خبری از بارش‌های نرمال پاییزی در کهگیلویه و بویراحمد نیست
خبری از بارش‌های نرمال پاییزی در کهگیلویه و بویراحمد نیست
رئیس اداره پایش هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بارش‌های نرمال پاییزی تاکنون محقق نشده است.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک، هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد بارش‌های فصل پاییز را نرمال پیش‌بینی کرده بود اما علی‌رغم اینکه ۷۴ روز از پاییز می‌گذرد تا‌کنون خبری از بارش‌های نرمال پاییزی نبوده است.

در همین خصوص رئیس اداره پایش هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد به خبرنگار فارس گفت: هواشناسی اعلام کرد که بارش‌ها بیشتر از میانگین بلندمدت است و بارش‌های نرمالی  در فصل پاییز خواهیم داشت که در تمام دنیا پیش‌بینی‌های بلندمدت ۳۰ تا ۴۰ درصد محقق می‌شود.

ولی بهره‌مند افزود: در خود ایران مرکز اقلیم و خشکسالی مسوول پیگیری پیش‌بینی‌های بلند مدت است که ۶۰ درصد صحت دارند و طبق بررسی‌های این مرکز که هر ماه پیش‌بینی آن به روز می‌شوند بارش‌های بلند مدت بیشتر از میانگین و بارش‌های پاییزی نرمال بود که متاسفانه محقق نشد.

وی بیان کرد: پیش‌بینی‌ها به این دلیل محقق نشد که در شاخ آفریقا سامانه جنب حاره‌ای که باید در مدار ۲۰ درجه قرار می‌گرفت در خاورمیانه بر روی مدار ۳۰ درجه قرار داشت به همین دلیل سیستم‌های بارش بلاک و هوا به شدت گرم شد.

این مسوول با بیان اینکه دمای هوا در میانگین بلندمدت ۵/. تا ۱.۵ درجه بالاتر از نرمال بود، گفت: تا اواخر هفته جاری بارشی در سطح استان نداریم اما از هفته آینده بارش‌های ضعیفی پیش‌بینی می‌شود، ضمن اینکه در هفته پایانی آذرماه یعنی روزهای ۲۵ و ۲۶ آذرماه احتمال بارش‌های نرمال وجود دارد.

بهره‌مند بیان کرد: در صورتی که تغییرات دمایی رخ ندهد بارش‌های خوبی در دی ماه خواهیم داشت اما احتمالا بارش‌های بهمن و اسفند از نرمال پایین‌تر خواهد بود البته تاکیدات هواشناسی بر پیش‌بینی‌های کوتاه مدت است چرا که احتمال خطا در بارش‌های بلند مدت وجود دارد.

پایان پیام/

  • نویسنده : مالک آهنگ