آنچه در دیدار هنرمندان با استاندار گذشت+تصاویر
آنچه در دیدار هنرمندان با استاندار گذشت+تصاویر
در این نشست حاج فریدون داوری از شعرای نامدار استان کهگیلویه و بویراحمد از نبود بازار  برای آثار هنرمندان استان به شدت گلایه کرد و گفت: این بچه ها گاها نان شب خود را هم ندارند حتی کرایه ندارند تا به محل سکونت خودشان دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک،    نشست هنرمندان استان کهگیلویه و بویراحمد با سید علی احمدزاده استاندار در حالی برگزار شد که بسیاری از هنرمندان شاخص این استان در نشست یاد شده حضور داشتند.

در این نشست حاج فریدون داوری از شعرای نامدار استان کهگیلویه و بویراحمد از نبود بازار  برای آثار هنرمندان استان به شدت گلایه کرد و گفت: این بچه ها گاها نان شب خود را هم ندارند حتی کرایه ندارند تا به محل سکونت خودشان دارد.

او گفت: در دوره های مختلف کاری برای ما هنرمندان نشد در دوره صوفی استاندار اسبق کارهای خوبی انجام شد ولی باید بدانیم که دیگر هیچ استانداری برای ما کاری انجام نداد و نتیجه‌ای از این جلسات نگرفتیم و چیزی عایدمان نشد.

**علیمراد فریدونی  هم گفت: جلسات زیادی با استانداران داشتیم بار دیگر و سالی دیگر گذشت ما بچه های همین استان هستیم سیاسی نیستیم از نماینده گرفته تا استاندار صدای ما را هرگز نشنیدند بچه‌هایی که در سالن حضور دارند تحصیلات عالی خود را در حوزه هنر از استان‌های دیگر گرفته‌اند در حالی که ما می توانستیم یک دانشکده هنر در استان داشته باشیم.

او افزود: در حوزه تجسمی خودم صحبت می‌کنم در ادارات پوستر های آنچنانی می‌زنند اما حاضر نیستند از آثار هنری استان خودمان استفاده کنند آثار ما در انبارها خاک می‌خورد.

فریدونی می‌گوید: هنرستان هنرهای زیبا در یاسوج داریم اما دریغ از یک سطل آسفالت که برای آن جا کار بشود نیروهای آن جا همگی مشکل استخدامی دارند.

**جواد هادی اصل یکی از مستندسازان این استان که در حوزه مستند طبیعی کار می‌کند و البته عکسها و مستندهایی از پلنگ دنا همواره در فضای مجازی و همچنین رسانه ها دیده می شود انتقادات تند و تیزی نسبت به بی توجهی به مستندسازان فعالیت های خود داشت.

هادی اصل در ابتدای صحبت‌های خود یک تابلو منقش به تصویر یک پلنگ دنا از آثار خود را به استاندار کهگیلویه و بویراحمد هدیه داد و سپس گفت به خاطر این عکس ناسزا های زیادی شنیدم که حاصل سال‌ها تلاش من بوده از زن و زندگی و فرزند خود گذشتم تا بتوانم چنین اثری را تولید کنم.

هادی اصل در ادامه اظهارات خود گفت: چرا برای هر کار هنری که در این استان می خواهیم انجام دهیم باید باج بدهیم برای اینکه بتوانیم یک اثر هنری خوب در استان خودم تولید کنم باید به بعضی از دستگاه ها حتی رشوه هم بدهم.

وی در ادامه با بیان اینکه کاری به اداره ارشاد و حوزه هنری ندارم آنها همکاری خوبی با ما دارند به شدت از عملکرد محیط زیست استان انتقاد کرد و گفت؛ هر کجا که بودم را روی سر می‌گذاشتند اما در استان کهگیلویه و بویراحمد باید التماس کنیم تا بتوانیم یک اثر هنری از استان خودمان تولید کنیم.

وی در ادامه اظهارات خود به ساخت سدها در استان اشاره کرد و با انتقاد از دوگانگی در ساخت سدها گفت: چرا برای خوشایند دیگران نباید سد آبریز ساخته شود اما سد خرسان ۳ که استان ما را نابود میکند باید ساخته شود تا مردم سادات محمودی به استان های دیگری بروند و کارگر برنجکاری شوند.

**همت هاشمی از موسیقی هم با بیان اینکه در طول هشت سال گذشته هیچ گونه آثار تولیدی در موسیقی نداشته‌ایم گفت: چندین آلبوم داریم که سال‌های سال مانده و نمی توانیم آنها را انتشار دهیم یکی از آن‌ها مربوط به پنج سال پیش است که همین طور مانده و اثر موسیقی اصیل استان است شرایط انتشار آن فراهم نیست اعتبار فرهنگ و ارشاد هم جوابگوی ما نیست تا سال ۸۲ سوغات استان ما آثار فرهنگی هنری بود اما الان دیگر نیست.

**خانم گودرزی از حوزه نویسندگان و نشر هم از وضعیت نشر کتاب در استان گلایه‌مند بود چرا که باید در زمینه سهمیه کاغذ از آنها حمایت شود تا بتوان در استان کتاب چاپ کرد.

**رضا رفیعی از هنرمندان رشته تئاتر و نمایش هم گلایه‌های فراوانی داشت تماشاخانه هایی که سالهای سال مسکوت مانده و پیمانکار نه خلع ید می‌شود و نه کار انجام می‌دهد و کار همچنان بلاتکلیف مانده پردیس هنری گچساران که ساز و آواز زیادی داشت اما هیچ کاری در آن نشده در دهدشت هم فرهنگسرای کوی آزادگان همینجور.

او افزود: ساختمان ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد که سر درب آن را پوشانده‌اند از ابتدا به نام مجتمع فرهنگی هنری ساخته شده بود اما آن را به اداره کل داده‌اند و هنرمندان هم جایی برای کار ندارند اگر شده ساختمان استیجاری هم برای فرهنگ و ارشاد بگیرند باید اجازه دهند این ساختمان به اصل خودش برگردد.

رفیعی در ادامه چنین گفت که آنقدر توانایی داریم تا بتوانیم با تئاتر خیابانی آسیب های اجتماعی را در نقاط مختلف استان فرهنگ‌سازی کنیم اما باید حمایت شویم.

**اما ایرج کاظمی‌جو از مدیران سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این آیین حرفی زد که واکنش بسیاری از هنرمندان را برانگیخت او اعتقاد داشت که ۸۰ درصد از هنرمندان نام و نشان دار در این جلسه نیستند چرا از آنها دعوت نشده است؟ این یک سوال است چرا باید حوزه فرهنگ و هنر استان را سیاسی کرد و در ادامه استاندار کهگیلویه و بویراحمد جواب داد که حضور همه آنهایی که در این جلسه حضور دارند مایه افتخار است.

در ادامه یکی از هنرمندان به شدت از این گفته های ایرج کاظمی جو انتقاد کرد و گفت: آیا فریدون داوری، هاشمی‌ها، حسینی‌ها، سلیمی‌ها و نارکی‌ها و سلیمانی‌ها هنرمند شاخص نیستند آیا این توهین به هنرمندان این جلسه نیست که چنین صحبت می‌کنید.

**سید محمد حسینی عکاس در این نشست به موضوع تغییر نام استان اشاره کرد و همچنین گریزی به نام مناطق مختلف استان زد که روی تابلو‌ها نام اصلی روستاها و اماکن نوشته نمی‌شود و این خودش باعث نوعی دوگانگی شده است.

او مدعی شد دو دهه است که شورای نامگذاری در استان تشکیل نمی شود و همچنین نگران بود که چرا باید به اسامی گذشته خود پشت کنیم پشت هر یک از نام‌ها فلسفه‌ای وجود دارد.

حسینی به تغییر نام استان اشاره کرد و گفت: موافقان و مخالفان تاکنون موضع گیری‌هایی داشته‌اند هر چند پشت نام آن یک تاریخ است اما اسم آن صقیل بوده و تلفظ آن سخت است در مورد این موضوع باید عاقلانه تصمیم بگیریم.

**کوروش رضوانی هم مثل همیشه از حوزه موسیقی استان به شدت انتقاد کرد که بی عدالتی در کار آنهاست.

او گفت: خودم یک بچه آهنگر هستم افتخار می کنم که بچه استان نیز هستم چرا من را تخریب می‌کنند در حالی که از اساتید خود مثل داوری و سید امرالله حسینی ادب را یاد گرفتیم.

رضوانی گفت: آیا شروه و مداحی موسیقی نیست؟ ما غریب در استان خودمان هستیم اما در بختیاری و استانهای دیگر به ما احترام می گذارند. چرا باید هنرمند آهنگساز ما در عسلویه کارگری کند. ما هنرمندان نه خانه داریم و نه قبرستان و همه بیکاریم.

پایان پیام/