آشفته بازار برنج نیازمند مدیریت است/افزایش قیمت عادی نیست
آشفته بازار برنج نیازمند مدیریت است/افزایش قیمت عادی نیست
دبیر انجمن برنج ایران گفت: نظارت بر بازار برنج ضعیف است و بازار آشفته شد.

به گزارش خبر دیشموک،     جمیل علیزاده‌شایق دبیر انجمن برنج ایران درباره مشکلات بازار برنج در گفت‌وگو با خبرنگار  در ساری درباره آخرین وضعیت بازار برنج اظهار کرد: نظارت سازمان‌های نظارتی و تعزیراتی روی بازار برنج ضعیف بوده و بر این اساس بازار آشفته شده است.

وی گفت: نمی‌دانیم برخی فراموش می‌کنند ۸۰ درصد هزینه برنج نیروی انسانی و ۲۰درصد هزینه مواد مصرفی است ولی اگر به تذکرات توجه می‌کردند، طی سال‌های گذشته کشت مکانیزه می‌شد و نیروی کار لازم نبود وارد مزرعه شود.

دبیر انجمن برنج ایران اضافه کرد: در صورت انجام نشدن تسطیح اراضی نیرویی که از زمین دور بود، دوباره به زمین برگشت.

این مسؤول اظهار کرد: در شرایط عادی معمولا از شب عید قیمت برنج شروع به گران‌تر شدن می‌کرد؛ به این معنا با توجه اینکه کاهش عرضه برنج  را شاهد بودیم ولی به این دلیل که تقاضا بود قیمت‌ها افزایش می‌یافت که تا مردادماه به بالاترین قیمت می‌رسید.

علیزاده‌شایق ادامه داد: با برداشت برنج ناگهان قیمت برنج افت می‌کرد و بازار پر از برنج تازه بود و اگر کسی امکان خرید برنج داشت ترجیح می‌داد برنج یک‌ساله را بخرد؛ چون قیمت مناسب بود و در ادامه از اواخر مهرماه دوباره قیمت با شیب ملایمی افزایش می‌یافت و در آستانه عیدنوروز باز این شوک فروکش می‌کرد، ولی اکنون این شرایط، عادی نیست.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان قیمتی برای برنج تعیین کرد، خاطرنشان کرد: طی دهه‌های گذشته هم برخی تصمیم‌گیری‌های بی‌موقع را تجربه کردیم که ثابت کرد نمی‌توانیم قیمت برنج را تعیین کنیم.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس