الگن؛ دهکده‌ای رؤیایی که جهانی شد+تصاویر
الگن؛ دهکده‌ای رؤیایی که جهانی شد+تصاویر
روستای گردشگری الگن نماد ترسیم ایده‌های جوانی است که حالا رؤیای مشترک داوطلبانی از ایران و کشورهای جهان شده است.
روستای گردشگری الگن نماد ترسیم ایده‌های جوانی است که حالا رؤیای مشترک داوطلبانی از ایران و کشورهای جهان شده است.

طیبه‌سادات سعادتی‌نیک/ترسیم یک رؤیا حرکتی زیست محیطی است که در سایه‌سار درختان تناور بلوط در روستایی به نام الگن شکل گرفته است.

رؤیای جوان ۳۳ ساله حالا ایده مشترک داوطلبانی از ایران و کشورهای جهان شده تا با بهره‌گیری از انگیزه بالا، دانش، توان، علاقه، و مشاوره داوطلبان احیای جنگل‌های زاگرس را محقق کنند؛ جنگل‌هایی که طی دهه‌های اخیر با افزایش دامنه چراگاه احشام، توسعه سکونتگاه روستایی، قطع سوداگرانه درختان و دلایل دیگر از وسعت آن کاسته شده است.

برای تحقق این کار او بنیاد الگن را راه انداخت و تلاش دارد تا در راه ترسیم رؤیای خود ضمن تأسیس مدرسه طبیعت و آگاهی بخشی عمومی نسبت به ضرورت حفاظت از زیست بوم زاگرس، به احیا و مرمت ساختاهای معماری روستا شامل خانه‌ها، قلعه‌ها و دیگر ابنیه ، توانمندسازی کودکان و زنان، احیای سنت‌های فرهنگی و اجتماعی و رونق اقتصاد روستا بپردازد.

رؤیای این مستندساز با گذشت ۲ سال ریشه دوانیده است ریشه‌ای به وسعت سرزمین زاگرس و تنومندی بلوط هایی که اینک بر پهنای منطقه حفاظت شده استوار می درخشند.

در روستای الگن یک حرکت بلند پروازانه زیست محیطی دنبال می‌شود. بنیاد الگن تحت نظر بهترین تیم مهندسی مرمت ایران «عمارت خورشید» با خدمات مشاوره رایگان و دانش فنی به ترسیم رؤیای خود پرداخته است.

روستای گردشگری تاریخی الگن در فاصله ۷۰ کیلومتری مرکز شهرستان کهگیلویه و از توابع بخش چاروسا است که قریب به ۷۰ خانوار را در دل خود جای داده است که سال‌های اخیر محل رفت و آمد گروه‌های متخصص و فعالان محیط زیست بوده و آینده درخشانی برای آن رقم خواهد زد.

کوچه باغ های الگن شاید برای اهالی آنجا کاملا طبیعی و معمولی به نظر برسد اما برای کسانی که با زندگی شهرنشینی از طبیعت دور هستند عبور از آنها می تواند اتفاقی شگرف و زیبا برای تجربه باشد.

احیای جنگل های زاگرس

احیای جنگل‌های بلوط منطقه یکی از برنامه‌های بنیاد الگن بود به همین منظور با تلاش بنیاد الگن یکهزار هکتار از منطقه تحت حفاظت قرار گرفت و هزاران جوانه بلوط، بادام، زالزالک و بنه احیا شده است.

منطقه حفاشت شده با دیده‌بان مردمی

گسترش و مراقبت از بلوط‌ها و سایر گونه‌های جنگلی سازگار با اقلیم تا رسیدن به نقطه امن رویش با ایجاد منطقه قرق از اهداف بنیاد الگن است.

هر داوطلب می تواند سرپرست یک نهال را بر عهده بگیرد برایش نام انتخاب کند و یا حتی جنگل کوچک خانوادگی در محدوده ای به نام خود اختصاص دهند.

منطقه قرق شده سکونتگاه امن حیات وحش

بنیاد الگن مراقبت از گونه‌های جانوری، جلوگیری از شکار پرندگان  و کمک به احیا و زادآوری ایمن را دنبال می کند به گواه اهالی روستا قرق کردن منطقه باعث بازگشت گونه های جانوری و احساس امنیت برای آنها شده است.

سعید انصاری برای تحقق اهداف بنیاد الگن آموزش به اهالی بومی برای ارتقای کیفیت زیست مسئولانه و ایجاد آگاهی موثر برای مراقبت از زیستگاه آموزش می دهد.

وی درباره فعالیت‌های خود می‌گوید: در الگن حرکت زیست محیطی و تاریخی شکل گرفته است چشم انداز ۲۰ ساله برای آن در نظر داریم و طی فازهای سه تا پنج ساله اجرایی خواهد شد.

این جوان ایده‌پرداز که با درام سینمایی و نگاه شاعرانه آینده الگن را توصیف می‌کند،افزود: در یک فاز مرمت بناها در دستور کار قرار گرفت ما در خانه‌های اشتیاق ۱۰ اتاق اقامتی مرمت و بازسازی می‌کنیم .

وی با بیان اینکه فاز اول شامل ۶ مجموعه پاییز به اتمام می‌رسد، گفت: اولین گروه هموطنان موسم کاشت بلوط دعوت می‌شوند.

انصاری با اشاره به استقبال داوطلبان از بنیاد الگن گفت: علاوه بر مناطق مختلف کشورمان از فرانسه، استرالیا و امریکا  افرادی می‌خواهند به ماجرای محیط زیستی الگن کمک کنند.

گردشگری متفاوت در الگن/گردشگران خدمات رسانی می‌کنند

مسؤول بنیاد الگن از متفاوت بودن گردشگری در الگن نسبت به سایر مناطق گردشگرپذیر گفت و افزود: حضور در اینجا توریستی نیست که هم ولایتی‌ها در ازای پول خدمات بدهند. نگاه به گردشگری ایمن اینطور است کسانی که این همه مسافت را طی می‌کنند آگاه باشند از اینکه یک اقلیم فرهنگ بومی زیستگاه چند روز قرار است سبک زندگی‌اش را با آنها به اشتراک بگذارد. بنا بر این آمدن به اینجا صرفا تفریح نیست بلکه قرار است کار داوطلبانه ارائه دهند.

الگن به عنوان یک منظر تاریخی طبیعی ثبت ملی شد با ثبت ملی حالا این اقلیم فاخر تاریخی و طبیعی میراث تمام ایران است.

این جوان ایده‌پرداز می‌گوید که کمکی در قبال حرکت نمایشی دریافت نمی‌کنیم و اتکایمان به کمک‌های مردمی است.میراث فرهنگی به هیچ وجه نقشی ندارد شعار ما «آهسته با بلوط» این است که :مردم توانمند شوند بدون اینکه به دولت و بانک‌ها وابسته شوند.

او البته به لحاظ ساختار قانونی گاهی به ناچار از دولت کمک می‌گیرد مانند وقتی که برای ثبت ملی الگن روال اداری را طی کرد به گفته انصاری پرونده ثبت آنقدر کامل بود که از بین چندین پرونده خارج زا نوبت بررسی و به ثبت رسید.

الگن در آینده نه چندان دور به دهکده سبز و عاری از پسماندهای پلاستیکی و تفکیک زباله‎‌ تبدیل خواهد شد برای ترسیم این رویا از هم اکنون زیرساخت‌های مهیا شده و اجازه ورود زباله به طبیعت داده نمی‌شود.

سطل‌هایی برای جمع‌آوری زباله در کوچه ها تعبیه شده و برای دفن زباله هم مکانی در نظر گرفته شده که قرار است ساماندهی شود.

الگن مهاجرپذیر از همین حالا مهاجرت معکوس وجود دارد خانه‌های در حال ساخت حکایت بازگشت از شهر به روستا و زندگی آرام در هوای دل انگیز دارد.

با این وجود بنیاد الگن باید مراقب باشد ناهنجاری‌ها به اصالت و فرهنگ روستا خدشه وارد نکند. گردشگران پای آثار مخرب را به روستا باز نکند. چه بسا عمل یا رفتاری در جایگاه  فرهنگ مربوط به خودش امری پذیرفته شده هم باشد اما همان عمل و رفتار در فرهنگی متفاوت تکرار می شود بنای ناسازگاری با جامعه خواهد داشت.

انتهای پیام/