بهره برداری از معدن فسفات چرام و ایجاد اشتغال
بهره برداری از معدن فسفات چرام و ایجاد اشتغال
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: با احداث کارخانه اسید فسفریک و بهره برداری از معدن فسفات چرام (واقع در کوه لار) زمینه اشتغال بیش از یکهزار نفر در استان فراهم خواهد شد.

به گزارش خبر دیشموک،  سید احسان عسکری روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اظهار داشت: از مهم ترین ظرفیت های استان فسفات کوه لار می باشد که این ماده معدنی امروزه از خارج کشور وارد می شود و در فرآیند تولید محصولات کشاورزی بخشی از نهاده ها به شمار می رود.

وی افزود: پس از سال های سال (حدود ۵۰ سال) برای اولین بار جاده دسترسی به این معدن احداث شده است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ۱۵ هکتار زمین در اختیار شرکت الغدیر قرار گرفته است و به میزان ۳۰ هکتار دیگر نیز در برنامه واگذاری قرار خواهد گرفت.

کود فسفات در حوزه کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و سالانه ۶۵۰ هزار تن کود فسفات در بخش کشاورزی استفاده می‌شود که تنها ۱۰۰ هزار تن آن در کشور تامین‌ می‌شود و مابقی از خارج وارد می‌شود.

با ایجاد کارخانه فرآوری فسفات علاوه بر رونق در اقتصاد و حذف نیازهای شدید به ارز و دلار، وابستگی ما به خارج کمتر و کشور را در مسیر توسعه قرار خواهد داد.

عملیات اکتشافی معدن فسفات چرام از سال ۱۳۴۹ آغاز شد و تا سال ۱۳۷۲ بطول انجامید و پس از آن مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی شروع شد.

برآورد ذخیره معدن فسفات چرام ۸۰ میلیون تن با عیار ۸.۵ تا ۹ درصد است.

کارخانه آهک هیدراته چرام

عسکری ادامه داد: همچنین کارخانه آهک هیدراته در چرام بالغ بر ۲ و نیم سال است که تعطیل و به صورت نیمه کاره رها شده بود.

وی ابراز داشت: با جلسات متعددی که با تهیه و تولید ایمیدرو برگزار شد (جلساتی بالغ بر هشت جلسه کاری می باشد) و به علاوه بازدیدهایی که از پروژه انجام شد وارد فاز عملیاتی شده و به پیمانکار جدید واگذار شده است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: ظرف یک ماه آینده مجددا وارد فرآیند تکمیل خواهد شد.

پروژه کارخانه آهک هیدراته چرام با ظرفیت تولید ۳۰ هزار تن در سال و اشتغالزایی ۱۲۰ نفر در شهر چرام در حال ساخت است.

شهرستان چرام با بیش از ۳۲ هزار نفر جمعیت در ۱۶۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است که برخوردار از معادن غنی همچون بوکسیت و فسفات است.

انتهای پیام/