آب‌هایی که هدر می‌رود؛ مردمی که تشنه‌اند!
آب‌هایی که هدر می‌رود؛ مردمی که تشنه‌اند!
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در حضور وزریر کشور به برخی از مشکلات این استان اشاره کرد.

به گزارش خبر دیشموک،    کیامرث حاجی زاده در نشست پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران با حضور وزیر کشور در یاسوج اظهار کرد: کهگیلویه و بویراحمد پذیرای عشایر استان های همجوار خوزستان، فارس، بوشهر و چهارمحال بختیاری و اصفهان است.

 وی بیان کرد: افزون بر ۳۰ هزار نفر عشایر کوچی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

 معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه ۱۰۰ هزار نفر عشایر در کهگیلویه بویر احمد وجود دارد، تصریح کرد: همه عشایر در مسیر دره‌ها قرار داشتند ولی با یک اطلاع رسانی کامل و جامع به آنها اعلام هشدار صادر شد.

  حاجی زاده عنوان کرد: قبل از وقوع این سیل رئیس عشایر کشور میهمان کهگیلویه و بویراحمد بود.

وی گفت: در سیل اخیر بسیج تجهیزات امکانات دولتی و بخش خصوصی در کنار هم با دستور استاندار و پای کار بودن تمام مسئولان استان، پیمانکاران خصوصی همه به میدان آمده و کار خوبی انجام شد.

 این مسئول افزود: این حضور همه در کنار هم تجربه ای شد که ما می توانیم از امکانات بخش خصوصی با توجه به ماده ۱۹ مدیریت بحران که در قانون نیز وجود دارد در کهگیلویه و بویراحمد به خوبی استفاده کنیم.

 معاون عمرانی استاندار کهگیلویه بویراحمد خاطرنشان کرد: بخش خصوصی در این سیل اخیر به خوبی پای کار آمده و استاندار نیز برای آنها تشویقی در نظر گرفت و این تشویقی شامل اولویت این شرکت ها در واگذاری پروژه ها می باشد زیرا در زمان حساس آنها پای کار آمده به کمک دولت شتافتند.

حاجی زاده بیان کرد: افزون بر ۱۴۰ جلسه مدیریت بحران در حوزه های مختلف با حضور دستگاه‌های اجرایی در شهرستانها، مسئولان و فرمانداران برگزار شد و همه مسئولان در کهگیلویه و بویراحمد شبانه‌روز پای کار بوده و همکاری های لازم را انجام دادند، نمایندگان استان در مجلس نیز از راه دور پیگیری‌های لازم را انجام می دادند.

 وی افزود: پیگیری وزیر کشور و معاونان آنها و حضورشان در کهگیلویه و بویراحمد انگیزه بیشتری به مسئولان و مردم این استان داده است.

 معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در سیل اخیر آسیب جدی به بخش های مختلف ما و زیرساخت های شهری و شهرداری ها وارد شده است.

حاجی زاده اضافه کرد: شهرداری های ما در پرداخت حقوق پرسنل خود مانده اند اتفاقاتی اعم از کرونا و زلزله در سی سخت نیز مشکلاتی را برای شهرداری های کهگیلویه و بویراحمد به وجود آورده است.

 وی گفت: در سیل اخیر آسیب های بسیاری به حوزه های آب، راه، برق و کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد وارد شد.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: این استان سومین قطب پرورش ماهی های سردآبی در کشور بوده ولی به دلیل سیل اخیر مزارع پرورش ماهی در این استان از بین رفته است.

 حاجی زاده تصریح کرد: باید برای حفاظت از رودخانه ها، معاونت حفاظت از رودخانه ها را در وزارت نیرو پایه کار آورده و اقدامات لازم از سوی آنها انجام شود.

 وی گفت: نگهداری لازم از رودخانه ها انجام نمی شود وجود سازه های فرسایشی مدیریت و کنترل آنها نیز بازسازی نمی شود.

 معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: رودخانه ها از مسیر خودشان منحرف شده که باید آنها را به مسیر اصلی خودشان برگرداند.

 حاجی زاده بیان کرد: امید می‌رود با دستور رئیس جمهور بودجه ای برای حفاظت و نگهداری رودخانه ها در کهگیلویه و بویر احمد در نظر گرفته شود.

 وی افزود: کهگیلویه و بویراحمد ۱۰ درصد از روان آب های کشور را در اختیار دارد به گونه‌ای که بعد از استان‌های شمالی کشور این استان دومین حوزه آبریز در ایران است.

 حاجی زاده اظهار کرد: آب این استان به سمت خوزستان بوشهر و جنوب فارس منتقل می شود.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این استان با وجود این همه مزایا و نعمت به دلیل خروج آب از کهگیلویه و بویراحمد دچار تنش آبی می شود به گونه ای که به واسطه این تنش در دامنه یخچالهای دنا در تابستان با تانکر سیار آبرسانی انجام میشود، قطعاً برای استانی که پر بارش است این یک مشکل محسوب شده و علت آن نیز نبود منابع برداشت آب پایدار است.

 وی گفت: در سیلاب ها رودخانه بشار در گذشته تمهیدات لازم انجام شد، کلنگ احداث سد تنگ در سال ۹۰ به زمین زده شد به واسطه تکمیل و بهره برداری از آن آب شرب بخشی از شیراز و یاسوج تامین و سیلاب های بالادست رودخانه در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد نیز جلوگیری می شود.

 حاجی زاده بیان کرد: با ایجاد سد تنگ سرخ می توان خطر را مهار و اقدامات لازم را در جهت بهره برداری صحیح از آب انجام داد، امیدواریم پیگیری‌های لازم جهت تامین اعتبار به دستور رئیس جمهور برای هر چه زودتر تکمیل شدن این طرح موثر انجام شود.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: سدهای در حال احداث استان باید هر چه سریعتر تکمیل و بهره‌برداری برسند تا بتوانیم سیلاب ها را در این استان مهار کنیم.

حاجی زاده با اشاره به نبود تجهیزات دستگاه های خدمات رسان و امدادی در کهگیلویه و بویراحمد افزود: کهگیلویه و بویر احمد نیازمند تجهیزات دستگاههای امدادی و خدمات رسان به ویژه وسایل امدادی در شهرداری ها، تجهیزات خارج کردن آب از منازل، ماشین آلات سنگین می باشد.

 وی گفت: با توجه به صعب العبور بودن بعضی مناطق عشایری در کهگیلویه و بویراحمد و نبود امکانات لازم برای امداد رسانی در سیل اخیر مسئولان به همراه استاندار کهگیلویه و بویراحمد در زیر باران جهت امدادرسانی لازم به عشایر مجبور به پیاده روی ۸ کیلومتری شدند.

 معاون عمرانی کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: منازل روستایی ما محروم بوده و نیازمند بازسازی و اعتبارات لازم است.