برنامه اشتغال و توان‌افزایی بانوان سرعت می‌گیرد
برنامه اشتغال و توان‌افزایی بانوان سرعت می‌گیرد
معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری گفت: طرح‌های اشتغالزایی دختران و سرپرستان خانوار و همچنین توان‌افزایی آنان ، با وسعت و سرعت بیشتر در استان کرمان توسعه می‌یابد.

معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری گفت: طرح‌های اشتغالزایی دختران و سرپرستان خانوار و همچنین توان‌افزایی آنان ، با وسعت و سرعت بیشتر در استان کرمان توسعه می‌یابد.
معصومه ابتکار روز شنبه در ارتباط ویدئوکنفرانس استاندار کرمان در شورای توسعه و برنامه‌ریزی این استان با اشاره به تدوین و رونمایی سند ‘ارتقای وضعیت زنان و خانواده’ در ۲۲ استان کشور، افزود: برنامه‌های عملیاتی در پایان این سند به منظور پایش و ارزیابی بر مبنای شاخص‌های عدالت جنسیتی پیش‌بینی‌ شده و شناسنامه شاخص‌ها در ماه جاری به استان‌ها ابلاغ می‌شود.
وی بیان داشت: سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده، برنامه‌های راهبردی و اجرایی را توامان دارد و براساس ظرفیت‌های هر استان تدوین شده است.
ابتکار به فعالیت‌های زنان در حوزه‌های مختلف پرداخت و ادامه داد: استانداردسازی و سالم‌سازی محصولات کشاورزی یکی از طرح‌های مهم است که توسط زنان روستایی اجرایی شده و ۱۰۶ محصول سالم هم تولید کرده‌اند که ۴۶ برند محصول آن توانایی صادرات و رقابت را دارند.
معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری اظهارداشت: حمایت از تولید گیاهان دارویی، حمایت از فعالیت تعاونی‌های زنان روستایی، طرح کلی گفت و گوی خانواده با همکاری انجمن جامعه‌شناسی ایران و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار روستایی با تاکید بر بوم‌گردی‌ها از طرح‌های مهمی است که با همکاری دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها اجرا می‌شود.
ابتکار، ایجاد اشتغال برای بانوان حاشیه شهرها، طرح نهضت سوادآموزی برای دختران روستایی و عشایر و تولید محتوا برای آنها را مورد اشاره قرار داد و افزود: مهارت‌های اجتماعی استان‌ها در قالب یک کتاب و همچنین اطلاعات مربوط به خانواده‌ها از طریق یک دوره ارزیابی مشارکتی گردآوری شده است.
وی گفت: شاخص‌های خانواده را در ستاد ملی زن و خانواده در بهمن ماه ۹۸ برای نخستین بار در حضور رئیس جمهوری ارائه کردیم و وضعیت خانواده در ابعاد اقتصادی، فرهنگی، جمعیتی و مسائل روانی در هر نقطه کشور قابل پایش و ارزیابی است.
معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری از اجرای طرح سفیران فرهنگی دانشگاه‌های کشور با همکاری وزارت علوم خبر داد و عنوان کرد: نمایشگاه توانمندی دانشجویان دختر در صنایع دستی و مدل و لباس را برگزار خواهیم کرد که در استان کرمان نیز دنبال می‌شود.
ابتکار با اعلام آمادگی معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری برای همکاری با سازمان‌های مردم نهاد در راستای اجرای سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده استان اظهار داشت: ‘ارتقای تاب‌آوری’ از طرح‌های موثری بود که از سال ۹۶ در ۹۵۰ نقطه از کشور به اجرا گذاشته شد و در سال جاری هم می‌توان آن را اجرایی کرد.
وی اظهارداشت: معاونت زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری آمادگی دارد که در ارتباط با مشکلات جنوب استان کرمان با حداکثر توان طرح‌ها را در زمینه‌های اشتغال و توان‌ افزایی دختران و زنان و زنان سرپرست خانوار توسعه بخشد.
ابتکار تصریح کرد: سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده استانها قابلیت اجرای کامل را دارد و استان کرمان رتبه نخست کشور را در مشارکت اجتماعی دارد و مطمئن هستیم در ارتقای شاخص‌ها، بهبود شرایط و وضعیت زنان و خانواه پیشگام خواهد بود.
وی گفت: استان کرمان در انتصاب مدیران زن رتبه یازدهم را دارد و این روند باید تا ۳۰ درصد ادامه پیدا کند و امیدواریم با تصویب سند، فصل نوینی برای زنان و خانواده‌ها در استان کرمان باشد. (ایرنا)