اصول تغذیه سالم در ماه مبارک رمضان
اصول تغذیه سالم در ماه مبارک رمضان
در ماه مبارک رمضان نقش تغذیه صحیح بسیار مهم بوده و لذا در این یادداشت نکاتی را در رابطه با اصول تعذیه سالم در مواقع افطار بیان می کنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک، در این مطلب آموزشی و در ادامه بخش یک، نکاتی در مورد تغذیه سالم در ماه مبارک رمضان ارائه شده است.
ویژگی‌های یک وعده غذایی مناسب در افطار
· توصیه می‌شود هنگام افطار از آغاز کردن غذا با آب سرد و نوشابه خودداری شود. مصرف مایعات زیاد به ویژه مایعات خنک با رقیق کردن اسید و آنزیم‌های دستگاه گوارش سبب اختلال در هضم و جذب مواد غذایی شده و درد شکم و نفخ را به همراه دارد.
· بهتر است روزه را با آب گرم، شیر گرم یا چای کمرنگ به همراه خرما یا کشمش باز کرده و به تدریج از مواد غذایی سبک استفاده کرد.
· وعده افطاری باید دارای ویژگی‌های یک صبحانه باشد. به طور مثال نان سبوسدار و پنیر با گردو یا سبزی ها، تخم مرغ آب پز، فرنی و شیر برنج انتخاب‌های مناسبی برای وعده افطار است.
· توصیه می‌شود از سبزی و میوه در هنگام افطار و همچنین در فاصله بین افطار تا سحر استفاده شودو. چرا که منبع خوبی از آب و فیبر بوده و مانع بروز یبوست می‌شود.
· توصیه می‌شود مصـرف بامیـه و زولبیـا کــه دارای مقـادیر زیـادی قند و چربی، اسـید های چرب اشباع و ترانس است، بسیار محدود شود.
بـه طور کلی زیاده روی در مصرف مـواد قندی و شیرین از جمله حلـوا، در وعـده افطار علاوه بر اینکه منجر به اضافه دریافـت انـرژی و چاقی مـی شـود، تضـعیف سیستم ایمنی بدن را در پی دارد.
وعده غذایی شام در روزه داری
· وعده شام بهتر است به فاصله دو ساعت بعد از افطار مصرف شود که می‌توان در این وعده غذا‌هایی مانند انواع سوپ و آش رقیق حاوی حبوبات، سبزی‌ها و همچنین حلیم کم چرب مصرف کرد.
· غذایی که در وعده شام مصرف می‌شود، باید کم چرب و کم نمک باشد.
· در دو وعده افطاری و شام مصرف انواع سبزی ها، سالاد، سبزی خوردن و همچنین لبنیات از جمله ماست کم چرب و دوغ کم نمک باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا مصرف این گروه‌های غذایی اغلب در بین روزه داران کاهش می‌یابد.
· برای تامین آب موردنیاز پس از صرف افطار و تا قبل از خواب به تدریج انواع میوه، به ویژه میوه‌های آبدار از جمله هندوانه، طالبی، چای کمرنگ و سایر مایعات به ویژه آب را می‌توان برای جبران کم آبی بدن استفاده کرد.
· در وعده شام به جای استفاده از نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه‌های گازدار، آبمیوه‌های صنعتی و انواع شربت ها، توصیه می‌شود از آب آشامیدنی سالم، دوغ و عرقیات سنتی کم شیرین استفاده شود.
  • نویسنده : مالک آهنگ