آینده روشن جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد با پویش درختکاری
آینده روشن جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد با پویش درختکاری
 مشارکت اقشار مختلف مردم در پویش ملی درختکاری راهکاری است که آینده روشنی را برای جنگل ها ؛ یکی از ارزشمندترین ثروت های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد ترسیم می کند.

پیش بینی می شود گستره بیش از ۸۷۶ هزار هکتاری جنگل های کهگیلویه و بویراحمد که در سال های اخیر با تهدیدهایی مانند تغییرات اقلیمی، کاهش بارش و رطوبت، ریز گردها، آفت ها و امراض دست و پنجه نرم کرده با عملیاتی شدن این طرح شاهد بازگشت نشاط و سرزندگی شود.

آن طور که مسئولان منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد می گویند:بیش از ۵۶ درصد از وسعت این استان را جنگل تشکیل می دهد که مشارکت شهروندان برای درختکاری در جنگل ها نیازی برای احیای این عرصه های ارزشمند محسوب می شود.

کارشناسان منابع طبیعی می‌گویند، درختکاری و تقویت پوشش گیاهی بهترین راهکار برای حفاظت از خاک به عنوان بستر حیات و مقدمه تمام فعالیت های تولیدی جوامع بشری است زیرا خاکی که دارای پوشش گیاهی مناسب است با جذب آب مانع ایجاد سیل و فرسایش خاک می‌شود.

آنان با اشاره به اینکه وجود رطوبت و آب کافی در خاک سبب افزایش پوشش گیاهی و حاصلخیزی خاک شده و این امر خسارت های تغییرات اقلیمی با بلایایی چون سیلاب و بارش‌های خارج از فصل و همچنین پدیده گرد و غبار را کاهش می دهد تاکید می کنند که مشارکت در پویش درختکاری مزایای زیادی برای مردم کهگیلویه و بویراحمد دارد.

پیش بینی کاشت ۱۵ میلیون نهال در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در طرح ملی پویش درختکاری کاشت ۱۵ میلیون اصله نهال در استان پیش بینی شده است.

سعید جاوید بخت افزود: با توجه به دستور رییس جمهور مبنی بر پویش مردمی کاشت نهال قرار است در چهار سال آینده یک میلیارد نهال در سراسر کشور غرس شود که سهم کهگیلویه و بویراحمد در این پویش ملی ۱۵ میلیون نهال است.

 آینده روشن جنگل های کهگیلویه و بویراحمد با پویش درختکاری

وی با بیان اینکه پویش ملی و مردمی کاشت نهال از سال ۱۴۰۲ آغاز می‌شود افزود: هم اکنون حدود پنج هکتار عرصه برای پرورش نهال در کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: از اردیبهشت سال ۱۴۰۲ تولید نهال در نهالستان‌های استان آغاز و در سال نخست اجرای این طرح ۲ میلیون درخت بید در مناطق پیش بینی شده استان غرس می‌شود.

جاوید بخت با بیان اینکه عمده‌ی گونه‌های انتخاب شده در طرح مردمی کاشت نهال جنگلی و متناسب با شرایط اقلیمی کهگیلویه و بویراحمد است گفت: تولید نهال در استان بیشتر با استفاده از بذرهای محلی و جنگلی و بومی سازی شده است.

طرح ملی پویش درختکاری کلید خورد

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: برنامه های فرهنگ سازی برای اجرای طرح ملی پویش درختکاری در استان آغاز شده است.

گودرز باقری فرد تاکید کرد: تاکنون تفاهم نامه هایی با آموزش و پرورش، صدا و سیمای شبکه دنا و شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران برای عملیاتی شدن طرح ملی پویش درختکاری در کهگیلویه و بویراحمد بسته شده است.

وی ابراز کرد: براساس تفاهم نامه پویش سبز با صدا و سیمای استانی دنا ضمن حضور کارشناسان برای تشویق شهروندان در مشارکت در این طرح کلیپ های کوتاه آموزشی درباره چگونگی کاشت و مراقبت از نهال ها پخش می شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: براساس تفاهم نامه با آموزش و پرورش نیز طرح مشارکت دانش آموزان در کاشت بذرهای جوانه زده با عنوان مدرسه سبز انجام می شود که این طرح چند روز آینده در ۲ مدرسه گچساران و بویراحمد اجرا می شود.

باقری فرد با بیان اینکه شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران امسال با تولید و اهدای ۱۰۰ هزار اصله نهال نقش مهمی در تحقق پویش های سبز استان داشته گفت: تفاهم با این شرکت از دیگر برنامه های عملیاتی است که به اجرای موفق طرح مذکور کمک می کند.

وی با یادآوری اینکه هر ساله اعتبارات خوبی در قالب هوای پاک به دهیاری های کهگیلویه و بویراحمد اختصاص می یابد افزود: برای تحقق طرح پویش ملی درختکاری از ظرفیت این منابع مالی نیز استفاده می شود.

باقری فرد با اشاره به اینکه ماه های اسفند و فروردین بهترین زمان برای درختکاری است از شهروندان خواست در این زمینه مشارکت پررنگی داشته باشند.

وی با بیان اینکه بخشی از این طرح کاشت نهال هم با هدف انبوه سازی جنگل‌ها و پارک‌های جنگلی در جنگل‌ها اجرا می‌شود، اضافه کرد: بیش از ۴۰ دستگاه و شرکت در زمینه کشت نهال باید مشارکت کنند.

اجرای بذرکاری در ۲ هزار هکتار جنگل

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: عملیات اجرایی بذرکاری در ۲ هزار هکتار از جنگل های استان در قالب پویش بذرکاری، طرح صیانت و واکاری انجام گرفته است.

 آینده روشن جنگل های کهگیلویه و بویراحمد با پویش درختکاری

گودرز باقری فرد افزود: برای اجرای این طرح چهار تن بذر از گونه‌های بادام ، بلوط، زالزالک و ارژن از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد خریداری و توزیع شد.

وی ابراز کرد: در این طرح عملیات بذر کاری در اراضی جنگلی آسیب دیده ناشی از آتش سوزی، خشکسالی ، آفات و خشکیدگی بلوط این استان تا پایان سال جاری اجرا شده است.

وی اظهار کرد:پاییز و زمستان امسال همچنین طرح واکاری در یکهزار و ۱۰۰ هکتار از جنگل های استان صورت گرفته است.

باقری فرد عنوان کرد: در این طرح جنگل های دست کاشت ایجاد شده در سال گذشته که سبز نشدن دوباره بذرکاری شد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: پاییز و زمستان امسال همچنین ۱۹۰هکتار جنگل کاری صیانتی با تلاش قرقبانان منابع طبیعی در استان انجام گرفته است.

وی تصریح کرد:جنگل‌های زاگرس در حفظ خاک، تولید آب و تعدیل آب و هوا، تولید اکسیژن و جذب گرد و غبار نیز نقش مهمی دارند به همین دلیل تلاش برای احیای این میراث طبیعی در دولت سیزدهم افزایش یافته است.

باقری فرد افزود: جنگل‌های این استان در برابر تهدیدات طبیعی از جمله تغییر کاربری اراضی، قطع درختان، چرای دام، تهاجم آفات و بیماری‌ها، آتش‌سوزی‌های عمدی و غیرعمدی در معرض آسیب هستند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۵۷ هزار هکتار جنگل به صورت دست کاشت در مناطق مختلف این استان تاکنون ایجاد شده است.

  • نویسنده : مالک آهنگ