اندیشکده اروپایی: فشار حداکثری علیه ایران شکست خورد
اندیشکده اروپایی: فشار حداکثری علیه ایران شکست خورد
یک اندیشکده اروپایی در بیانیه‌ای تصریح کرده کارزار فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است

 

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اندیشکده «شورای روابط خارجی اروپا» که بازوی تحقیقاتی اتحادیه اروپا محسوب می‌شود در بیانیه‌ای ضمن اذعان به شکست سیاست فشار حداکثری ضد ایران خواستار تقویت همکاری آمریکا-اروپا برای دیپلماسی با ایران شده است.

در گزارش این اندیشکده آمده است که دولت‌های اروپایی و اتحادیه اروپا باید هم اکنون از دولت آتی آمریکا به ریاست جمهوری بایدن و ایران بخواهند که به سرعت به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای بازگردند و بازیگران اروپایی باید به صورت فعال و با هماهنگی مسیر راهی برای حمایت از این تلاش مشخص کنند.

در ادامه این گزارش آمده که برای ثبات در خاورمیانه بسیار حیاتی است که آمریکا و ایران فورا تنش‌ها را کاهش داده و به بازیابی تعامل دیپلماتیک درباره طیفی از موضوعات بپردازند. این باید با احیای توافق هسته‌ای که یک توافق عدم اشاعه جهانی مهم است اتفاق بیفتد و پس از آن به سوی موضوعات گسترده‌ای که باعث تشدید بی ثباتی منطقه است حرکت کند.

در این گزارش آمده است: در همین راستا، کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا باید گام‌های زیر را در اولویت خود قرار دهند.

نخست: طی هفته‌های آینده،‌ فرانسه،‌آلمان و انگلیس باید بیانیه مشترکی را تنظیم کنند که بر اساس آن از دولت بایدن بخواهند زمانی که تحلیف را برگزار کرد به صورت رسمی اعلام کند که قصد دارد به توافق برجام بازگردد و از آمریکا و ایران بخواهند که درباره گام‌های دوجانبه برای پایبندی مجدد به برجام به توافق برسند.

دوم: تروئیکای اروپا باید بر برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام پیش از ۲۰ ژانویه (۱ بهمن ماه- تاریخ ـ آغاز به کار دولت احتمالی بایدن) تاکید کنند. جوزپ بورل،‌ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان رئیس کمیسیون مشترک برجام باید اعضای کنونی را تشویق کند که از آمریکا بخواهند به برجام بازگشته و بر حمایت از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تاکید کنند.

سوم: از الان تا تاریخ ۲۰ ژانویه، تروئیکای اروپایی و اتحادیه اروپا باید جلسه‌ای در سطح مدیران سیاسی با ایران برگزار کند که هدف آن تعیین مسیر شفافی برای ایران برای بازگرداندن فعالیت‌های هسته‌ایش است. اروپایی‌ها باید به ایران تاکید کنند که چنین گام‌هایی عنصری مهم برای دولت آمریکا در راستای بازگشت به برجام تحت دولت بایدن است.

در پایان این گزارش آمده است که کشورهای اروپایی باید به سرعت برنامه در حال توسعه هسته‌ای ایران را محدود نگه دارند و از دولت بایدن بخواهند که به صورت فعال با ایران تعامل کرده و خطرات کنونی را برطرف کنند.

انتهای پیام/م: آ