خوب و بد رأی طایفه‌ای در کهگیلویه و بویراحمد از زبان جوان دهه شصتی
خوب و بد رأی طایفه‌ای در کهگیلویه و بویراحمد از زبان جوان دهه شصتی
فعال سیاسی اجتماعی و جوان دهه شصتی از انتخابات مجلس در کهگیلویه و بویراحمد و بایدها و نبایدها از جمله انتخابات طایفه‌ای سخن می‌گوید و البته دل پری هم از برخی مسائل دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک؛ انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد از خیلی وقت پیش کلید خورده و شاید بتوان گفت که انتخابات در کهکیلویه و بویراحمد نه در سال انتخابات بلکه یک سال پیش از آن آغاز شده و اکنون تنور این ماراتن بزرگ بیش از پیش گرم شده است.

 در استان کهگیلویه و بویراحمد و در سه حوزه انتخابیه تعداد زیادی خود را برای حضور در انتخابات و اخذ رای مردم در ۱۱ اسفند آماده رقابت کرده‌اند تا مانند همیشه کهگیلویه و بویراحمد یکی از سه استان اول حضور مردمی در انتخابات باشد.

استانی که به غیر از انتخابات در عرصه‌های دیگر از جمله در دفاع مقدس در راهپیمایی‌ها و مناسبت‌های ملی و مذهبی هیچگاه از روی سکو پایین نرفته و همیشه جز سه استان اول بوده است.

با گرم شدن تنور انتخابات فعالان سیاسی انتخاباتی با آنها که در پیش ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی عنوان نامزد انتخاباتی ثبت نام کرده‌اند با شور و شوق فراوان سه ماه مانده به انتخابات در حال تدارک حضور همه جانبه در این ماراتن بزرگ سیاسی هستند.

در همین خصوص سید حسین رازیان یکی از فعالان سیاسی انتخاباتی جوان در استان کهگیلویه و بویراحمد که چندین سال است در گرم نگه داشتن تنور انتخابات سهمی در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد داشته گفت‌وگوی صمیمانه با خبرگزاری فارس در یاسوج داشت.

او قبل از هر چیز می‌گوید چرا فقط شما اصحاب رسانه دنبال دانه درشت‌ها و به قول معروف کله گنده‌ها می‌روید؛ آیا این‌ها آزمایش خود را پس نداده‌‌اند آیا حرف نویی داشته و دارند؟ چرا نباید از لایه‌های میانی و پایینی نظر بخواهید؟ چرا اجازه رشد به فرزندان استان نمی‌دهیم؟ بچه‌هایی که اکنون در مرکز می‌درخشند چه کسانی هستند؟ همان‌هایی هستند که من و شما باورشان نداشتیم اما اکنون برای استان خود مایه افتخار هستند.

سید حسین رازیان کیست؟

 سید حسین رازیان متولد سال ۶۴ از سادات امامزاده محمود طیار هستم که از سال ۸۵ در حوزه بهداشت و درمان در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد فعالیت دارم

تاکنون دو دوره کاندیدای انتخابات در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله در انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا کاندیدا بودم و یکی از مهم‌ترین دلایل حضور من در انتخابات مبارزه با فساد نابرابری و بی‌عدالتی و طایفه‌گرایی است.

مگر رای خودتان در انتخابات شورا طایفه‌ای نبود؟

رای که طایفه و فامیل به من دادند را نمی‌توان رای طایفه‌ای و قومی دانست و خوشبختانه تلاشی برای کسب آرا طایفه هم نداشتم و اگر کسی هم رای به من داده بر اساس شناختی که داشتند رای دادند چرا که یکی از منتقدین سرسخت طایفه‌گرایی در انتخابات‌ها در استان هستم و شاید یکی از دلایل مهم حضور من در انتخابات مقابله با طایفه‌گرایی بوده است.

یعنی به کل رای طایفه‌ای رای صحیحی نیست و مذموم است؟

رای طایفه‌ای را قبول ندارم ولی اگر کسانی با شناخت از درون طایفه به فرزند و برادر و هم طایفه‌ای خود رای بدهند ‌نمی‌توان نام آن را رای طایفه‌ای گذاشت رای طایفه‌ای به این معناست که برای کسب رای کاسه گدایی در دست گرفته و در میان طایفه با هر حیله و فریبی به دنبال کسب آرا باشیم بدون اینکه فکر کنیم آیا در انتخابات فرد اصلح هستیم یا نه.

پس چگونه باید خود را به مردم معرفی کرد و چگونه باید رای آورد؟

 یکی از راه‌های معرفی به مردم رسانه است خوشبختانه خود من در یک دهه اخیر ارتباط تنگاتنگ و گسترده‌ای با حوزه رسانه داشته و خود را عضو کوچکی از خانواده بزرگ رسانه می‌دانم.

معتقدم بهترین راه برای معرفی برنامه‌ها دیدگاه‌ها عقاید و نظرات استفاده از رسانه است و به بهترین وجه می‌توان این دیدگاه را به مردم معرفی کرد.

چرا محل کار شما یا همان علوم پزشکی این قدر پر حاشیه است؟

سوال خوبی در مورد دانشگاه علوم پزشکی داشتید جایی که مفتخرم در آن به مردم استان خودم خدمت می‌کنم دانشگاه علوم پزشکی دستگاهی مقدس است که با جان مردم سر و کار دارد.

اما چرا دانشگاه علوم پزشکی در سال‌های اخیر دچار حاشیه شده دلیل آن دخالت‌های نابجای سیاسیون و نمایندگان مجلس است که برای کسب آرا و کاشتن و گماشتن بستگان و هم طایفه‌ای‌ها و طرفداران خود ورود پیدا می‌کنند متاسفانه در استان ما دو دستگاه مهم و حیاتی آموزش و پرورش و علوم پزشکی را که یکی با تربیت و آموزش و دیگری با سلامت انسان سر و کار دارد مورد تاخت و تاز و بازیچه دست خودشان قرار داده‌ند.

یعنی به فرض مثال اگر شما نماینده باشید به مسائل دانشگاه و امور اجرایی ورود نمی‌کنید؟

 اگر فرضا من به عنوان نماینده مردم بویراحمد در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کنم آیا باز هم به مانند گذشتگان در امور بهداشت و درمان مردم دخالت کنم هرگز این کار را نمی‌کنم بلکه نظارت قوی بر دستگاه‌های مختلف از جمله علوم پزشکی خواهم داشت تا اینکه جان مردم بازیچه کسی قرار نگیرد.

معتقدم دلیل پسرفت استان در همه سال‌های اخیر همین دخالت‌های نابجا بوده و معلوم نیست که چه کسی باید ورود پیدا کند تا این رویه غلط نادرست و ناپسند یک بار برای همیشه از استان رخت بربندد.

به کدام تفکر سیاسی و گفتمان برای کمک به استان اعتقاد دارید؟

اینکه در کدام جریان و تفکر سیاسی تعریف می‌شوم خودم را اصولگرای در خط ولایت و رهبری می‌دانم و معتقدم یک اصولگرا باید بیش از هر چیز گوش به فرمان رهبری و دستورات و فرمایشات ایشان باشد اما برای اصلاح طلبان هم احترام قائل هستم آنها هم در خط امام و رهبری قرار دارند نمی‌توانیم خودمان را بیش از آنها ولایتمدار بدانیم و خوشبختانه آنها نیز همواره در میدان سیاسی کشور و استان حاضر بوده‌اند و البته حساب بعضی‌ها که با نظام زاویه دارند با اصلاح‌طلبان واقعی جداست.

جریان اصولگرای استان و بویراحمد در حال حاضر چه وضعیتی دارند؟

در خصوص اوضاع و احوال اصولگرایان استان باید بگویم که در گذشته وضعیت جریان اصولگرایی کهگیلویه بویراحمد بسیار بهتر از حال حاضر بود.

نشست‌ها و جلسات و برنامه‌های جریان اصولگرا منسجم‌تر برگزار می‌شد مطالبه‌گری جریان اصولگرایی بسیار بیشتر از حال حاضر بود.

مجمع نمایندگان استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به مجمع نمایندگان استان که نگاه کنیم بدون غرض بگویم که کارهای خوبی انجام داده‌اند اما آنچه را که توقع داشتیم و ظرفیتی که داشتند پای کار نیاوردند و بیشتر دنبال تغییر و تحول‌ها از پایین‌ترین رده یک اداره تا مدیران ارشد بودند و همین موجب شده که نمره آن چنان خوب نتوان به آنها داد.

معتقدم بسیاری از وعده‌هایی که دادند عملیاتی نشد همچنین از سوی آنها شاهد نطق‌های دلچسب و مردم‌پسند در مجلس نبودیم در مناسبت‌های ملی و برنامه‌های مختلف کمتر صدای آنها را شنیدیم که نقطه ضعف بزرگی است.

اگر شورای نگهبان شما را رد کند معترض خواهی شد؟

در خصوص اینکه آیا از فیلتر شورای نگهبان عبور می‌کنم یا نکنم قبل از هر چیز بگویم که مجموعه مدیریت شورای نگهبان را در سطح استان قبول دارم چون پیرو خط ولایت هستند و احساس نمی‌کنم که غرض ورزانه با کسی برخورد کنند از خودم که بگویم مفتخرم که از همه دوستانی که در صحنه حضور پیدا کردند بسیجی‌تر هستم با مردم همواره ارتباط خوبی داشتم تکریم ارباب رجوع کردم در کویید ۱۹ همه می‌دانند و می‌دیدند که تا پای جان در عرصه حضور داشتم.

اگر از فیلتر شورای نگهبان عبور کردم فبها و اگر هم از این فیلتر عبور نکنم به صورت قانونی اعتراض خواهم کرد و دست آخر به رای و نظر شورای نگهبان تمکین کرده و اطاعت می‌کنم چرا که شورای نگهبان هیچگاه بی دلیل کسی را رد صلاحیت نمی‌کند.

در خصوص مشارکت حرف‌هایی شنیده می‌شود و برخی مشارکت مردم را از هم اکنون پایین پیش‌بینی می‌کنند؟

 این حرف‌ها در دوره‌های قبل هم زده می‌شد اما مردم استان کهگیلویه و بویراحمد به خصوص حوزه انتخابیه بویراحمد بزرگ هیچگاه با صندوق رای قهر نکردند و این بار نیز حضور حماسی خواهند داشت.

ما نیز گرم کردن تنور انتخابات را وظیفه خود می‌دانیم و با بضاعت کمی که داریم به این امر کمک خواهیم کرد پیش بینی من از انتخابات این است که نیروهای جوان و کاردان از سوی مردم مورد اقبال عمومی قرار خواهند گرفت.

بهترین حالت انتخاب مردم چه خواهد بود؟

البته اگر افراد همسو با دولت وارد مجلس شوند و همکاری بین مجلس و دولت وجود داشته باشد قطعاً به نفع مردم خواهد بود اما اندیشه‌ها و افکار نو و انسان‌های به روز برای مجلس نیاز داریم با تجربه‌ها بگذارند تا دهه ۶۰ و هفتادی‌ها با فکر نو خدمتگزار مردم شوند و آنها نیز تجربه خود را در اختیار جوانان قرار دهند.

آیا انتخابات سالمی در استان خواهیم داشت؟

در خصوص انتخابات سالم و آیا اینکه تقلبی صورت خواهد گرفت بگویم در حوزه بویراحمد قطعاً انتخابات خوب و سالمی خواهیم داشت آنچه را که از استاندار و فرماندار می‌شنوم آدرس‌های بسیار خوبی است همه را به تمکین از قانون دعوت کرده‌اند حتماً انتخابات سالم برگزار می‌شود برای مثال فرماندار بویراحمد را می‌شناسم هرگز دین خود را به دنیا نخواهد فروخت.

چه دغدغه‌ای برای انتخابات دارید؟

آنچه مرا در انتخابات اذیت می‌کند قوم‌گرایی و قوم‌گرایی است که برخی‌ها به آن متوسل شده و می‌شوند از همین جا آنها را به مناظره در چارچوب قانون دعوت می‌کنم تا بیایند و توضیح دهند که برای جلوگیری از قومیت گرایی و طایفه‌گرایی چه گامی بر خواهند داشت و آیا تضمینی خواهند داد که در انتخابات دنبال جهت‌دهی طایفه‌ای و قومی و قبیله‌ای نباشند تا در آینده دچار آسیب نشویم معتقدم اگر اکنون آسیبی وجود دارد به همین دلیل طایفه‌گرایی است که توقعات و انتظارها را بالا برده‌ایم و شکافی میان طوایف ایجاد کرده‌ایم.

فاتحه‌خوانی انتخاباتی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فاتحه‌خوانی ذاتاً کار بدی نیست و ما قوم لر نسبت به این موضوع در طول سده‌های مختلف خانواده‌های داغدار را تنها نگذاشته‌ایم اما این رسم بدی است که هزار نفر را جمع کرده و برای گرفتن رای خانواده‌های داغدار را اذیت کنیم این توهین به شعور مردم است باید از یک جایی این کارها کنار گذاشته شود.

اصلاح‌طلبان در بویراحمد کاندیدا دارند یا نه؟

در خصوص حضور اصلاح طلبان در انتخابات این را بگویم که آنها در انتخابات شهرستان بویراحمد دنا و مارگون قطعاً کاندیدای اختصاصی خواهند داشت کاندیدایی که چه در دوره گذشته و چه در این دوره خود را اصلاح طلب معرفی کرده و اصلاح طلبان نیز اطراف او حضور دارند.

امیدوارم که انتخابات با حضور همه گروه‌های سیاسی برگزار شود و معتقدم مردم هم به سمت تخصص گرایی همراه با تعهد خواهند رفت.

به این کلمات کوتاه پاسخ دهید

طایفه گرایی: خواهشا ممنوع/ تقلب: حرام است/ علوم پزشکی: راحتش بگذارید!/ رئیسی: سید پاک/ گرانی: سوء مدیریت/ بویراحمد: پای کار/ دنا: سقوط هواپیما/ ۱۱ اسفند: حماسه

پایان پیام/

  • نویسنده : مالک آهنگ