در نشست کاهش آسیب‌های اجتماعی فرهنگی در قلعه رئیسی چه گذشت+تصاویر
در نشست کاهش آسیب‌های اجتماعی فرهنگی در قلعه رئیسی چه گذشت+تصاویر
نشست کاهش آسیب های اجتماعی فرهنگی در چاروسا برگزا و موضوعات مختلفی از جمله کنار گذاشتن رسم غلط تیراندازی مطرح شد.

+

نشستی با هدف کاهش آسیب های اجتماعی و فرهنگی با حضور جمع کثیری از ریش سفیدان و معتمدان از سوی امام جمعه و رئیس دادگستری چاروسا در مصلی محمدرسول الله شهر قلعه رئیسی برگزار شد.

در این نشست بر کاهش آسیب ها اجتماعی و موضوعاتی همچون تیراندازی در مراسمات و شادی، جلوگیری از طلاق، ازدواج آسان و همچنین برگزاری باشکوه مراسمات فرهنگی و نقش ریش سفیدان در حل مشکلات و اختلافات در روستاها مورد بحث قرار گرفت.

حجت الاسلام اسماعیل صلواتی امام جمعه قلعه رئیسی با دعوت همگان بر وحدت و هماهنگی در منطقه بیان کرد: در گذشته دغدغه های زیادی نسبت به مشکلات مردم داشتیم اما امروز با حضور یک قاضی توانمند از مسئولین دعوت می کند در دفتر محل کارش و مشکلات مردم را به عنوان مدعی العموم بررسی می کند و یا اینکه نماینده ولی فقیه با دعوت از مدیران کل و مسئولین استانی به بخش چاروسا سفر می کند و مشکلات را پیگیری کرده که باید قدردان ظرفیت ها و سرمایه‌ها باشیم.

وی با بیان اینکه ایل بزرگ طیبی را یک ایل با فرهنگ و با خصلت ها ارزشمند می شناسند تاکید کرد: ریش سفیدان و معتمدان نگذارند خصلت ها و ویژگی ها خوب به فراموشی سپرده شود و جوانان با جوانب منفی فضای مجازی خصلت های خوب را به فراموشی بسپارند.

صلواتی تصریح کرد: بخشی با ۲۰هزار نفر دارای ۶۰مسجد است که وقتی به مسئولین فرهنگی به خصوص نماینده ولی فقیه این موضوع را بیان کردیم بسیار قابل تقدیر بود و این نشان از تدین و مومن بودن مردم این منطقه است اما باید مساجد را تنها به محلی برای برنامه های ختم و شادی قرار ندهیم و مساجد را محلی جهت عبادت و اجرای برنامه های مختلف فرهنگی قرار دهیم.

حجت الاسلام انصاری پور هدف از این نشست را کاهش آسیبب های اجتماعی و فرهنگی، بصیرت افزایی و آگاهی دانست و افزود: تشخیص درد جامعه امروز ابتدا مورد اولویت قرار بگیرد بعد از دردشناسی باید کارگروه های مختلفی را تشکیل دهیم که این کارگروه ها بتوانند با دردشناسی مشکلات را با وحدت، هماهنگی و تعامل برطرف کند.

رئیس دادگستری چاروسا با بیان اینکه در کل سطح استان بخش چاروسا یکی از مناطقی است که کمترین آسیب اجتماعی را دارد، خاطرنشان کرد: این کاهش آسیب نشان از فرهنگی بودن مردم این منطقه است که حقیقتا اصیل و با فرهنگ هستید.

وی به موضوع طلاق اشاره و تاکید کرد: آمار طلاق در این بخش کم است اما نباید بگذارید حتی یک طلاق رخ دهد و مهمترین علت طلاق عاطفی است و متاسفانه امروز در خانواده کمبود محبت به وضوح مشخص است و محبت ها بسیار کاهش یافته و یکی از علت های مهم طلاق همین طلاق عاطفی است، درست است آمار طلاق پایین است اما بزرگان و ریش سفیدان تلاش کنند تا همین یک طلاق هم کاهش یابد.

انصاری پور دخالت به ظاهر دلسوزانه پدر و مادر در زندگی جوانان را یکی دیگر از عوامل طلاق دانست و به عامل دیگر طلاق اشاره و گفت: این روزها در بسیاری مواقع شاهدیم زن و مرد با مراجعه به دادگاه درخواست طلاق می دهند تا تحت حمایت کمیته امداد قرار بگیرند و مسئولین کمیته امداد باید هوشیار شوند و در یک نشست فرهنگی در کمیته امداد این مشکل برطرف کنند؛ از دیگر مشکلات طلاق مشکل اقتصادی است که باید مسئولین کمک کنند و دروغ از دیگر عوامل طلاق زن و مرد در خانواده است که باید هوشیار شوند.

رئیس حوزه قضایی چاروسا به وجود تیراندازی در مراسمات اشاره و عنوان کرد: خداوند هر نعمتی را که به ما عطا کرده باید آن نعمت را سرجای خودش استفاده کنیم و وجود اسلحه در منزل دفاع از کوی و برزن است و در گذشته به دلیل نبود فضای مجازی مردم برای اینکه اطلاع پیدا کنند از اتفاقات به خصوص مراسمات ختم از اسلحه استفاده می کردند اما امروز وقتی که اتفاقی رخ می دهد از طریق فضای مجازی در چند ثانیه همه اطلاع پیدا می کنند چرا از اسلحه استفاده می شود تا اتفاقات ناگوار را هم به همراه داشته باشد.

وی بیان کرد: تبعیت از رسم های غلط باعث شد تا این تیراندازی در مراسمات روز به روز بیشتر شود به نحویی که نگاهی وجود دارد که در مراسمات ختم هرکسی که بیشتر تیراندازی شد آن جنازه و فرد مرد بزرگی بود که این یک رسم وتبعیت کاملا اشتباه است چرا که بزرگی افراد به نام نیک گذاشتن از گذشته خود است و با تیراندازی افراد بزرگ نخواهند شد و تلاش کنید این رسم برداشته شود.

انصاری پور از عموم مردم بهمئی و طیبی خواست تا این رسم تیراندازی را از مراسمات ختم و شادی خود حذف کنند و در ادامه از نهادهای ذی ربط مجوز صدور سلاح هم درخواستی داشت و یادآور شد: نهادهایی که مجوز سلاح می دهند یک تعهد ثبتی بگیرند که این سلاح در مراسمات عزا و شادی مورد استفاده قرار نگیرد تا این رسم و تبعیت غلط برداشته شود، و همچنین پیشنهاد دیگری که می تواند راهگشای جمع آوری تیر اندازی باشد اگر در روستایی صاحبان عزا در مراسمی از سلاح استفاده کردند مسجد را در اختیار صاحبان عزا قرار ندهند و هیات امناء آن مسجد نگذارند از آن مسجد استفاده کنند.

وی فرهنگ سازی را یکی از عوامل مهم برای جمع آوری رسم های غلط به خصوص تیراندازی دانست و در ادامه از معتمدین خواست تا نسبت به حل اختلاف پرونده های دادگستری ورود کنند.

رئیس دادگستری چاروسا با بیان اینکه دغدغه مشکلات عمومی مردم را دارم و هر مشکل عمده ای که در منطقه دیدم پیگیری کردم و ادامه خواهد داشت اما نیاز است مردم هم همکاری و پیگیر مشکلات خود باشند و در ادامه از مسئولین استانی و کشوری خواست تا نسبت به راه اندازی بنیاد علوی در منطقه چاره ای بیاندیشند چرا که محرومیت در این منطقه بسیار مشهود است که با راه اندازی این بنیاد بسیاری از مشکلات عمومی مردم برطرف خواهد شد.

وی در پایان از تمامی ریش سفیدان و معتمدان خواست تا نسبت به حل و اختلافات روستا کمک کار دادگستری باشند.

داربام بخشدار چاروسا هم در این نشست بر همکاری و تعامل دهیاران و شوراها با معتمدان و ریش سفیدان تاکید و گفت: ریش سفیدان و معتمدان بر حل اختلاف در روستاها ورود کنند و با همکاری شوراها و دهیاران مشکلات روستاها را پیگیری و برطرف کنند.

انتهای پیام/