با موافقت نمایندگان، صد میلیارد تومان بین روستاهای هر استان جهت محرومیت زدایی توزیع خواهد شد
با موافقت نمایندگان، صد میلیارد تومان بین روستاهای هر استان جهت محرومیت زدایی توزیع خواهد شد
کهگیلویه و بویراحمد دارای بیش از ۱۷۰۰ روستا است که غبار فقر و محرومیت بر این روستاها موج می زند، روستاهایی که محرومیت آنها باعث شده تا امروز مرکز کهگیلویه و بویراحمد یکی از مهاجر پذیرترین شهرهای کشور به نسبت جمعیت باشد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک به نقل از صبح زاگرس، کهگیلویه و بویراحمد دارای بیش از ۱۷۰۰ روستا است که غبار فقر و محرومیت بر این روستاها موج می زند، روستاهایی که محرومیت آنها باعث شده تا امروز مرکز کهگیلویه و بویراحمد یکی از مهاجر پذیرترین شهرهای کشور به نسبت جمعیت باشد.

خدمات عمومی شامل آب، برق، تلفن و گاز از عمده مشکلات روستاها در این استان بوده که نباید در کنار این خدمات از جاده دسترسی غافل ماند تا روستا نشین ها بدنبال دریافت خدمات راهی شهر شوند و این مهاجرت ها باعث شود تا عرضه کم مسکن و تقاضای زیاد باعث شود این روز ها شاهد قیمت های لاکچری اجاره در یاسوج باشیم.

جولان محرومیت در روستاها کار را به جایی رساند که حتی اشک آقای استاندار را سرازیر کرد و او شرمند محرومیت در روستا ها شد.

بنظر می رسد کلان نگری مسئولان در شهر ها باعث شده تا از وضعیت روستا ها غافل شود و توسعه شهرها محرومیت روستاها را نمایان تر کرده باشد.

اما مجلس در اقدامی انقلابی صبح امروز در راستای محرومیت زدایی از چهره روستاها طرح اصلاح ذیل جدول ۴-۲۴ محرومیت زدایی تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور را کلید زد و با موافقت نمایندگان صد میلیارد تومان بین روستاهای هر استان برای محرومیت زدایی توزیع خواهد شد.

به موجب این مصوبه اعتبار ردیف ۸ جدول (۴-۲۴) محرومیت زدایی جدول منابع و مصارف تبصره ۱۴ تا سقف ۳۱ هزار میلیارد ریال به فعالیت تهیه و اجرای طرح های هادی و بهسازی روستاها با تخصیص ۱۰۰ درصد اختصاص و به منابع ۱۵۰۲۰۱۷۰۰۱ اضافه گردد تا متناسب با تعداد روستاهای بالای ۲۰ خانوار و شاخص محرومیت استان ها توزیع گردد.

همچنین نمایندگان در ادامه پیشنهاد الحاقی سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس به این طرح را نیز با ۱۷۰ رأی موافق، ۳۸ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۴ نماینده حاضر در صحن به تصویب رساندند.

براساس این مصوبه؛ سقف اعتبارات ۳۱ هزار میلیارد ریال برای هر استان هزار میلیارد ریال است که براساس شاخص های مندرج در این قانون بین روستاهای تمام شهرستان های هر استان توزیع می گردد.

بدون شک با محرومیت زدایی از روستاها و خدماتی که دستگاه های مختلف اجرایی، بنیاد برکت، بنیاد علوی ، بسیج سازندگی، سپاه پاسداران و سایر نهادها به روستانشین ها می دهند شوق کوچ به زادگاه بیش از گذشته شده و با اجرای این طرح سرعت پیشرفت و توسعه روستاها بیشتر می شود.

امید است نمایندگان استان و مسئولان اجرایی در کهگیلویه و بویراحمد شوق کوچ و بازگشت به روستاها را با حمایت های خوب و پیگیری این مصوبات کلید بزنند .

 

انتهای پیام /م:آ

  • نویسنده : مالک آهنگ