باید از ظرفیت رسانه‌ها به نحو مطلوب استفاده شود
باید از ظرفیت رسانه‌ها به نحو مطلوب استفاده شود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد، گفت: کارگاه آموزشی “روش انعکاس خودکشی در رسانه‌ها” با حضور جمعی از خبرنگاران استان در یاسوج برگزار شد.

به گزارش خبر دیشموک ، امین درخشان در حاشیه برگزاری این کارگاه و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه خودکشی یک معضل اجتماعی است، اظهار داشت: خودکشی جایگزین گفتگو شده است و برای تغییر این سبک نادرست زندگی باید از ظرفیت رسانه‌ها به نحو مطلوب استفاده کرد.

وی در ادامه،عنوان کرد: مهم‌ترین اصل در پیشگیری از خودکشی آموزش خود مراقبتی است و در همین راستا نسبت به برگزاری این کارگاه آموزشی برای جامعه رسانه‌ای استان اقدام شد.

وی با بیان اینکه اصالت رسانه در تولید محتوا و آگاه‌سازی جامعه است، افزود: نقش رسانه‌ها در پیشگیری از مرگ خود خواسته و ارتقای سطح سلامت روانی افراد برکسی پوشیده نیست.

درخشان، خاطرنشان کرد: این اداره کل در آینده دوره‌های آموزشی مختلف برای ارتقای سواد رسانه‌ای خبرنگاران برگزار می‌کند.

دکتر شیرعلی خرامین عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به عنوان مدرس این کارگاه به نقش راهبردی رسانه‌ها در ارتقای سواد سلامت در جامعه تاکید کرد و گفت: رسانه‌ها باید از انعکاس خبر مربوط به خودکشی در صفحه نخست پایگاه‌های خبری یا نشریات خودداری کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر خودکشی کنندگان در سکوت خبری به خاک سپرده شوند از این قهرمان‌سازی‌ها جلوگیری می‌شود، عنوان کرد: متاسفانه در استان بودجه فرهنگی که برای جلوگیری از این آسیب اجتماعی پیش بینی شده به خوبی مدیریت نمی‌شود.

گفتنی است در این کارگاه که به مناسبت روز جهانی پیشگیری از خودکشی “با عمل، امید بسازیم” برگزار شد آماری از خودکشی و علت‌های رایج آن در جهان ارائه و همچنین به نحوه صحیح انتشار اخبار خودکشی در رسانه‌ها و پروتکل سازمان بهداشت جهانی برای رسانه‌ها پرداخته شد.

لازم به ذکر است این کارگاه به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری اداره کل بهزیستی و یکی از سمن‌های فعال حوزه اجتماعی استان برگزار شد.