جزئیات‌ قیمت‌‌ جدید مرغ، تخم‌مرغ، روغن و لبنیات
جزئیات‌ قیمت‌‌ جدید مرغ، تخم‌مرغ، روغن و لبنیات
با اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها و واریز یارانه کمک‌معیشتی برای مردم، قیمت جدید چهار قلم کالای اساسی که از صبح امروز اعمال می‌شود، افزایش می‌یابد با این وجود، قدرت خرید 7 دهک هم افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش خبر دیشموک،  بر اساس آماری که خبرگزاری فارس از اصناف درباره قیمت‌های جدید کالاهای اساسی با اصلاح ارز ترجیحی به دست آورده است، قیمت هر کیلوگرم مرغ به ۶۰ هزار تومان، تخم‌مرغ به ۴۰ هزار تومان (شانه ۱٫۹ کیلوگرمی حدود ۸۰ هزار تومان)، هر بطری ۸۰۰ گرمی روغن خوراکی به ۶۰ هزار تومان، پنیر بسته‌ای به ۳۸ هزار تومان و شیر نایلونی به ۱۵هزار تومان افزایش می‌یابد.

با توجه به این قیمت‌ها و مقایسه آن با نرخ های قبل کالاهای اساسی و با لحاظ افزایش جدی یارانه جدید که به حساب خانوارها واریز شده است، محاسبات نشان می‌دهد که دهک‌های کم‌درآمد و متوسط جامعه شهری کشور با بهبود قدرت خرید مواجه خواهند شد، بر همین اساس، قدرت واقعی خرید سه دهک کم‌درآمد ۸۰۰ و ۴ دهک متوسط ۲۲۷ هزار تومان بیشتر می‌شود. همچنین قدرت خرید دهک اول شهری با وجود قیمت‌های جدید کالاهای اساسی، بیش از ۹۰۰ هزار تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

* بهبود عجیب قدرت خرید دهک اول درآمدی

با توجه به یارانه دریافتی، دهک اول شهری با افزایش قابل توجه قدرت خرید مواجه خواهند شد.

بر اساس آخرین گزارش بودجه خانوار، در دهک اول شهری (کم‌درآمدترین قشر) مصرف ماهانه مرغ یک خانوار چهارنفره ۳ کیلوگرم، تخم‌مرغ ۱٫۱۸ کیلوگرم، پنیر ۵۸۰ گرم، انواع شیر ۲٫۷۵ کیلوگرم و روغن خوراکی ۲٫۲ کیلوگرم است.

تا پیش از این هر خانواده چهارنفره دهک اول شهری برای تامین مرغ، تخم‌مرغ، پنیر،‌شیر و روغن خود با قیمت‌های قبلی ماهانه ۲۴۱ هزار تومان هزینه می‌کرد.

با اصلاح یارانه کالاهای اساسی، هزینه تهیه همان مقدار مواد غذایی به ۵۶۸ هزار تومان افزایش یافته که نشانه افزایش حدودا ۳۲۶ هزار تومانی بار هزینه‌ای خانوارهای دهک اول شهری برای تامین مرغ، تخم‌مرغ، پنیر،‌شیر و روغن است.

این در حالی است که دولت به هر خانوار ۴ نفره دهک اول هر نفر ۴۰۰ هزار تومان و مجموعا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان یارانه داده است. بنابراین از یارانه ۱٫۶ میلیون تومانی خانوارهای چهارنفره پس از خرید همان مقدار کالای اساسی، بیش از یک میلیون و ۳۱ هزار تومان در حساب خانوار باقی می‌ماند.

حتی اگر خالص یارانه اضافه‌ شده یعنی یارانه جدید پس از کسر یارانه‌های سابق را هم حساب کنیم که یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان می‌شود، باز هم قدرت خرید کم‌درآمدترین قشر شهری نهایتا پس از خرید همان بسته ارزاق مرغ، تخم‌مرغ، پنیر،‌ شیر و روغن، ۹۲۳ هزار تومان افزایش خواهد یافت، این رقم نزدیک به قدرت خرید این قشر در ماه‌های قبل است یعنی قدرت خرید دهک اول دو برابر شده است حتی با افزایش قیمت‌ها.

 * سود ۷۸۳ هزار تومانی دهک دوم شهری با قیمت‌های جدید کالاهای اساسی

بر اساس گزارش بودجه خانوار، دهک دوم شهری کشور ماهانه ۴٫۱۶ کیلوگرم مرغ، ۱٫۵ کیلو تخم‌مرغ، ۷۸۰ گرم پنیر، ۴ کیلوگرم شیر و ۲٫۸۳ کیلوگرم روغن مصرف می‌کند.

تا پیش از این تهیه این سبد کالاهای اساسی برای دهک دوم شهری حدود ۳۳۶ هزار تومان تمام می‌شد که با قیمت‌های جدید پس از اصلاح یارانه ارزی، به ۸۰۳ هزار تومان افزایش یافته است؛ یعنی هزینه خرید همان مقدار ارزاق اساسی برای این قشر ۴۶۶ هزار تومان بیشتر شده است.

این در حالی است که دولت به هر خانوار ۴ نفره دهک دوم هر نفر ۴۰۰ هزار تومان و مجموعا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان یارانه داده است که به طور خالص (پس از کسر یارانه‌های سابق) یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به یارانه این قشر اضافه شده است.

بدین ترتیب با کسر ۴۶۶ هزار تومان افزایش برای خرید کالاهای اساسی فوق، نهایتا ۷۸۳ هزار تومان مانده خالص یارانه اضافه‌شده برای دهک دوم خواهد بود که به معنای افزایش قدرت خرید آنها است.

* قدرت خرید دهک سوم ۷۰۶ هزار تومان بالا می‌رود

در دهک سوم شهری نیز محاسبات نشان می‌دهد که با قیمت‌های جدید کالاهای اساسی، نهایتا قدرت خرید آنها ۷۰۶ هزار تومان بالا می‌رود.

هزینه خرید بسته ارزاق مرغ، تخم‌مرغ، پنیر، شیر و روغن خوراکی برای دهک سوم شهری متناسب با میانگین مصرف ماهانه آنها طبق آمارها، پیش از این ۳۷۵ هزار تومان بود که با قیمت‌های جدید تقریبا به ۹۱۸ هزار تومان افزایش خواهد یافت؛ یعنی این دهک باید ۵۴۳ هزار تومان پول بیشتری پرداخت کند اما از آن سو خالص یارانه دریافتی آنها یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان بیشتر شده که بیانگر افزایش ۷۰۶ هزار تومانی قدرت خرید این قشر حتی با کسر هزینه‌های جدید است.

بنابراین می‌توان گفت که سه دهک کم‌درآمد شهری به طور متوسط با افزایش قدرت خرید ۸۰۴ هزار تومانی با توجه به فزونی قابل توجه یارانه دریافتی نسبت به گرانی کالاهای اساسی مواجه خواهند بود.

* افزایش نسبی قدرت خرید دهک‌های متوسط

در دهک چهارم شهری نیز که هر نفر یارانه ۳۰۰ هزار تومانی  دریافت کرده‌اند، تهیه بسته ارزاق مرغ، تخم‌مرغ، پنیر، شیر و روغن خوراکی با قیمت‌های جدید و به همان مقدار مصرف ماه‌های گذشته، ۹۵۲ هزار تومان در ماه تمام می‌شود که افزایش حدودا ۵۵۴ هزار تومانی نسبت به قیمت‌های سابق دارد.

اما هر خانوار ۴ نفره دهک چهارم به طور خالص ۸۴۶ هزار تومان یارانه جدید دریافت کرده (یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان منهای یارانه‌های قبلی) نهایتا برای این دهک ۲۹۱ هزار تومان پول هم باقی می‌ماند که به معنای افزایش واقعی قدرت خرید آنها است.

برای دهک پنجم نیز با وجود افزایش قیمت کالاهای اساس شامل مرغ، تخم‌مرغ، پنیر، شیر و روغن خوراکی، نهایتا قدرت خرید این قشر ۲۳۶ هزار تومان بالا خواهد رفت؛ برای دهک ششم نیز از خالص یارانه اضافه شده ۲۳۴ هزار تومان باقی می‌ماند که بیانگر افزایش قدرت خرید آنها است. برای دهک هفتم نیز نهایتا ۱۵۰ هزار تومان پول باقی می‌ماند.

بر این اساس ۴ دهک میانی با افزایش به طور متوسط ۲۲۷ هزار تومانی قدرت خرید مواجه خواهند بود.

* افزایش ناچیز قدرت خرید دو دهک هشتم و نهم

در بین سه دهک پردرآمد، دهک دهم که یارانه دریافت نمی‌کند و می‌ماند دهک‌های هشتم و نهم که آنها هم جزو پرمصرف‌ها در کشور هستند؛ طبق محاسبات با قیمت‌های جدید مرغ، تخم‌مرغ، پنیر، شیر و روغن خوراکی و با توجه به مصارف بالای این دهک‌ها نهایتا از خالص یارانه اضافه شده،‌ برای دهک هشتم ۷۱ هزار تومان و برای دهک ۹ نیز ۱۸ هزار تومان باقی می‌ماند.

بنابراین گزارش مکررا اعلام شده است که یارانه نان و دارو همانند گذشته برای همه دهک‌ها و اقشار جامعه برقرار بوده و اقلام مذکور مشمول تغییر قیمت نخواهد شد.

‌مبلغ کمک معیشتیِ واریز شده بابت ماه اردیبهشت، در ساعات پایانی روز گذشته قابل برداشت شد.

انتهای پیام/