حائری: بزودی با متخلفان شدیدتر از قبل برخورد قضایی میشود/ تا الان سکوت شد اما خیلی از موارد باید رسانه ای شود+جزئیات
حائری: بزودی با متخلفان شدیدتر از قبل برخورد قضایی میشود/ تا الان سکوت شد اما خیلی از موارد باید رسانه ای شود+جزئیات
در نشستی با حضور مردم و مسئولان در روستای رودیوک؛ مردم دو روستای اسفندان و رود ایوک سوگندنامه ای قرائت تا دیگر در هیچ برنامه ای تیراندازی نشود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک امام جمعه دیشموک در جمع مردم روستاهای رودیوک و اسفندان  تیراندازی در مراسم عزا و عروسی را یک مورد از آسیب اجتماعی برشمرد و گفت : برای کاهش این آسیب‌ در کنار مسؤولان، متنفذان و ریش سفیدان هم باید پای کار قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه نقش معتمدان و ریش سفیدان در کاهش تیراندازی‌ها تاثیرگذار بوده است، گفت: جای تیراندازی در مجالس عزا و عروسی نیست و ساز وکارهای مربوط به خود را دارد.

ایشان در ادامه گفت:این رسومات در دوره‌های گذشته به شکل‌های دیگری برگزار می‌شد که بیشتر هم جنبه اطلاع‌رسانی داشته است و با توجه به مقتضیات زمانی در آن ادوار به‌نوعی قابل‌قبول بوده ولی امروز فضای اطلاع‌رسانی آن‌قدر گسترش‌یافته است که دیگر مجالی برای برگزاری این‌گونه رسوم وجود ندارد.

امام جمعه دیشموک تصریح کرد: البته برخی هم معتقد بودند وقتی بزرگی از دنیا می‌رود به نشانه احترام، بایستی اقدام به تیراندازی در مراسم تشییع و خاک‌سپاری کرد که این رسم غلط تاکنون بار و هزینه‌های جبران‌ناپذیری برای خانواده‌ها و طوایف مختلف در برداشته است.

حجت الاسلام راوند اذعان داشت: بنابراین می‌توان به‌جای سنت غلط تیراندازی برای شخصیت‌ها در مراسمات عزا که هیچ سودی برای فرد متوفی ندارد، خیرات دهند که بهترین خیرات نیز ادای دین و حقوق واجب متوفی است.

وی اقدام به تیراندازی چه در مراسم عزا و چه در جشن‌ را نیازمند آسیب‌شناسی جدی دانست و متذکر شد:  بااین‌حال مردم باید عمیقاً درک کنند که این‌گونه رسوم غلط است و خود مردم برای حذف آن پیش‌قدم شوند اگرچه برخورد قاطع با هنجارشکنان و افراد خاطی شاید تا حدودی مؤثر واقع شود اما چاره کار نخواهد بود و مهم‌تر از آن کار فرهنگی است.

حجت الاسلام راوند در پایان گفت: کهگیلویه و بویراحمد آن‌قدر سنت‌های پسندیده و خردمندانه‌ دارد که با ترویج و تبلیغ آن می‌توان بدعت‌هایی نظیر تیراندازی در مراسمات مختلف را به حاشیه برد و یا به‌طورکلی منسوخ کرد؛ از همین رو انتظار می‌رود رسانه‌ها، افراد بانفوذ، فعالان فرهنگی و اجتماعی و… بیش‌ازپیش آداب‌ورسوم پسندیده این استان را تبلیغ کنند تا دیگر مجالی برای بروز رفتارهای غلط و نادرست نماند.

رئیس دادگاه عمومی و انقلاب دیشموک در حاشیه نشست ، گفت : خیلی از موارد را تاکنون رسانه ای نکردیم ،لیکن؛لازم دانستم من بعد رسانه ای و در ادامه هم با تدابیر شدیدتر با متخلفان برخورد قضایی کنیم تا اسیب های اجتماعی به خداقل یا از بین برود.

انتهای پیام/

  • نویسنده : مالک آهنگ