خبر خوب| اینجا دیشموک؛زندگی جاریست/زمانی برای شانه زدن به گیسوان طلایی برنج+تصاویر
خبر خوب| اینجا دیشموک؛زندگی جاریست/زمانی برای شانه زدن به گیسوان طلایی برنج+تصاویر
زنان دیشموک دوشادوش مردان مشغول کار هستند و چرخ کار را به همراه مردان می‌چرخانند ؛ اینجا فصل شانه زدن به گیسوان طلایی است که برنج سفره من و تو می‌شود.

؛طیبه‌سادات سعادتی‌نیک؛ مدتی است از دیشموک تنها رویدادهای تلخی به گوش می‌رسد و کانون آسیب‌های اجتماعی در اذهان عمومی جای گرفته است اما در مسیر رسیدن به دیشموک چشم‌انداز خیره‌کننده‌ای از زندگی خلق شده که نگاه هر رهگذری را به خود جلب می‌کند و فعالیت دوشادوش زنان و مردانی که حکایت از جاری بودن زندگی دارد.

اگر چه آسیب‌ها و معضلاتی در بخش دیشموک وجود دارد اما گیسوان طلایی خوشه‌های برنج صحنه‌های زیبایی از تلاش زراعت‌کاران در حاشیه جاده ورودی به شهر که با عرق جبین و دستان پینه‌بسته زنان و مردان خودنمایی می‌کند امید به زندگی را جاری کرده است.

حاشیه جاده از دو طرف شاهد حضور زنان و مردانی هستیم که دسترنج پر برکتی برای سفره هر ایرانی مهیا می‌کنند.زنان روستایی در کنار مردان مردانه کمر همت بسته و به کار مشغولند.

زنان دوشادوش مردان مشغول کار هستند و چرخ کار را به همراه مردان می‌چرخانند نقش و سهمشان در کشاورزی این منطقه تا جایی است که بدون حضورشان کار پیش نمی‌رود.

دختران و زنان دیشموک در هر رده سنی در کنار سایر کارهای روزمره در تولید محصولات کشاورزی و دامی برای آوردن برنج ارگانیک هر رنجی را به جان می‌خرند به دشت رنج و زحمت پا می‌گذارند این بانوان آرام و پرتلاش.

زمین سیاه و متروک را به تابلوی نقاشی‌ای بدل می‌کنند که سبز سبز است؛ سبزتر از زندگی.

و خوشه‌های سبزی که طلایی می‌شود و اینک فصل برداشت این همه عطر به مزرعه می‌پاشد.

شالی‌هایی که به دست همین دختران و زنان دوشادوش مردان قد کشیده‌اند صحنه‌های زیبایی در مسیر رسیدن به دیشموک خلق کرده که به نوع خود جاذبه گردشگری برای طبیعت دوستان است.

زنان دیشموک با کار سخت پر رنج برنج‌کاری نشان دادند توانمندند. این زنان باید حمایت شوند و به سمت مشاغل آسان‌تر از قبیل پرورش قارچ، تولید گیاهان دارویی، صنایع دستی، پرورش گل و.. سوق داده شوند تا با کمک به اقتصاد خانواده هم آسیب کمتری ببینند و هم به پیری زودرس مبتلا نشوند.

صدای زنگوله دلنشین گله نزدیک غروب، هم کلامی مردان روستا با صدای بلند از راه دور ذهن آدم را پر می‌کند و چه دلنشین است لحظه‌ای همنشینی با کشاورزان روستا و نوشیدن یک چای هیزمی به هر چیز دیگر در شلوغی و هیاهوی شهر می‌ارزد.

پس از مراحل آماده‌سازی زمین و کاشت، اینک فصل برداشت امده و بوته‌های برنج را از ساقه طلایی گرفته با داس مخصوص درو کرده و دسته‌های برنج را که به آن بافه می‌گویند یکجا جمع می‌کنند.

شاخه‌های برنج که شلتوک نام دارند پس از انجام کارهای اولیه به کارگاه‌های برنج‌کوبی منتقل شده و با جداسازی پوست یا همان سبوس از برنج پس از غربال و الک کردن تحویل شالیکاران می‌شود تا دسترنج پر برکت خود را تحویل سفره من و تو بدهند.

انتهای پیام/