جوانان دیشموک قربانی شرکت های هرمی/ خانواده ها دقت کنند ، مسئولان ورود کنند
جوانان دیشموک قربانی شرکت های هرمی/ خانواده ها دقت کنند ، مسئولان ورود کنند
پلیس جمهوری اسلامی ایران بارها نسبت به فعالیت و عضوگیری شرکت‌های هرمی هشدار داد و از مردم خواست که فریب وعده‌های برخی از اعضای این شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری و عضوگیری را نخورند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک؛ از یک دهه پیش بود که شاهد اوج فعالیت شرکت‌های هرمی بودیم، شرکت‌هایی که گرچه تحت پوشش و عناوین مختلف فعالیت داشتند، اما همگی از یک کلیدواژه برای جذب سرمایه یا به عبارت بهتر کلاهبرداری از شهروندان استفاده می‌کردند و آن پولدار شدن یک شبه و بدون کار کردن یا هرگونه فعالیت اقتصادی بود.

این شرکت‌ها با عضوگیری پنهان و محرمانه از میان جوانان و دادن وعده‌های عجیب و غریب به آنان تلاش می‌کردند تا مبالغی را از این افراد دریافت کرده و در ادامه آنان را وارد چرخه عضوگیری و جذب زیرمجموعه می‌کردند تا بتوانند دستکم درصد اندکی از مبلغ پرداخت شده از سوی خودشان را به عنوان سود دریافت کنند.

 

به مرور زمان و با افزایش آگاهی مردم نسبت به پدیده شرکت‌های هرمی و نیز با توجه به هشدارها و توصیه‌های پلیس روند عضوگیری و فعالیت این شرکت‌ها محدود شده و گردانندگان بسیاری از آنها شناسایی و دستگیر شدند.

تمام شرکت‌های هرمی بعد از مدتی به یک نقطه رسیده و آن ناامید شدن اعضا یا به عبارتی بهتر زیرمجموعه‌ها از تحقق وعده‌های داده شده و تحت تعقیب قرارگرفتن اعضای اصلی آن یا همان سرشاخه‌ها به جرم کلاهبرداری بود. همین موضوع سبب شد تا آفتاب این شرکت‌های کلاهبرداری خیلی زود غروب کند.

 

حالا اما مدتی است که دوباره از گوشه و کنار کشور خبرهایی مبنی بر شناسایی و انهدام شرکت‌های هرمی به گوش می‌رسد و به نظر می‌رسد که این شرکت‌ها در پوشش‌ها و عناوین مختلفی سعی در عضوگیری دوباره و جذب سرمایه کنند. تا جایی که حدود یک هفته پیش نیروی انتظامی از انهدام دو شرکت هرمی در تهران خبر داد و گفت که این دو شرکت دارای ۳۰ عضو بودند.

 

یک مالباخته: گفتند مجوز داریم اما سندی برایش نشان ندادند

یکی از مالباختگان این شرکت‌های هرمی در همین رابطه می‌گوید: «مدتی پیش یکی از دوستانم این شرکت را به من معرفی کرد و من را پیش فردی برد که گویا لیدر یا سرشاخه بود، با او در یکی از پارک‌ها قرار ملاقات گذاشتیم و او توضیحاتی به من داده و در گوشی تلفن همراهش چند عکس و فیلم از کسانی که از این طریق ثروتمند شده بودند، نشان داد و گفت که این افراد هم با پرداخت همین مبالغ اندک به این ثروت رسیده و تنها شرط موفقیتشان این بوده که در افزایش زیرمجموعه‌هایشان موفق عمل کرده‌اند.»

 

این مالباخته ادامه داد: « من آنجا پرسیدم که این سبک شرکت‌های هرمی است و شرکت‌های هرمی هم در ایران مجوزی برای فعالیت ندارند، اما این فرد با حالتی مدعی و خشمگین به من گفت که شرکت آنها از سوی نهادهای مربوطه مجوز دریافت کرده و مدیرعامل شرکت جزو کارآفرینان شناخته می‌شود.

البته برای این حرف مدرک و سندی به من نشان نداد و بالاخره با چرب‌زبانی و روش‌های مختلف من را مجاب کرد که مبلغی را به یک شماره حساب واریز کنم.

مدتی گذشت و من موفق به گرفتن زیرمجموعه نشدم و به همین دلیل به همان فرد مراجعه کرده بودم و درخواست کردم تا پول من را پس بدهند.

این فرد ادعا کرد که چنین کاری شدنی نیست. اما می‌تواند یک لطفی در حق من بکند و من را به کلاس‌های آموزشی معرفی کند تا نحوه متقاعد کردن دیگران را یاد بگیرم.

البته کلاسی در کار نبود و همین فرد یکسری موارد را به من گفت و در واقع همان روش‌هایی که از طریقش من را برای پرداخت پول متقاعد کرده بود، برایم شرح داد. آنجا بود که متوجه شدم چه کلاهی به سرم رفته است… »

 

مشابه چنین اقداماتی در دیگر شرکت‌های هرمی نیز وجود داشته است، حتی در گذشته روایاتی از فعالیت برخی از این شرکت‌ها منتشر شده بود که اعضای خود را از شهرهای دیگر و از میان جوانان جویای کار و درآمد انتخاب کرده و تا مدت‌ها آنان را در آپارتمانی نگه داشته و اجازه خروج به آنان نداده بودند. حتی برخی از این هرمی‌ها وارد بازار ارز دیجیتال نیز شده و با بیت کوین و.. به دنبال جذب سرمایه و کلاهبرداری از مردم هستند.

 

جوان دیشموکی در گفتگو با خبرنگار خبر دیشموک گفت: بارها با من تماس گرفتند و مثل اینکه خیلی از جوانان منطقه را گرفتار این مسئله کردند ،خبر دیشموک از والدین خواستار دقت بیشتر و از مسئولان خواهان پیگیری و بررسی این موضوع می باشد.

 

انتهای پیام/

  • نویسنده : مالک آهنگ