرد. او هفته‌های متوالی است که پاداش پیروزی‌های استقلال را دریافت نکرده است و باشگاه در پرداخت درصدهای قرارداد او هم عقب است اما با این حال سکوت اختیار کرده و کار خود را با استقلال دنبال می‌کند تا جام‌های دیگری را به تماشاگران هدیه کند.

ریکاردو ساپینتو وقتی دید، با همین تیم می‌تواند برای قهرمانی بجنگند، حاضر نشد بازیکن خارجی به ترکیب اضافه کند و گفت: «اگر بخواهم یک بازیکن خارجی جذب کنم، باید یکی از بازیکنان خوب فعلی ام را کنار بگذارم و این دور از انصاف است.» از همه مهم‌تر او در پایان هر بازی شور و اشتیاقش از بازی خوب استقلال و برد را با تماشاگران به اشتراک می‌گذارد. همه این‌ها به کنار؛ ریکاردو ساپینتو رابطه خوب و دوستانه‌ای با شاگردانش دارد. در کنار نظم و دیسپلین آن‌قدر با شاگردانش رفیق است که همه با هم در یک مسیر حرکت می‌کنند و مشکلات را با هم به جان می‌خرند. یک‌دلی آن‌ها بعد از تصمیم باشگاه استقلال در مورد عارف غلامی بار دیگر به چشم آمد.

1834556

شاید اگر تغییر مدیریت در باشگاه نبود، شاید اگر پرداختی‌ها در باشگاه منظم بود، شاید اگر مصدومیت‌های متوالی پیش نمی‌آمد، شاید اگر اشتباهات داوری نبود، شاید اگر محرومیت‌های پی در پی ریکاردو ساپینتو نبود و… استقلال امروز صدرنشین بود، اما با همه این شاید‌ها استقلال بعد از قهرمانی در سوپر جام در لیگ برتر و جام حذفی هم شانس قهرمانی دارد. سبک بازی‌ای که ریکاردو ساپینتو دارد، استقلال را به تیم خوبی تبدیل کرده است.

مردم فوتبال هجومی را دوست دارند. مردم شور و هیجان ریکاردو ساپینتو و رگ‌های متورم او به بهانه استقلال را دوست دارند و این اگر جام‌های دیگری را برای آبی‌ها به ارمغان بیاورد، اشتیاق تماشاگران استقلال به مربی پرتغالی بیشتر خواهد شد. مربی‌ای که به نظر می‌رسد، بعد از محرومیت‌های متوالی یاد گرفته است که در کنار خط چگونه رفتار کند تا با محرومیت‌ها و جرایم جدید مواجه نشود.

  • نویسنده : مالک آهنگ