برداشت بی رویه و خطرانقراض گیاهان دارویی
برداشت بی رویه و خطرانقراض گیاهان دارویی
برداشت بی‌رویه و غیر اصولی گیاهان کوهی در کهگیلویه و بویراحمد این گونه‌ها را در معرض خطر انقراض قرار داده است.
خطر انقراض در کمین گیاهان کوهی کهگیلویه و بویراحمدبرداشت بی‌رویه و غیر اصولی گیاهان کوهی در کهگیلویه و بویراحمد این گونه‌ها را در معرض خطر انقراض قرار داده است.

بهار فصل رویش و دمیدن روحی تازه در کالبد طبیعتی است که پس از دوره خمودگی و افسردگی زمستان در طراوت بهار به وجد می‌آید و دگرگونی را در خود پذیرا می‌شود.

عطر دل‌انگیز گیاهان کوهی دامن مراتع و طبیعت را به زیبایی می‌آراید و جلوه‌هایی از مواهب الهی را به نمایش می‌گذارد.

خواص خوراکی و دارویی گیاهان کوهی جوامع محلی را برای برداشت روانه کوه‌ها می‌کند تا خود را مهمان سفره سرسبز طبیعت کنند.

در استان کهگیلویه و بویراحمد ۴۰درصد از گونه‌های گیاهی موجود در کشور را در خود جای داده است که از ۲ هزار و یکصد گونه گیاهی شناخته شده در استان افزون بر ۴۰۰ مورد خاصیت دارویی دارد.

تره کوهی، کنگر، بیلهر، کرفس،بابونه،کارده، لیزک و ریواس از جمله گیاهان پرطرفدار است و علاوه بر مصرف خوراکی منبع درآمد برای برخی از مردم شده است.

تیغ سودجویان بر ریشه بوته‌ها

اگرچه این گونه‌های گیاهی رویش طبیعی دارند اما هجوم بی‌رویه و بی‌احتیاطی در برداشت، این گیاهان را در معرض آسیب جدی قرار می‌دهد و چهره سرسبز طبیعت را به خزان زودرس تبدیل می‌کند.

تخریب رویشگاه گیاهان سبب کاهش چشمگیر این گیاهان شده و به ندرت یافت می‌شوند این در حالی است که قبلا در سطح وسیعی از مناطق و در دامنه کوه‌ها و دشت‌ها به راحتی قابل دسترسی بود.

خانم خانه‌داری که بساط فروش گیاهان کوهی را در جلوی بازار تعطیل شده پهن کرده است،گفت: گیاهان کوهی از گذشته تاکنون در سفره‌های مردم جای دارد.

این شهروند با اشاره به سختی‌های برداشت گیاه به روش اصولی گفت: موقع چیدن مراقب هستیم که به ریشه و پیاز گیاه صدمه وارد نشود.

تاراج طبیعت به بهای اندک

یک جوان که گونه تره کوهی و کنگر را در بسته‌های کوچک می‌فروخت، به فارس گفت: از فروش این گیاهان بخشی از هزینه زندگی را تأمین می‌کنیم.

هدایت‌الله آویزش وسعت منابع طبیعی شهرستان را ۳۲۶ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: با این حجم از عرصه‌های منابع ملی تنها ۱۰ نیروی قرق‌بان کار حفاظت را انجام می‌دهند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه با اشاره به عوامل طبیعی، انسانی و غیر طبیعی تهدید کننده منابع طبیعی افزود: با همه کمبودها در عرصه‌های جنگلی و مرتعی خدمت می‌کنیم و وظیفه اصلی حفاظت، صیانت و غنی‌سازی عرصه‌های منابع طبیعی را انجام می‌دهیم.

غلامحسین حکمتیان نیز کمبود نیرو برلی حفاظت از عرصه‌ها را متذکر شد و اظهار داشت:کنترل همه مراتع با توجه به کمبود نیروی قرق‌بان امکانپذیر نیست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: هر نیروی قرق‌بان محافظت از ۲ هزار هکتار از مراتع و جنگل‌ها را بر عهده دارد.برای رسیدن به استاندارد ۲۴۰ نیروی دیگر نیاز است.

وی از تشکیل پرونده قضایی برای متخلفان و سودجویان خبر داد و افزود: باید فرهنگ حراست از منابع طبیعی در جامعه نهادینه شود و مردم خود را نسبت به طبیعت مسؤول بدانند.

انتهای پیام/۸۲۰۱۶