همه ذی نفعان باید در انتخابات رئیس فدراسیون‌ها نقش داشته باشند
همه ذی نفعان باید در انتخابات رئیس فدراسیون‌ها نقش داشته باشند
رئیس سابق فدراسیون کارگری گفت: ما نتوانستیم روح اساسی اساس نامه که خرد جمعی و مشارکت ذی نفعان است اعمال کنیم، در انتخابات رئیس فدراسیون‌ها باید ورزشکارها، مربیان و باشگاه‌ها نقش خیلی مهم تری داشته باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک، شبکه خبر،در برنامه بالاتر، با موضوع با «شیوه انتخابات فدراسیون‌های ورزشی موافقید؛ آری یا نه؟» میزبان آقای مهدی علی نژاد معاون سابق توسعه قهرمانی وزارت ورزش و رئیس سابق فدراسیون ووشو (موافق) و آقای سید امیر حسینی رئیس سابق فدراسیون کارگری (مخالف) بود.

مجری: دو طرف دارد این مناظره مثل همه مناظره‌های قبلی با شیوه فعلی برگزاری انتخابات در فدراسیون‌های ورزشی طیفی از کارشناسان مخالفند با اساس نامه‌ای که تعیین شده و طبیعتا در طرف مقابل طیف دیگریند که این شیوه را شیوه خوب و منطقی می‌دانند. مناظره‌ای با این موضوع خواهیم داشت. رهبر انقلاب در دیدار‌های اخیر خودشان رقابت واقعی را یکی از ارکان مهم انتخابات عنوان کردند به این معنی که میدان برای حضور دیدگاه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باز باشد تا همه دیدگاه‌ها و نگاه‌ها بتوانند با همه تفاوت‌هایی که دارند در مسابقه بزرگ انتخاباتی یک رقابت واقعی را شکل بدهند و در این میدان حضور فعالانه‌ای داشته باشند. یکی از موضوعاتی که کارشناسان مختلف و دیدگاه‌های مختلفی سر آن وجود دارد و کارشناسان مختلف سر آن اختلاف نظر دارند بحث اساس نامه فدراسیون‌های ورزشی و شیوه برگزاری انتخابات آن هاست که از طرف منتقدین زیرسوال است و از طرف موافقین می‌گویند تغییراتی که ایجاد شده و از گذشته که انتصابات را داشتیم الان آمدیم به سمت انتخابات توانستیم تغییرات ویژه‌ای را ایجاد کنیم و اساسا به عدالت نزدیک تریم، اما طرف مقابل نظر دیگری دارد که جزییات بیشتر را در مناظره امروز داریم.

سوال: مخالفت تان اساسا دلیلش چیست با شیوه‌ای که الان دارد انتخابات فدراسیون‌ها برگزار می‌شود؟
آقای سیدامیر حسینی رئیس سابق فدراسیون کارگری: ابتدا لازم می‌دانم به یک تاریخچه‌ای اشاره کنم. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در زمان مرحوم آقای شاه حسینی برای ساماندهی فدراسیون‌های ورزشی برای اولین بار ایشان برای هر رشته ورزشی گفتند نخبگان آن رشته جمع بشوند و رئیس فدراسیون را انتخاب کنند ولی فضای اول انقلاب طوری شد که بر دولتی شدن باشگاه‌ها و بر دولتی شدن همه امور ورزش به اصطلاح استمرار پیدا کرد لذا در دوره‌های بعدی که آقای مرحوم حاج مصطفی داوودی شمسی بودند، آقای احمد درگاهی، آقای غفوری فرد، آقای هاشمی طبا انتخاب روسای فدراسیون‌ها انتصابی بود یعنی انتخاب هر رئیس فدراسیون توسط رئیس سازمان انجام می‌شد در اواخر دوره آقای هاشمی طبا در سال ۱۳۷۸ به این جمع بندی آن زمان معاون فرهنگی سازمان تربیت بدنی بودم در آن زمان در شورای معاونین هم مطرح شد به این جمع بندی رسیدیم که اساس نامه جدیدی بایستی داده شود. آقای هاشمی طبا به این نتیجه رسیدند که یک جمع نخبگان به اصطلاح انتخابش اصلح‌تر می‌داند باشد از این که رئیس سازمان بخواهد انتخاب کند لذا اساس نامه جدیدی نوشته شد و این اساس نامه را به تصویب هیئت دولت رساندند، اما با عوض شدن آقای هاشمی طبا این اساس نامه کم‌تر از ۶ ماه دوام پیدا نکرد و رئیس بعدی آقای مهرعلیزاده آمدند دوباره یک اعمال نفوذ دیگری را بر اساس نامه اعمال کردند و آن ماده ۱۰ را به اساس نامه اضافه کردند که عزل روسای فدراسیون‌ها را برعهده خودشان گرفتند و این عزل موجب شد که اعمال سلیقه‌های سیاسی و این‌ها بشود و ۱۷ تا رئیس فدراسیون را عوض کردند انتخابات کمیته المپیک را شکل دادند و حذف رئیس کمیته المپیک، اما چیزی که انتظار می‌رفت انتظار این بود که در دولتی که دولت اصلاحات بود و ادعای جامعه مدنی می‌کرد این نهاد‌های مدنی که فدراسیون‌های ورزشیند احترام گذاشته می‌شد.
حسینی: اما دیدیم که در همان دوره هم متاسفانه تصدی گری دولت و اعمال دخالت ادامه پیدا کرد، اما آن چیزی که من معترضشم شیوه برگزاری انتخابات فدراسیون هاست یعنی به این ترتیب است که رئیس فدراسیونی که به هر حال انتخاب می‌شود رئیس فدراسیون بعد می‌رود رئیس هیئت را انتخاب می‌کند بعد مدیر کل تربیت بدنی استان رئیس هیئت انتخاب را انتخاب می‌کند و رئیس هیئت هم توسط رئیس فدراسیون بعد دوباره این یک نوع انتخابات طراحی شده پیش می‌آید ولی آن چیزی که بایستی اصالت پیدا کند این است که در انتخابات رئیس فدراسیون‌ها شیوه اجرایی و همه ذی نفعان آن جا موثر باشند ذی نفع مان ورزش چه کسانید؟ ورزشکارها، مربیان و باشگاه‌ها است این‌ها باید نقش خیلی مهم تری داشته باشند به هر حال در دورانی که آقای دکتر علی نژاد معاونت ورزشی بودند ایشان هم ۲۰ انتخابات را برگزار کردند ولی این شیوه اجرایی شیوه‌ای بود که در دوره ایشان هم ساری و جاری بود و یک رویه بود.

سوال: شما با این که به نوعی انتخابات فدراسیون‌ها تشریفاتی انجام می‌شود موافقید؟
آقای دکتر علی نژاد معاون سابق توسعه قهرمانی وزارت ورزش و رئیس سابق فدراسیون ووشو: یک تاریخچه‌ای را گفتند در حوزه حکمرانی ورزش یک جهش جدی به سمت بالا داشتیم در سال ۱۳۷۸ در موقعی که اساس نامه قبلی فدراسیون‌های ورزشی از حالت انتصابی فدراسیون‌ها را به انتخابی وارد کرد. این اساس نامه این را تکمیل می‌کند در فرماشایت آقای دکتر که به واسطه مصوبه‌ای در مجلس اسلامی ایجاد که در اسل ۱۳۷۶ نهاد‌های عمومی غیردولتی که در ۷۳ قانونش آمده بود افزایش فدراسیون‌های ورزشی هم به آن‌ها اضافه شد و در آن جا اعلام شد که فدراسیون نهاد عمومی غیردولتی است و اساس نامه اش باید به تصویب هیئت وزیران برسد.
حسینی: لذا براساس همین سال ۱۳۷۸ این اساس نامه شکل گرفت ۱۳۸۱ یک تغییری ایجاد شد که این تغییر با روح انتخاباتی بودن مغایرت داشت و کار بسیار اشتباه و خطایی بود که مشکلات جدی برای ورزش ایران ایجاد کرد البته یک اصلاح دیگری را هم در سال ۱۳۹۲ داشتند که اصلاح جدی نبود زمان آقای دکتر عباسی بود ایشان وزیر بودند، اما نکته اساسی این بود که این برکناری در سال‌های بعد به واسطه این اتفاقی که افتاده بود باعث شد که بسیاری از فدراسیون هایمان دچار تعلیق شوند مشکلات جدی برایشان ایجاد بشود و به خاطر عدالت دولت، یکی از خط قرمز‌های جدی که در دنیا وجود دارد در حوزه ورزش بحث دخالت دولت است. از سال ۱۳۸۵ بود که تعلیق فدراسیون فوتبال باز به خاطر همین استفاده از این بند شکل گرفت و فیفا وارد شد و فوتبال ایران را تعلیق کرد و اساس نامه جدیدی در فدراسیون فوتبال شروع به نوشتن کرد همان موقع این تفکر ایجاد شد که باید اساس نامه فدراسیون‌ها آن تیپ را هم تغییر بدهیم زمان آقای مهندس علی آبادی بود اقداماتی را شروع کردند بعد آقای سعیدلو، عباسی و دکتر گودرزی می‌خواستند اساس نامه را تغییر بدهند، اما عملا اتفاقی نیفتاد تا زمان آقای دکتر سلطانی فر ایشان یک کارگروهی را به ریاست آقای داورزنی شکل داد بنده عضو آن کارگروه بودم جالب است که آقای فولادگر که بعد از من معاون قهرمانی شد در این دولت ایشان هم عضو آن کارگروه بود آقای اسبقیان که الان معاون ورزشی قهرمانی است ایشان هم عضو آن کارگروه بود یعنی عملا ما چهار معاون ورزش قهرمانی از سال ۱۳۹۶ تاکنون عضو این کارگروه همه مان بودیم و جلسات متعدد شاید حدود هفت یا هشت ماه جلسه داشتیم و این اساس نامه فعلی را تصویب کردیم و ارائه دادیم به شورای معاونین وزارت خانه بعد رفت در هیئت وزیران در سال ۱۳۹۸ در مهرماه ۱۳۹۸ این اساس نامه تصویب شد. شورای نگهبان براساس اصل ۸۵ قانون اساسی یک تفسیری دارد که باید اساس نامه فدراسیون‌های ورزشی نهاد عمومی غیردولتیند و همچنین کمیته المپیک را آن‌ها تایید کنند حالا بالاخره تفسیری است که آقایان کردند در قانون اساسی مهرماه ۱۳۹۸ که دولت این را تصویب کرد تا اردیبهشت سال ۱۴۰۰ نزدیک یک سال و نیم طول کشید تا شورای نگهبان این را بررسی کند ایراداتی گرفت ایرادات برطرف شد در دولت مجدد در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به تصویب رسید باز دوماهی در شورای نگهبان ماند و در تیرماه ۱۴۰۰ شورای نگهبان تایید کرد.
علی نژاد: لذا اساس نامه فعلی هم مصوبه هیات وزیران دارد هم تایید شورای نگهبان هم در مجامع فدراسیون‌ها بعدا آمده به تصویب رسیده است. همه فدراسیون‌ها این را به تصویب رساندند. ایراداتی دوستان می‌گویند که آقای دکتر در فرمایش هایشان خواهند گفت به نظرم باتوجه به مشکلاتی که اساس نامه قبلی ایجاد کرده بود برایمان که توضیح خواهم داد در بخش بعدی ما دوباره یک حرکت جدی رو به جلو داشتیم.

سوال: نظرتان در باره گزارش چیست؟
حسینی: ببینید چیزی که خیلی مهم است نحوه اجراست حالا این اساسنامه جدید آمده ولی روابط روال به همان سمت است یعنی ببینید براساس قانون اهداف سازمان وزارت ورزش و جوانان ماده ۱۳ می‌گوید حمایت، نظارت و هماهنگ سازی فعالیت‌های همه نهاد‌های ورزشی مثل کمیته المپیک، پاراالمپیک، هیات‌ها و انجمن‌ها وظیفه وزارت ورزش است منتهی وزارت ورزش وقتی که انتخاباتی می‌خواهد برگزار بشود جا‌هایی نشان می‌دهد که دنبال اعمال نظر و اعمال سلیقه اند حالا چه در دورانی که مربوط به آقای دکتر علی نژاد بوده و چه بعد شاهدیم که مثلا در مورد ژیمناستیک این بوده در مورد دومیدانی باز مشکل بوده به یک جا‌هایی کاندید مثلا موردنظر وزارت ورزش نبوده زیر میز زده می‌شده انتخابات چیه به عقب می‌افتاده این‌ها یکی از مشکلات است و یکی از مشکلات به نظرم این است که ما نتوانستیم آن روح اساسی اساس نامه که خرد جمعی است و این که همه ذی نفعان را جذب کنیم برای این کار آقای رئیس فدراسیون این جا تعارض منافع هم مطرح می‌شود در برخی از این انتخابات سرپرست فدراسیون گذاشته می‌شود و آن سرپرست بعد می‌تواند انتخاب بشود یا این که نشود و این‌ها یک تعارضاتی به نظرم در اجراست که در شیوه اجرا مشکلات بسیار جدی داریم.

سوال: قبول دارید؟
علی نژاد: من حتما قبول دارم فرمایش ایشان را که در بحث اجرا دچار مشکلاتیم این نکته را توضیح بدهم که عملا با این اساس نامه نتوانستم هیچ انتخاباتی را برگزار کنم یعنی همه انتخاباتی که برگزار کردم با اساس نامه قبلی بود بعد از این که این اساس نامه در تیرماه ۱۴۰۰ ابلاغ شد تا روزی که بنده معاونت را داشتم در دولت جدید یک سه چهارماهی حضور داشتم هیچ انتخاباتی برگزار نشد مقدمات ۱۰ انتخابات را برگزار کردم، اما برگزارکننده هیچ انتخاباتی نبودم لذا هر انتخاباتی که برگزار کردم با اساس نامه قبلی بود که اشکالاتی داشت اگر اشکالات وجود نداشت این اساس نامه را نمی‌رفتیم ایجاد کنیم اجازه بدهید وارد اشکالاتش شوم یکیش همین بحث برکناری توسط وزیر بود که دخالت دولت بود بعد بعدی این بود که نمایندگان مربیان، داوران و ورزشکاران که تعدادشان به نسبت الان تعداد بسیار اندکی بود آن را هم توسط معاونت ورزش قهرمانی تعیین می‌شد. خب این اشکال داشت یعنی در واقع مساله ایجاد می‌کرد. نماینده باشگاه‌ها که دو تا باشگاه بودند فقط این جور که اشاره کردند ذی نفعان باید بالاخره باید حضور پررنگ تری داشته باشند این را هم معاون ورزش قهرمانی تایید می‌کرد عملا یک چینشی از نفرات انجام می‌شد توسط دولت اشکالاتی ایجاد می‌کرد یعنی این‌ها مساله ایجاد می‌کرد از آن طرف به واسطه این که این انتخاب و برکناری برعهده وزیر بود امکان گذاشتن سرپرست بود به اعتقادم با این اساس نامه فعلی اصلا امکان گذاشتن سرپرست وجود ندارد که الان دارد این اتفاق می‌افتد به نظرم اساس نامه رعایت نمی‌شود حالا آمدیم همه این‌ها را در اساس نامه جدید برطرف کردیم یعنی عملا حق مجمع است که می‌تواند اعضا را هیات رئیسه را انتخاب کند و عزل کند اعضای مجمع از ۴۵ نفر به قریب به ۷۰ نفر ارتقا پیدا کرد هماهنگ کردن این تعداد برای کسانی که مسئولیت دارند در وزارت ورزش برای این که بخواهند آن شکلی که می‌خواهند انتخابات را دربیاورند بسیار کار دشوارتری می‌شود. ذی نفعان حضور پیدا کردند همه باشگاه‌های لیگ برتری رشته مربوطه در بخش آقایان حضور دارند.

علی نژاد: ۵ باشگاه لیگ برتری خانم‌ها حضور دارند، ورزشکاران ۶ تا شدند که آن هم کمیسیون برای اولین بار در فدراسیون‌ها شکل گرفت کمیسیون ورزشکاران آن‌ها را انتخاب می‌کند نه معاون وزیر کمیسیون مربیان شکل گرفت ۴ تا مربی را آن‌ها انتخاب می‌کنند کمیسیون داوران شکل گرفت ۲ تا داور را آن‌ها انتخاب می‌کنند برای اولین بار است که داریم تمرین دموکراسی به این شکل می‌کنیم یعنی نهاد عمومی غیردولتی که داشتیم آن نهاد عمومی بودنش را دارد با داشتن این کمیسیون‌ها پیش می‌برد، اما این که خوب اجرا نشد به اعتقادم خوب اجرا نشده یعنی رعایت مفاد اساس نامه در خیلی از موارد نشد این اساس نامه باید یک سری بحث‌ها و زمان بندی‌ها رعایت شود مثل قدیم نیست دیگر که دیدم این کار را کردند در همان ۱۰ فدراسیونی که مشخص کرده بودیم انتخاباتش را می‌خواستیم برگزار کنیم که به دوره من نینجامید زمان انتخابات براساس اساس نامه معلوم شده بود ۱۰ روز مانده به انتخابات یک دفعه اعلام کردند که این دو هفته عقب می‌افتد اصلا شدنی نیست، چون باید طبق اساس نامه ۴۵ روز قبل از هر زمانی آن اعلام شود آن انتخابات را اگر کسی می‌رفت شکایت می‌کرد باطل می‌شد کما این که شما دیدید بعدش رفتند شکایت کردند انتخابات کاراته، انتخابات ژیمناستیک، انتخابات سوارکاری، انتخابات کشتی، انتخابات ناشنوایان همه شان الان ابطال اولیه گرفتند دیوان عدالت و محاکم قضایی این‌ها که بعد اجرا می‌شود را بنده یا آقای دکتر امیر حسینی نمی‌گوییم این را قانون گذار و آن کسی که سیستم قضایی است دارد می‌گوید سیستم قضایی دارد ابطال می‌کند این انتخابات را یعنی چی یعنی دارد بعد برگزار می‌شود یعنی اساس نامه اجرا نمی‌شود.

سوال: پس می‌گویید اساس نامه خوب است، اما بد اجرا می‌شود.
علی نژاد: بله، می‌خواهم بگویم که برای اولین بار این افتخار را دولت قبل داشت که این اختیار را وزیر از خودش گرفت نکته خیلی کلیدی است که بتواند رئیس فدراسیون را برکنار کند.

سوال: شما معتقدید به این که اساس نامه خوب است و بعد اجرا می‌شود یا نه؟
امیر حسینی: اساس نامه ایراد‌هایی که قبلا بوده توسط دوستان این‌ها برطرف شد ولی مشکل بزرگ به نظرم همان اجراست در دوره آقای دکتر حمید سجادی بسیاری از فدراسیون‌ها که باید به موقع انتخاباتش برگزار می‌شد این‌ها با تاخیر روبرو شد بعد دومرتبه سرپرست گذاشتند یعنی لطمه زیادی خورد مثالش همین امروز فدراسیون ورزش کارگری انتخابات داشت ولی در یک سال این فدراسیون را با اعمال سلیقه‌ای که در دوره آقای سجادی اعمال کرده بودند مانع شدند که این فدراسیون روند رو به رشدی را داشته باشد یک سال فدراسیون با دو تا سرپرست اداره شد و این حداقل این دخالت‌هایی که وجود دارد حتی در فدراسیون‌های صنفی هم این دخالت‌ها از سوی وزارت ورزش دیده می‌شد به نظرم بزرگترین مشکل الان خود وزارت ورزش است وزارت ورزش طبق همین قانون اهداف و وظایف سازمان تربیت بدنی وظیفه اش چیست ساماندهی، نظارت و حمایت است ولی یک دفعه شما نگاه می‌کنید که آقای رئیس فدراسیونی که چهار سال تجربه رئیس فدراسیونی داشته چهار سال دبیر فدراسیون بوده چند سال مدیر به اصطلاح ورزشی بوده این را می‌گویند که ۵ سال شما مثلا بایستی سابقه کار داشته باشی آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی صادر شده که عملا مانع پیشرفت است.
امیر حسینی: خوشبختانه در دوره آقای کیومرث هاشمی به این مساله توجه شده که امروز دیدیم دیگر مثلا انتخابات مجموع این بود که یک دفعه جامعه ورزش‌های کارگری همه اعتماد کردند به همان به اصطلاح کاندید قبلی با اکثریت مطلق ۴۸ رای طرف انتخاب می‌شود ولی این فاصله یک سال را چه کسی می‌خواهد جوابش را بدهد بزرگ‌ترین مشکل مان این است که همه برنامه‌های توسعه گفته کاهش تصدی گری دولت کاهش تصدی گری دولت در دستگاه‌های ورزش دائما دنبال تصدی گری و دخالت بودیم حالا در دوره آقای علی نژاد هم باز همان رویه بوده و الان هم باز بعضا همین رویه جاری است مثلا در مورد همین انتخابات هیات‌های استانی بازهم همان استقلال الان باز نمی‌بینیم و آن اینی که بایستی که هیات‌ها باز توسط باشگاه‌ها توسط ذی نفعان بازهم آن جا دخالت مدیر کل مثلا در انتخابات فدراسیون فوتبال هیات فوتبال استان تهران خیلی مشکلات بود به نظرم می‌رسد که در شیوه اجرا مشکلات بسیار جدی داریم و همین طور بایستی تمرین دموکراسی را کنیم تمرین دموکراسی هم به این معناست که به خردجمعی احترام بگذاریم با همدیگر تعامل بکنیم و هدف بزرگ که توسعه ورزش کشور است بتوانیم انجام بدهیم.

سوال: این که اساس نامه به درستی اجرا نمی‌شود فکر نمی‌کنید این‌ها در اساس نامه است بعد مثلا ضمانت اجرایی بهتری و اساس نامه بهتری نوشته می‌شد.
امیر حسینی: به نظرم می‌رسد که مشکل بزرگ ضابطینند آقای دکتر می‌توانند بیشتر درگیر بودند توضیح بدهند.

سوال: این طور است؟
علی نژاد: این اساس نامه آن شاخص‌های بین المللی که باید داشته باشد دارد یعنی دخالت دولت در آن حذف شده در اساس نامه قبلی می‌گفت باید فلان آیین نامه نوشته شود بعد از تایید سازمان تربیت بدنی که همه چیز بعد از تایید سازمان تربیت بدنی داشت این‌ها همه حذف شده این جا شما هیچ نقشی برای وزارت ورزش قایل نمی‌شوید.

سوال: بعد می‌گویند اجرا نمی‌شود.
علی نژاد: آقای فولادگر در صحبت هایش اشاره کرد که اصلا مجری نیستیم درست است دبیر فدراسیون با دبیر مجمع مجری است، اما عملا این اتفاق افتاد آیا وزارت ورزش بود که تعیین کرد زمان انتخابات چه زمانی باشد یا دبیر مجمع اعلام کرد یعنی واقعا در اجرا مشکل داشت اگر اجرا مشکل نداشت که این تعداد دیوان عدالت باطل نمی‌کرد انتخابات‌ها را اتفاقا قانون قانون خوبی است اساس نامه اساس نامه خوبی است ولی اگر اساس نامه خوب هم اجرا نشود اشکال ایجاد می‌کند در مورد این که وزارت ورزش همیشه حق خودش می‌دانسته که یک چینشی داشته باشد از نفرات اعمال نظری بکند این یک واقعیت است در گذشته بوده زمان ماهم بوده الان هم همین جور است، اما این که قواعد قانونی را رعایت کنیم خیلی مهم است یعنی ما در دوره خودمان همه تلاش مان را داریم با این که آن اساس نامه را دچار اشکال می‌دانستیم و اساس نامه‌ای بود که یک جا‌هایی دست مان را بسته بود برای رعایت دموکراسی اتفاقا ولی اگر می‌خواهیم کاری کنیم در چارچوب قانون کنیم در چارچوب مقررات کنیم من یک اشاره‌ای کردیم به دوستان قبل از جلسه انتخابات دوومیدانی را برگزار کردیم به ظاهر انتخابات درستی بود و انجام شد و در ابتدای کرونا بود یک تعدادی از افراد به علت نگرانی که از کرونا داشتند نیامدند در جلسه بعد یکی از روسای هیات‌ها اعتراض کرد که آن نفری که آمده نفر من نبوده آن امضا امضای من نیست بررسی کردیم درست می‌گوید خودمان آمدیم ظرف کم‌تر از یک هفته گفتیم آقا این انتخابات اشکال داشته و باطلش کردیم این شجاعت را داشتیم که اگر جایی هم اشتباهی کردیم خودمان از آن عقب نشینی کنیم رعایت قانون کردیم جایی از مقررات عدول نکردیم با این بحث سرپرستی که اشاره کردم به شدت مخالفم یعنی واقعا همه تلاش مان را کردیم که دوره خودمان کم‌ترین تعداد باشد.
علی نژاد: دوره‌ای که داشتم تحویل می‌دادم وزارت خانه را معاونتش را به نفر جدید سه تا فدراسیون سرپرست داشتند الان حدود هفده هجده سرپرستند جالب است که در این اساس نامه جدید اساسا این مدل سرپرست گذاشتن جایز نیست ببینید کجا اجازه داده شده که سرپرست گذاشته شود گفته که آقا اگر رئیس فدراسیون به هر دلیلی یا عزل شود توسط مجمع یا غیبت غیرموجه بیش از سه ماه داشته باشد یا استعفا بدهد یا یک حکم قضایی وجود داشته باشد که طرف نمی‌تواند رئیس فدراسیون باشد فقط در این حالت هاست که رئیس مجمع آن هم به طور موقت می‌تواند ۶ ماه سرپرست بگذارد.

علی‌نژاد: کجا اجازه داده شده که سرپرست گذاشته شود؟ گفته که اگر رئیس فدراسیون به هر دلیلی یا عزل شود توسط مجمع یا غیبت غیرموجه بیش از سه ماه داشته باشد یا استعفا دهد یا یک حکم قضایی داشته باشد که طرف نمی‌تواند رئیس فدراسیون باشد، فقط در این حالت هاست که رئیس مجمع آن هم به طور موقت می‌تواند شش ماه سرپرست بگذارد. الان دوره یک فدراسیونی تمام می‌شود و به جای او سرپرست می‌گذارند، اصلاً چنین اجازه‌ای کسی ندارد. کسی چنین اجازه‌ای نداده است. ما در آیین نامه‌های مربوطه به درستی آمدیم هفتاد روز را ۴۵ روز معذرت می‌خواهم ۴۵ روزی که در گذشته بود در آیین نامه قبلی که اشکال برای ما ایجاد می‌کرد، این را تبدیل کردیم به ۱۲۰ روز؛ قبل از انتخابات، باید فرایند انتخابات شروع شود. در ۱۲۰ روز همه کار می‌شود کرد، یعنی فرایند تأیید صلاحیت ها، ثبت نام ها، اعلام نظرها؛ همه این کار‌ها را می‌شود کرد و زمان بندی‌ها را می‌شود رعایت کرد. برای چه این ۱۲۰ را دیدیم؟ برای این که دیگر در دوره‌ای که طرف تمام نشده دوره ریاست او، انتخابات برگزار شود. آن کاری که در دنیا انجام می‌شود. کاری که ما در انتخابات خود، انتخابات مجلس مگر در پیش نیست؟ ۱۱ اسفند؟ مجلس خرداد ماه دوره اش تمام می‌شود، آقایان نمایندگان مجلس الان کاندیدا می‌شوند. در انتخابات ریاست جمهوری وقتی دوره ریاست جمهوری یک رئیس جمهوری تمام می‌شود، خودش برگزار کننده انتخابات دور بعد است، در حالی که خودش نامزد است، هیچ کس آن جا می‌گوید تعارض منافع و تضاد منافع. ما باید انتخابات را به وقت برگزار کنیم، خلأ قدرت ایجاد کردن؛ کار بسیار اشتباهی است و متأسفانه الان ما ۱۷ تا ۱۸ تا فدراسیون ما با سرپرستی اداره می‌شود. البته این را بگویم؛ آقای هاشمی از روزی که آمد دغدغه اش همین بود که این موضوعات را اصلاح کند، جهت گیری هم به سمت اصلاح ما در وزارت ورزش می‌بینیم، اما زمان می‌برد تا این خرابی که در دو سال شکل گرفته است، واقعاً بخواهد درست شود.
علی‌نژاد: هیأت‌ها را اولاً باز با تغییری که انجام شد از نهاد عمومی غیردولتی به نهاد غیردولتی تبدیل شد؛ این خیلی اتفاق مهمی بود، یعنی قبلاً تمام قوانینی که بار بر فدراسیون‌ها بود و دست و پاگیر است و ما با همان هم مشکل داریم، به هیأت‌ها بار شده بود و هزاران نفر را درگیر کرده بود. خاطرتان هست یک موقعی می‌گفتند شغل است اینها؛ رئیس هیأتی و داستان‌های جدی ایجاد کرده بود برای کشور. این یک تغییر بود، دوم؛ تعداد نفرات هیأت‌ها تغییر کرد مجامع آنها، از ۱۳ تا ۱۴ آن هم به حدود ۳۰ تا رفت. بسیاری از ذی‌نفعان الان حضور دارند، تمام هیأت‌های شهرستان‌ها و نماینده باشگاه‌ها حضور دارند. ما بار‌ها شاهد این هستیم این را به عنوان خبر عرض می‌کنم. رئیس فدراسیون به عنوان رئیس مجمع اینها و مدیرکل نظر روی یک کاندیدا دارند، یکی دیگر رأی می‌آورد، یعنی این اتفاق نشان می‌دهد که شرایط به گونه‌ای پیش رفته که از آن انحصار گذشته که این دغدغه شما بود و دغدغه درستی هم است درآمده، در حالی که تعداد نفرات که زیاد می‌شوند، ذی‌نفعان که بالا می‌روند و آدم‌های مختلف که می‌آیند دیگر به این راحتی نمی‌شود مدیریتشان کرد.
حسینی: من اساساً با این که اساسنامه فدراسیون‌ها برود به هیأت دولت، من با این مخالفم. یعنی در هیچ جای دنیا این طور نیست کشوری که ورزش آن پیشرفته است، اساسنامه فدراسیون هایشان باید برود در هیأت دولت یا اساساً خود مجلس.
علی‌نژاد: یا مثلاً شورای نگهبان تأیید کند؛ آن که دیگر فراتر است.
حسینی: یعنی خیلی چیز‌ها را ما خلاف رویه می‌بریم. یا مثلاً الان در خود قانون سازمان تربیت بدنی یک جا وظیفه وزارت ورزش را گذاشته؛ کشف و پرورش استعدادها. وزارت ورزش که مأموریتش؛ کشف استعداد نباید باشد که، حالا، چون در مجلس نوشته، پس ما باید برویم. حالا اگر بخواهیم برویم این را هم اصلاح کنیم، این نشان می‌دهد که بنیه کارشناسی در مجلس ما؛ ضعیف است، یعنی در قانون گذاری. شما الان ببینید از زمان مرحوم یحیی زاده که رئیس کمیته ورزش کمیسیون فرهنگی بودند؛ از زمان ایشان بیش از ۲۰ سال است این لایحه باشگاه داری رفته در مجلس ولی هنوز نیامده بیرون.
علی‌نژاد: خودمان هم یک دور این لایحه را نوشتیم دادیم در دوره خودمان. در سال ۹۹ یک بار دیگر این لایحه رفته است.
حسینی: بعد مثلاً یک دفعه یک قوانین، یعنی الان، چون انتخابات مجلس است، بحثم این است که واقعاً انتخابات مجلس هم بایستی یک نمایندگانی باشند که پخته باشند، کار کارشناسی کرده باشند. رده‌های مختلف، این هم نمی‌شود که شما مثلاً بگویی مجلس هم باید جوان باشد، بله در همه جای دنیا می‌گویند کسانی که رفتند رده‌های مختلف کاری را تجربه کردند، سازمان‌ها را می‌شناسند، قوانین را می‌شناسند، اینها می‌روند می‌نشینند قانون چیز (گذاری) می‌کنند. الان ما در خود مجلس مان هم با این معضل روبرو هستیم که قانون‌های ما… یکی هم همین قانون مربوط به فدراسیون هاست که حالا هر بالا و پایین شود این خلاف قانون می‌شود. این به نظرم یکی از معضلاتی که این اساسنامه مشکلاتی را به وجود می‌آورد، همان طور که آقای خداد عزیزی گفتند. مثلاً در فدراسیون فوتبال باید یک طوری شود که ذینفع‌های اصلی که باشگاه‌ها هستند؛ آن‌جا نقش برجسته تری داشته باشند. در انتخاب خود هیئت‌ها و از طریق آنها بتواند فدراسیون فوتبال بتواند یک مجمع خوبی باشد. اخیراً من یک مطلبی نوشتم، در رسانه‌ها هم منتشر شد؛ تا کی این نوار توقف موفقیت‌ها را ما باید شاهدش باشیم که بیش از ۵۰ سال بگذرد که فوتبال المپیک ما موفق نشود، یا مثلاً تیم ملی بزرگسالان بیاید این‌جا. اینها برخی به خاطر زیرساخت‌هایی است که اساسنامه فدراسیون ها؛ منشور یا قانون اساسی آنهاست. وقتی همه چیز را ما بخواهیم از نگاه دولت نگاه کنیم، معضلاتی را به وجود می‌آورد که هست. به هر حال من بزرگترین مشکل را؛ مشکل اجرا می‌دانم، حتی در دوره‌ای که آقای علی نژاد هم مسئول بودند، معاونت بودند، ما همین انتخابات مشکلات فدراسیون تیراندازی را داشتیم، فدراسیون ژیمناستیک را داشتیم، اینها معضلاتی به وجود آمد که توقف به وجود آورد. یعنی این که الان رئیس فدراسیون ژیمناستیک ما با هزار مشکل و … تا بخواهد برای اینها لایسنس بگیرد تا آخرین لحظه، ببینید چه توقفی به وجود می‌آورد؟ اگر ما موفقیت را می‌خواهیم، بایستی قانون اساسی خوبی توسط فدراسیون‌ها اجرا شود و آنها با فدراسیون‌های بین المللی شان هماهنگ‌تر باشند و دخالت دولت در انتخابات فدراسیون‌ها به حداقل برسد و نقش دولت؛ تسهیل گری، نظارت و هدایت باید باشد.

سؤال: اساسنامه از نظر شما کامل نیست؟
حسینی: به نظر من، مشکلاتی دارد.
علی‌نژاد: اولاً که ما در مورد اساسنامه وقتی صحبت می‌کنیم، اساسنامه یک متن مقدس نیست، یعنی این که حتماً همه دنیا هم این طور است که اساسنامه‌ها هرچقدر هم پویا و به دردبخور باشند، امکان اصلاح وجود دارد و بالأخره در کار و عمل یک اشکالاتی پیدا می‌شود که باید اینها را برطرف کرد.
حسینی: الان در این اساسنامه جدید این اصلاح را می‌بینید؟
علی‌نژاد: این اساسنامه جدید به نظرم یک اشکال دارد؛ این هم اشکالی است که در آن کارگروه که می‌نوشتیم درست نوشته بودیم، بعداً رفت در هیأت وزیران این تکه اش را تغییر دادند. رئیس مجمع؛ مبهم است که کیست. در حالی که ما نوشته بودیم رئیس مجمع در اولین جلسه مجمع، توسط خود مجمع انتخاب می‌شود، بعداً رفته در هیأت وزیران که این تصویب شود، این را بر می‌دارند، رئیس مجمع معلوم نیست کیست، یک مصوبه‌ای ذیل این اساسنامه و همزمان با این اساسنامه، دولت می‌کند، می‌نویسد که رئیس مجمع؛ وزیر ورزش است، در حالی که در اساسنامه، این نیامده است. این تنها ایرادی است که به صورت جدی به این اساسنامه می‌بینم که قابلیت تغییر هم دارد و خیلی کار سختی نیست. یک نکته‌ای وجود دارد در مورد مجلس گفتم و قانون. این که چرا اساساً باید این مصوبه هیأت وزیران بگیرد؟ طبق آن صحبتی که اول داشتم. سال ۷۶ قانون الحاق فدراسیون ورزشی به لیست نهاد‌های غیردولتی، باعث شد که اجبار قانونی ایجاد شود که اساسنامه‌ها باید مصوب هیأت وزیران باشد. یکی از دیدگاه‌هایی که وجود داشت، الان هم وجود دارد، من دیدم آقای هاشمی؛ وزیر محترم هم به آن اشاره کردند در یکی دو روز پیش، این است که هر فدراسیونی باید اساسنامه خاص خود را داشته باشد. ما اساسنامه تیپ برای ۵۵ فدراسیون نباید داشته باشیم.
حسینی: این یکی از اشکالات اساسی است.
علی‌نژاد: که حرف درستی است. اما هیأت وزیران در آن دوره‌ای که داشت این کار انجام می‌شد به هیچ وجه زیر بار نرفت که ۵۵ اساسنامه را بخواهد تصویب کند. شما ببینید یک فرایند تصویب خواهی این اساسنامه، نزدیک یک سال و نیم در هیأت وزیران طول کشید، دو سال در شورای نگهبان. اگر حالا ۵۵ تا از اینها بخواهد تصویب شود، چند تا از این سال‌ها باید بگذرد؟ چرا باید برود مصوبه هیأت وزیران بگیرد؟ به خاطر قانون. ما به خاطر این که این مشکل را حل کنیم؛ در اردیبهشت ۱۴۰۰ یک ماده واحده‌ای را در دولت قبل به تصویب رساندیم که این ماده واحده می‌گفت که فدراسیون‌ها از لیست نهاد‌های عمومی غیردولتی خارج شوند و سازمان غیردولتی شوند که وزارت ورزش فقط نظارت داشته باشد طبق قانون و به آنها امکان کمک کردن داشته باشد، هر کدام هم طبق اساسنامه شان، که مصوب مجمع‌شان خواهد بود، فعالیت‌شان را انجام دهند. بسیار کمک می‌کرد برای این که یک چنین مسائلی که همه شکل هم باشند حل کنیم. چون عرض کردم عملاً این که هیأت وزیران با تمام گرفتاری‌هایی که دارد، شورای نگهبان با تمام گرفتاری‌هایی که دارد بخواهند ۵۵ سند مجزا را بررسی کنند، شدنی نیست. این یک واقعیت است که نمی‌شود. متأسفانه رفت در هر مجلس فعلی این ماند و علیرغم پیگیری‌هایی که در دوره‌ای که من به عنوان معاون بودم حتی در دولت جدید انجام دادم، به این موضوع رسیدگی نکردند و از دستور خارج کردند. اگر این مصوب می‌شد، عملاً این مشکلات برطرف می‌شد. حتی من دیدم در برنامه هفتم با همکاری‌ای که با کمیسیون تلفیق انجام داده بودند بعضی از همکاران رؤسای فدراسیون‌ها و آقای هاشمی هم که دیگر آن موقع وزیر شده بودند و ایشان هم حمایت کردند، یک بخش‌هایی آمد گیر و بند‌هایی که برای رئیس فدراسیون‌ها وجود دارد به خاطر همین قوانین، یک سری بازنشسته و … بودند، اینها را آمدند شغل بودن، بازنشسته بودن را ندارند برای رؤسای فدراسیون ها، در صحن، با این که کمیسیون تلفیق هم گذاشته بود و در آن چیزی که به صحن علنی ارائه شد، در برنامه هفتم بود و خود آقای قالیباف هم قول داد که این کار را انجام دهد، ولی در صحن علنی رأی نیاورد. من عملاً فکر می‌کنم که مجلس باید یک کارکرد بهتری در این داستان می‌داشت، یعنی می‌آمد کمک می‌کرد به ورزش. ما در این دوران‌ها می‌بینیم نماینده‌ها از ورزشی‌ها رأی می‌خواهند، ولی موقعی که باید کمک می‌کردند به ورزش، به دلایل تفکرات عجیبی که فکر می‌کنند باید در اختیار حاکمیت و دولت باشد و کوچکترین اتصالی که بخواهد کمرنگ شود را اینها می‌خواهند مانع شوند، نگذاشتند آن اتفاق بیفتد. اگر آن ماده واحده‌ای که ما مصوب کردیم و به امضای آقای روحانی و آقای سلطانی فر رفت به مجلس، این تصویب می‌شد، خیلی از این بحث‌ها حل شده بود. واقعاً ۵۵ اساسنامه گرفتن از دولت و شورای نگهبان خیلی کار دشواری است. شما وزیر قبل هم دیدید؛ مدام گفت این اساسنامه را چرا تیر ماه ابلاغ کردند، می‌گذاشتند ما می‌آمدیم، بعد انجام می‌دادیم. الان که مصوب شورای نگهبان بود، مگر می‌شد که ابلاغ نشود، اصلاً قبلی دیگر فاقد رسمیت بود. بعد شما می‌خواستی اصلاح کنی، دو سال وقت داشتی، چرا نتوانستی یک خط آن را عوض کنی؟ چون کار دشواری است. یعنی فرایند آن در دولت و بعد از آن؛ کار راحتی نیست.
حسینی: بنابراین من با کلیات اساسنامه موافقم، ولی این که هر فدراسیون بایستی واقعاً اساسنامه خودش را داشته باشد. نمی‌شود که همه را عین نانوایی بربری و سنگکی نیست که همه بایستی این طور باشند.
علی‌نژاد: بله، اقتضائات متفاوتی دارد.
حسینی: هر فدراسیون باید شکل خودش، فدراسیون دانش آموزی باید شکل خودش را داشته باشد، دانشجویی باید شکل خودش را داشته باشد، کارگری، نیرو‌های مسلح و هر فدراسیون دیگر رشته‌های ورزشی، اینها بایستی خود را با فدراسیون‌های بالادستی خود هماهنگ کنند. اگر ما توسعه را می‌خواهیم؛ توسعه یعنی این که دولت و حاکمیت راهکار‌هایی تعریف کند، با مشارکت بخش خصوصی جلو برود. یعنی دولت اگر توسعه ورزش همگانی و عمومی را در کشور می‌خواهد بایستی کمک کند که فدراسیون‌ها مستقل‌تر شوند، آن جنبه‌های نظارتی و حمایتی خودش را تقویت کند. ولی با شکل اجرای فعلی، متأسفانه شاهد این نیستیم.
علی‌نژاد: یک نکته در مورد تعدد اساسنامه‌ها اشاره کنم. هیأت وزیران وقتی این اساسنامه را تصویب کرد؛ گفتم یک مصوبه همراه با آن دارد که یکی از بندهایش؛ همین بحث این است که رئیس مجمع؛ وزیر است. دو بند در آن مصوبه داشت؛ یکی در مورد فدراسیون همگانی و فدراسیون پزشکی- ورزشی بود، یکی هم در مورد فدراسیون صنفی یعنی کارگری، دانش آموزی، دانشجویی و غیره. گفته بود مجامع اینها را خود وزارت ورزش تعیین کند که چه کسانی مجامع اینها باشند، یعنی متفاوت باشد با این اساسنامه تیپ، با توجه به مدل و ساختارشان. مجلس یک کمیته‌ای دارد به نام کمیته تطبیق مصوبات دولت با قوانین، به این دو بند ایراد گرفت. گفت اساسنامه باید عینش در هیأت وزیران تصویب شود. هیأت وزیران امکان این که مصوبه‌ای داشته باشد و این را تفویض کند به وزارت ورزش ندارد و ملغی کرد این دو بند را، یعنی به خاطر همین است که عرض می‌کنم گرفتن ۵۵ اساسنامه از دولت و بعد شورای نگهبان بسیار کار دشواری است، ولی کار درستی است. راه آن هم این است که قانون عوض شود. تا قانون عوض نشود، عملاً این کار شدنی نیست.

سؤال: آقای حسینی با این شیوه فعلی ادامه دادن را چه نتیجه‌ای برای آن متصور هستید؟
حسینی: این نتیجه توسعه‌ای که مد نظر است و مطلوب کشور است، اتفاق نمی‌افتد. توسعه زمانی اتفاق می‌افتد که ما مشارکت مدنی را بیشتر می‌کنیم. ما یک ظرفیت بسیار بالایی داریم، فدراسیون‌ها و هیأت ها؛ بخش‌های مردمی و مؤسسات غیردولتی هستند، اگر این را باور کنیم، حمایت از این کنیم، می‌شود توسعه را رونق داد. اگر نه این را باز به عنوان یک جنبه دولتی نگاه کنیم، مثل همین سرانجام باشگاه‌ها می‌شود که الان می‌بینید چه معضلاتی داریم. به نظرم می‌رسد که دولت بایستی یک رویکرد متفاوت‌تر و کارشناسی تری را نسبت به قوانین و مقررات اتخاذ کند. الان مثلاً لایحه مالیات‌های مستقیم را دولت یک لایحه داده و بر اساس این لایحه آمده ماده ۱۳۴ که باشگاه‌های ورزشی از سال ۱۳۰۰ تا الان معاف بودند، آمده می‌گوید که باشگاه‌های ورزشی از معافیت مالیاتی حذف شوند. می‌دانید این چه پیامد‌هایی خواهد داشت؟ پیامد این، این خواهد بود که ورزش گران‌تر می‌شود و مردم، از سبد خانوار دورتر می‌شود.

مجری:، اما امروز داریم راجع به انتخابات فدراسیون‌ها صحبت می‌کنیم.
حسینی: انتخابات فدراسیون داریم صحبت می‌کنیم، می‌خواهم بگویم که یکی از اساس انتخابات؛ همین باشگاه‌ها هستند. این باشگاه‌ها هستند که باید سرپا باشند که توسعه ببینند.

سؤال: حتماً در هر باشگاه یا ورزشی که مشکلات متعدد یا چالش‌های متعددی ممکن است وجود داشته باشد، امروز مشخصاً راجع به انتخابات آنها صحبت می‌کنیم.
حسینی: انتخابات فدراسیون‌ها همان طور که اشاره کردم باید قانون اساسی فدراسیون ها؛ هر فدراسیون متناسب با خودش باشد.

سؤال: منظورتان اساسنامه است؟
حسینی: بله، عموماً ما باید سعی کنیم که قانون سازمان تربیت بدنی را اجرا کنیم. قانون هم می‌گوید که نظارت و تسهیل‌گری و هدایت، این را بایستی عمل کنیم، ولی این مشکلات، بسیار جدی است. به نظرم دولت باید یک بازنگری کند و ان شاء الله امیدوارم مجلس جدید که می‌خواهد تشکیل شود، نمایندگانی باشند که با تجربه باشند و این مسائل را متوجه شوند که چالش‌های توسعه را بتوانند برطرف کنند.

سؤال: آقای علی‌نژاد اشاره کردید به این که اساسنامه خوب نوشته شده، به اجرای آن اشکال دارید، فکر می‌کنید این اساسنامه‌ای که به قول شما، اساسنامه خوبی است، خوب هم اجرا شود، باید چه اتفاقی بیفتد؟
علی‌نژاد: ما اول باید باورهایمان را تغییر دهیم، یعنی آن موقع که این اساسنامه تصویب شد، من یک جمله‌ای در آن کارگروه گفتم، گفتم من احساس می‌کنم دارم خواب می‌بینم، من آن موقع رئیس فدراسیون بودم، گفتم خواب می‌بینم این که یک وزیری پذیرفته که دخالت خود را در اساسنامه از بین ببرد، وزارت ورزش را کمرنگ کند، یعنی به آن چارچوب‌های توسعه و به آن قواعد بین المللی احترام بگذارد، ما متأسفانه بعضاً مشکل باور داریم، یعنی ما الان اساسنامه را تغییر دادیم، ولی مدل داریم مثل قدیم کار می‌کنیم. یعنی همان تصمیم‌هایی که در وزارت ورزش گرفته می‌شد در مورد زمان بندی، اعلام کاندیداها، همه اینها را داریم با همان مدل‌ها عمل می‌کنیم، نمی‌شود. وقتی اساسنامه جدید شده است ما باید با همین ادبیات جدید کار کنیم، نمی‌شود با ادبیات قدیم کار کنیم. ادبیات قدیم اگر کار کنیم، اشکالاتی که ایجاد می‌شود، همین‌هایی می‌شود که افراد می‌روند شاکی می‌شوند، انتخابات‌ها را به واسطه چه باطل می‌کنند؟ چون اساسنامه اجرا نشده است، یعنی مبنای ابطال انتخابات ها، اگر شما آراء را ببینید این است که اساسنامه عمل نشده است، یا مثلاً ما در دوره خودمان همین موارد پیش می‌آمد و بود. آیین نامه‌ای وجود دارد برای حراست ها، مشخص است برای تأیید صلاحیت باید چه شود. ۲۱ روز کاری به آنها وقت داده شده که جواب بدهند، ۲۱ روز کاری تمام می‌شود، یک ماه، یک بار دیگر این را می‌توانند تمدید کنند که بشود دو ماه. ما ۱۲۰ روز الان فاصله دیدیم، قبل از انتخابات می‌گوییم شروع کنیم فرایند انتخابات را. چطور می‌شود که شب انتخابات هنوز وضعیت صلاحیت کاندیدا مشخص نیست؟ زمان ما هم پیش می‌آمد، من به دوستان می‌گفتم بر اساس آیین نامه، خودتان، ما این را به معنای برائت می‌بینیم و تأییدیه اعلام می‌کنیم، دو هفته قبل، سه هفته قبل، ۲۰ روز قبل اعلام می‌کردیم که اینها تأیید شدند، مگر می‌شود که در آن گزارش شما هم بود؛ شب انتخابات هنوز نمی‌دانند که طرف در انتخابات هست یا نیست، این چه انتخاباتی است؟ یا انتخابات تک کاندیدا، البته امروز تک کاندیدا نبوده، کاندیدا‌هایی بودند، ولی ما انتخابات تک کاندیدا داشتیم، این خلاف مصوبه مجمع تشخیص مصلحت است که انتخاباتی که تک کاندیدا باشد در جمهوری اسلامی امکان‌پذیر نیست که برگزار شود. باید بیش از نفرات یا دو برابر نفرات گفتند باید کاندیدا وجود داشته باشد. ما انتخابات تک کاندیدا برگزار کردیم، همه را رد صلاحیت کردیم، نگذاشتیم بیایند، معلوم است که انتخابات باطل می‌شود، همه این اتفاقات افتاده است. باید نگرش‌ها عوض شود، دوم این که ما به قانون پایبند باشیم. ما امروز باید به اساسنامه پایبند باشیم.
حسینی: الان مشکلی که می‌گویید، جلسه خبرگان در برخی استان‌ها شنیدم…
علی‌نژاد: الان به خاطر همین خبرگان می‌خواستند برگزار نشود، جا به جایی‌هایی که در بعضی کاندیدا‌ها شده، بیش از یک نفر شده که برگزار می‌شود، ولی بعضی جا‌ها که نشده، برگزار نمی‌شود. یعنی حتی انتخابات خبرگان رهبری، شورای نگهبان به صراحت اعلام کرد در جایی که بیش از یک کاندیدا ندارد، این برگزار نمی‌شود. ما الان در فدراسیون‌های ما بعضاً این کار را انجام می‌دهد، این کار خلاف است. می‌دانید ما قوانین بالادستی را اگر رعایت نکنیم، این اشکالات پیش می‌آید. من فکر می‌کنم در دوره جدیدی که شکل گرفته و نگاه هم این است که انتخابات‌ها ان شاء الله به وقت برگزار شود، مشکلات کمتر شود. موضوع سرپرستی، اما باز اشاره می‌کنم که به نظرم در اساسنامه نیست، این تخلف از قانون است و یک آفت بسیار بسیار بزرگ است برای برگزاری انتخابات ها، چون همه ساز و کار و ساختار مجموعه را به هم می‌زند.

سؤال: آقای حسینی شما هم جمع بندی می‌فرمایید؟
حسینی: ورزش یکی از ابزار‌های مهم توسعه است، فدراسیون‌های ورزشی، هیأت‌های ورزشی، انجمن‌های ورزشی؛ اینها نهاد‌های عمومی غیردولتی هستند. یک ظرفیت بزرگ برای توسعه دارند، اساسنامه هر فدراسیون بایستی مطابق با همان شرایط رشته مربوطه و فدراسیون‌های مربوطه اش باشد. دولت باید از بعضی کاهش تصدی گری اش دور شود و جنبه نظارت، حمایت و تسهیل گری خود را افزایش دهد.

مجری: از افزایش تصدی گری دور شود.
حسینی: نه، افزایش تصدی گری را که الان دارد، بایستی کاهش دهد تصدی گری را.

 

انتهای پیام

  • نویسنده : مالک آهنگ