آثار باستانی دیشموک رو به نابودی / آیا مسئولان توجه می کنند؟+تصاویر
آثار باستانی دیشموک رو به نابودی / آیا مسئولان توجه می کنند؟+تصاویر
قلعه ثبت ملی شده دیشموک استان کهگیلویه و بویراحمد در سایه بی‌توجهی مسؤولان متولی تبدیل به مخروبه‌ای شده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک؛ قلعه دیشموک از مکان‌های تاریخی در جنوب غربی شهر دیشموک بر فراز صخره‌ای گچی مشرف بر شهر دیشموک قرار دارد.

این قلعه که حاکم‌نشین ایل بهمئی سردسیر بود تا سال‌های اول انقلاب همچنان مورد استفاده بوده و متاسفانه این قلعه که زمانی یکی از زیبایی‌های شهر دیشموک بود بر اثر بی‌توجهی برخی اقشار و مسوولان امروزه مخروبه‌ای بیش نیست.

 

این قلعه هنگامی که تخریب نبود زیبایی‌های خاص خود را داشت و دارای دو حیاط در شمال قلعه و حیاط دیگر در شرق قلعه در سمت بالا و پایین از زیبایی‌های خاص این قلعه به شمار می‌رفت.

 

قلعه که می‌توانست به عنوان بهترین مکان گردشگری در شهر دیشموک مورد توجه مسوولان قرار می‌گرفت متاسفانه با بی‌توجهی در کمال ناباوری و لطف مسوولان راکد مانده است.

 

وضعیت این قلعه چندین بار توسط رسانه‌ها به مسوولان گوشزد شده اما با وعده‌های سرخرمن هنوز نه خبری از اعتبارات است و نه کسی پیگیر این اعتبارات بوده و نمی دانیم آیا چنین اعتباراتی جذب شده چه کارهایی انجام گرفته است.

 

اگر اعتباراتی هم جذب شده قلعه دیشموک به جای اینکه سر و سامان بگیرد روز به روز و سال به سال اوضاع بدتری دارد

 

به گفته برخی مسوولان ثبت ملی شده است به جای اینکه اعتبارات بیشتری به این قلعه اختصاص داده شود چیزی دیده نمی شود و هیچگونه پیشرفت فیزیکی در این قلعه مشاهده نمی‌گردد.

معرفی قلعه دیشموک

 

این قلعه از مکانهای تاریخی است که قدمت لایه های زیرین آن به دوره اشکانی و ساسانی می‌رسد به ویژه سازه غربی صخره آن مرتبط با دوره اشکانی است.

 

بافت معماری جدید آن به دوره های زندیه و قاجاریه می رسد.حیاط شرقی آن مربوط به دوره زندیه وقاجاریه و حیاط غربی آن به دوره اول پهلوی برمی گردد.بدان جهت که این قلعه از راهروهایی زیرزمینی در دو قسمت شرقی و غربی برخوردار بود لذا به مثابه دژی محکم واستوار بود که در دنیای گذشته تصرف آن کاری سخت و دشوار بوده است.

 

مردم منطقه معتقدند که واژه دیشموک برگرفته از دژ (دش) محکم می باشد.اینکه چه کسانی در طول قدمت این قلعه در منطقه حکومت می کردند باید گفت غبار گرفتگی پهنه تحقیق وپژوهش پاسخ دادن به این پرسش را ناکام گذاشته است.

تنها می توان گفت که در دوره معاصر به ویژه از عصر قاجاریه تا انقلاب اسلامی،این قلعه سکونت‌گاه کلانترنشینان بهمئی سردسیری از طایفه خلیل‌خان به ویژه تیره جعفرخانی بوده است.

قلعه‌ای که در زمستان باعث ترس و دلهره مردم ساکن در دامنه آن است و این ساکنین گلایه دارند که این قلعه اگر ساماندهی شود باعث آرامش ما خواهد بود.

قلعه‌ای که علاوه بر زیباییهای خود که نماد شهر دیشموک است از زیبایی‌های اطراف قلعه هم که بگوییم کم گفته‌ایم منظره‌های موجود در دامنه و اطراف این قلعه بر زیباییهای بیشتر آن می‌افزاید و گردشگران لذت بیشتری از نمای این قلعه خواهند برد.

به گزارش خبر دیشموک ؛ با توجه به اینکه این قلعه به ثبت ملی رسیده امیدواریم مسوولان متولی دست از وعده‌های سر خرمن بردارند و قلعه دیشموک که هم بهترین مکان گردشگری در شهر و بخش دیشموک است را سر و سامان داده و از تخریب این قلعه جلوگیری کنند.

 

انتهای پیام/

 

  • نویسنده : مالک آهنگ