تقابل شالیکاری و خشکسالی در کهگیلویه و بویراحمد/کشت برنج در هفتمین استان خشک کشور؟!
تقابل شالیکاری و خشکسالی در کهگیلویه و بویراحمد/کشت برنج در هفتمین استان خشک کشور؟!
امسال نیز طبق آنچه که از مزارع استان گزارش رسیده و به عینه دیده می‌شود علی‌رغم بارش ضعیف سال جاری بسیاری از کشاورزان کهگیلویه و بویراحمدی مترصد کشت برنج در زمین‌های کشاورزی خود هستند.

استان کهگیلویه و بویراحمد از سالیان دور تاکنون محل مناسبی برای کشت محصول استراتژیک برنج بوده و کشت برنج در در بیشتر نقاط استان همواره رواج داشته است.

کشت برنج در استان کهگیلویه و بویراحمد تنها مربوط به یک منطقه آب و هوایی نیست و در هر دو ناحیه گرمسیری و سردسیری استان محصول مرغوب برنج تولید و برداشت می‌شود به نحوی که رقم برنج چمپای استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از بهترین ارقام برنج کشور از لحاظ طعم و بو محسوب می‌شود.

برنج در استان کهگیلویه و بویراحمد از یاسوج تا دیشموک و از چرام تا باشت و دهدشت و همچنین در بخش‌هایی از شهرستان دنا کاشت می‌شود.

امسال نیز طبق آنچه که از مزارع استان گزارش رسیده و به عینه دیده می‌شود علی‌رغم بارش ضعیف سال جاری بسیاری از کشاورزان کهگیلویه و بویراحمدی مترصد کشت برنج در زمین‌های کشاورزی خود هستند.

در دو سال اخیر به دلیل بارش خوب شاهد کشت برنج در همه نقاط استان بودیم هر چند وضعیت بارش ها در سال جاری متفاوت از سال‌های قبل و میزان بارش‌ها در سال زراعی جاری بسیار کمتر از سال گذشته بوده و محصول برنج نیاز به آب فراوان دارد.

در سالیان گذشته جهاد کشاورزی هشدارهایی به کشاورزان جهت پرهیز از کشت این محصول داده بود باید دید امسال مسئولان جهاد کشاورزی چه تدبیری در این خصوص خواهند اندیشید و آیا اجازه کشت برنج به کشاورزان کهگیلویه و بویراحمدی خواهند داد.

طبق آمار هواشناسی، کهگیلویه و بویراحمد که همیشه یکی از استان‌های پر آب کشور بود و به لحاظ بارش‌ها وضعیت خوبی داشت با کاهش ۲۱ درصدی بارش‌ها، زنگ خطر خشکسالی در آن به به صدا در آمده است.

رضا کاکاوند در خصوص میانگین بارش بلند مدت از اول مهر ۹۹ تا امروز ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ به فارس گفت: به لحاظ مقدار بارش‌ها ۴۸۰ میلی‌متر میانگین بارش‌های استان نسبت به بلند مدت بوده که کاهش ۲۱ درصدی را شاهد هستیم.

مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به کاهش ۱۹ درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته افزود: کهگیلویه و بویراحمد در رتبه هفتم خشک‌ترین استان‌های کشور قرار دارد.

وی بیان کرد: نکته نگران کننده دیگر کاهش شدید بارش‌ها در فصل بهار است که تقریبا ۹۸ درصد کاهش بارش‌ها نسبت به بلند مدت در فصل بهار بوده که از این حیث جزء خشک‌ترین استان‌های کشور قرار داریم.

این مسئول با بیان اینکه متاسفانه بارش‌های فصل‌ زمستان بسیار ناچیز بود و کاهش ۴۷ درصدی بارش‌ها در زمستان را داشتیم، افزود: در مجموع کاهش ۲۱ درصدی بارش‌ها را شاهدیم، ضمن اینکه در فصل‌های زمستان و بهار دچار خشکسالی شدید هستیم.

وی با بیان اینکه برای فصل بهار بارش‌ها کمتر از نرمال است، گفت: این شرایط در تابستان به خصوص تیرماه هم ادامه دارد و امیدواریم برای فصل زراعی آینده وضعیت بهتر شود.

انتهای پیام/س