توصیه‌های رئیس انجمن تغذیه ایران به روزه‌داران/ روزه‌داری باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود؟
توصیه‌های رئیس انجمن تغذیه ایران به روزه‌داران/ روزه‌داری باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود؟
ماه مبارک رمضان فواید بسیاری از نظر معنوی و جسمی دارد اما لازم است برای بهره بیشتر از ماه موارد تغذیه درست را رعایت کنیم. رئیس انجمن تغذیه ایران توصیه‌هایی سلامت‌محور به روزه‌داران کرده است.

به گزارش خبر دیشموک، ماه مبارک رمضان فواید بسیاری از نظر معنوی و جسمی دارد اما لازم است برای بهره بیشتر از ماه موارد تغذیه درست را رعایت کنیم تا روزه‌های طولانی این ماه را راحت‌تر سپری کنیم. دکتر «جلال‌الدین میرزایی»، عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی و رییس انجمن تغذیه ایران می‌گوید: «با توجه به مطالعات مبتنی بر شواهد متخصصان علوم‌پزشکی همگی معتقدند که نخوردن غذا به‌طور متناوب مانند روزه‌داری اسلامی نه‌تنها عارضه‌ای در افراد سالم ایجاد نمی‌کند، بلکه سبب تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش واکنش‌های التهابی در بدن و ارتقای واکنش بدن می‌شود. پس به‌طورکلی همه افراد زیر ۶۵سال با رعایت نکات بهداشتی عمومی و رعایت نکات تغذیه‌ای که بدان‌ها اشاره می‌کنیم می‌توانند روزه بگیرند.»

میرزایی، متخصص تغذیه می‌گوید: «رمضان فرصتی را فراهم می‌کند که بتوان عادات غلط تغذیه‌ای را که ایجاد شده بود اصلاح کرده و با رعایت تنظیم انرژی دریافتی و میزان کالری مصرفی اضافه‌وزن‌های ایجادشده و مشکلاتی نظیر کبدچرب، فشارخون، چربی‌های بالای خون و تنظیم قند را کنترل کند. رعایت تنوع و تعادل در برنامه غذایی و استفاده از همه پنج گروه غذایی شامل گروه نان و غلات با تاکید بر غلات و نان‌های سبوس‌دار، انواع جوانه‌هاست. گروه میوه‌ها با تاکید بر مصرف انواع مختلف میوه‌ها، گروه سبزی‌ها با تاکید بر مصرف انواع آن‌ها با رنگ‌های متفاوت و به‌ویژه خانواده کلم، گروه گوشت‌ها با تاکید بر تخم‌مرغ، مرغ، ماهی، حبوبات و مغزها گروه شیر و لبنیات با تاکید بر مصرف لبنیات کم‌چرب در فاصله افطار تا سحر ضروری است تا مواد مغذی موردنیاز بدن در همین زمان کم فراهم شود.»

سحری را جدی بگیرید

مصرف منظم وعده‌های اصلی غذایی و میان‌وعده در فاصله افطار تا سحر بعدی با تاکید بر مصرف حتمی سحری از نکات مهمی است که باید به آن‌ها توجه کرد. همچنین در وعده افطار باید از تخم‌مرغ، شیر کم‌چرب و پنیر کم‌چرب و کم‌نمک، نان و غلات سبوس‌دار و میوه و سبزی استفاده شود.

او درباره مصرف سحری توضیح می‌دهد: «مصرف منظم سحری و افطاری در تقویت سیستم ایمنی نقش دارد. تامین پروتئین موردنیاز روزانه به‌ویژه از طریق تخم‌مرغ، گوشت سفید و حبوبات. مرغ و تخم‌مرغ منبع خوبی از عنصر روی بوده و استفاده از منابع غذایی حاوی آهن همانند انواع گوشت و حبوبات بسیار مفید است. از حبوبات همراه منابع غذایی ویتامین C مانند نارنج و آبلیموی تازه به‌منظور جذب بهتر آهن می‌توان استفاده کرد. برای سحری خود یک وعده سبک میل کنید. این امر به‌ویژه درمورد گروه‌های خاص مانند افراد مسن، نوجوانان، زنان باردار و مادران شیرده و همچنین کودکانی که روزه می‌گیرند صدق می‌کند. از خوردن شیرینی‌های زیاد برای افطار خودداری کنید. شیرینی‌هایی که معمولا در ماه رمضان خورده می‌شوند (مثل زولبیا و بامیه) حاوی مقادیر زیادی شربت قند هستند. بهتراست به جای آن‌ها از میوه‌های آبدار و تازه مانند هندوانه، خربزه یا هر میوه دیگر فصلی مانند هلو استفاده شود.

منبع: روزنامه صبح نو

انتهای پیام/