۶ کیلومتر جاده ۴۰ سال معطل همت مسوولان! ماجرای ۱۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان کهگیلویه که زنده نشد! / «حاج عدل» کجای ماجرا است؟
۶ کیلومتر جاده ۴۰ سال معطل همت مسوولان! ماجرای ۱۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان کهگیلویه که زنده نشد! / «حاج عدل» کجای ماجرا است؟
برخی از اهالی روستای «ده قاضی» بخش دیشموک در گفت‌وگو با کبنا از مسوولان گلایه مند بودند و می‌خواستند، بدانند به کدامین جرم 6 کیلومتر از مسیر ارتباطی انها 40 سال است که در تنگناست و در حق آنها حق کشی‌ها شده است، آن‌ها همچنین با اشاره به نزدیکی به انتخابات گفتند: در این روزها مردم گران هستند ولی باید بدانند تا این جاده درست نشود اجازه نمی‌دهیم هیچ صندوق رأی گیری دیگر وارد روستا شود، صدای ما را به استاندار برسانید!
دیشموک از مناطق محروم استان کهگیلویه و بویراحمد است که علی رغم خدماتی که نظام اسلامی به این منطقه ارائه داده، اما هنوز مشکلات زیادی در بخش دیشموک وجود دارد، بیشتر روستاهای این بخش در بن بست قرار دارند و مردم با زحمت فراوان برای تأمین مایحتاج، دوا و درمان خود و ادامه تحصیل به دلیل نبود راه مناسب تردد می‌کنند.
برخی از اهالی روستای «ده قاضی» بخش دیشموک در گفت و گو با کبنا از مسوولان گلایه مند بودند و می‌خواستند بدانند به کدامین جرم ۶ کیلومتر از مسیر ارتباطی انها ۴۰ سال است که در تنگناست و در حق آنها حق کشی‌ها شده است، آن‌ها همچنین با اشاره به نزدیکی به انتخابات گفتند: در این روزها مردم گران هستند ولی باید بدانند تا این جاده درست نشود اجازه نمی‌دهیم هیچ صندوق رأی گیری دیگر وارد روستا شود، صدای ما را به استاندار برسانید!
در این گزارش پای درد و دل اهالی روستای ده قاضی از بخش دیشموک نشسته‌ایم که از نظر خوانندگان می‌گذرد:
«چهل سال از عمر پر برکت نظام جمهوری اسلامی می‌گذرد و هنوز این ۶ کیلومتر از جاده ما در تنگناست و وضعیت مناسبی ندارد، در فصل  زمستان و بارندگی‌ها چه طور باید رفت و آمد کنیم!» این را یکی از اهالی روستای ده قاضی بخش دیشموک به خبرنگار کبنا نیوز گفت.
او می‌گوید: «سال ۷۵ بود که چند کیلومتر از جاده را خاکبرداری کردند آن هم برای مسائل انتخاباتی تا نامزدهای انتخاباتی، ماشین‌های  شاسی بلند خودشان بتواند به راحتی وارد روستا شود و گرنه به دلیل دلسوزی برای ما مردم نبوده است و از آن تاریخ به بعد هیچگونه اقدامی صورت نگرفته است که کاملاً مشخص است!»
«از مسوولین محترم خیلی گلایه داریم و در رأس همه هم از اداره راه که در طول سال کمتر از ۱۰ بار از این مسیر عبور نمی‌کنند و قول می‌دهند ولی هیچ چیزی در وعده‌هایشان نیست!» او گفت.
«مگر ما چه جرمی داریم، چرا مسوولان درحق ما حق کشی می‌کنند، شهید، رزمنده و جانباز تقدیم انقلاب کردیم، کمک‌های مردمی به جبهه‌ها کردیم و هنوز هم دوستدار انقلاب هستیم.» او گفت.
او می‌گوید: «از شما خبرنگاران که ادعای صدارسانی دارید توقع داریم، صدای ما را به گوش استاندار و مسوولان برسانید تا از این بیشتر دیگر در حق ما، حق کشی نکنند و ما را بیشتر از این عذاب ندهند، اگر ایرانی نیستیم بنده خدا که حداقل هستیم!»
«روستای ما قریب به ۱۰۰۰ نفر جمعیت داشت ولی به دلیل نداشتن راه مناسب و وضعیت همین جاده، بسیاری مهاجرت کردند و اکنون نیز دیگر ساکنان روستا که جمعیت زیادی هم دارند با بدبختی، عذاب و زجر زندگی می‌کنند!» این را یکی از اهالی ده قاضی گفت.
او می‌گوید: «الان نیز نزدیک صحنه انتخابات است و مردم گران هستند، ولی باید بدانند تا این جاده درست نشود اجازه نمی‌دهیم صندوق رأی گیری به این روستا بیاید!»
یکی دیگر از اهالی نیز گفت: «نزدیک انتخابات است و بازارمان گرم است ولی زیر پایمان نرم نیست!»
«ماشین اداره راه خود نیز در این جاده گیر افتاده است، اداره راه در حق ما ظلم می‌کند، در این جاده خیلی تصادف می‌شود، حداقل اگر ایرانی نیستیم بنده خدا که هستیم!» این را اهالی روستای ده قاضی گفتند.
«کرایه مسیر از دهدشت تا روستاهای اطراف ۱۷ هزار تومان است ولی به دلیل همین یک قسمت جاده که مناسب نیست اهالی روستای ما باید چند هزار تومان اضافه بدهند!»
یکی دیگر از اهالی می‌گوید: «اگر از روستای ما بگذرید به روستایی به نام «امیرآباد» می‌رسید که از دو راهی روستای ما تا امیرآباد آسفالت است، فقط این قسمت رها شده است و اینکه قسمتی تکمیل است و قسمتی رها مانده فقط به خاطر انتخابات است!»
یک راننده تراکتور نیز در گفت و گو با کبنا گفت: «کرایه از قلعه رئیسی تا اینجا برای حمل شن و ماسه و… ۵۰ هزار تومان است ولی به خاطر همین مسیر خراب  ۳۰۰ هزار تومان می‌گیرم.»
شخص دیگری گفت: «برای مسافر هم از دهدشت تا اینجا ۲۵ هزار تومان می‌گیرند، این جاده تصادف و مصدومی زیاد داشته است به گونه‌ای که می‌توان گفت هر کسی که از این مسیر گذشته حتی برای یک بار هم که باشد تصادف کرده است!»
او می‌گوید: «پیش‌تر که به دلیل کمبود آب مردم روستاها دور چشمه‌ها جمع می‌شدند، آب تمام حومه غربی بخش بهمئی منهای اسفندان و درغک از این روستا تأمین می‌شد و یکی از قدیمی‌ترین روستاهای بخش دیشموک است، ولی حال بسیاری از ساکنان آن به دلیل مناسب نبودن این جاده به شهرهای مختلف مهاجرت کردند.»
فارس نیز نوشت: جاده ارتباطی دو روستای ده قاضی و امیرآباد بخش دیشموک به طول ۱۰ کیلومتر بوده که سه سال پیش ۴ کیلومتر آن آسفالت و ۶ کیلومتر دیگر توسط پیمانکار رها شده و نیازمند تعریض، زیرسازی و آسفالت می‌باشد.
بیس و مخلوط ۶ کیلومتر مذکور توسط پیمانکار در طول سه سال گذشته ریخته شده ولی به علت عدم نظارت و حمایت مسئولین ذیربط تاکنون پیمانکار تعهدات خود را به صورت مناسب به اتمام نرسانده است..
هم اکنون روستاهای امیرآباد و ده قاضی دارای دو جاده که یکی به شهر دیشموک وصل و دیگری به شهر قلعه رئیسی متصل می‌شود اما کار آسفالت هیچ کدام به اتمام نرسیده و نیازمند همت مسئولین است.
تاکنون به علت شیب زیاد جاده، کم عرض بودن آن و وجود پرتگاه ۲ نفر در محور امیرآباد به دیشموک در سالهای گذشته بر اثر واژگونی و سقوط از پرتگاه فوت کرده‌اند که نیاز ضروری و مبرم است تا مشکل مردم به درستی حل شود و جلوی تلفات انسانی، جانی و مالی گرفته شود.
گفتنی است همت مسئولین از اداره کل راه و حوزه راه روستایی استان گرفته تا نماینده مجلس، فرماندار کهگیلویه و بخشدار دیشموک را می‌طلبد که تا قبل از فرا رسیدن فصل سرما مشکل دو روستای ده قاضی و امیرآباد را حل کرده تا مردم در فصل سرما که سیلاب جاده را فرا می‌گیرد به سختی تردد نکنند و مشکلی برای خانواده‌ها، دانش‌آموزان و عموم مردم روستاهای مذکور به وجود نیاید.
از بخشدار دیشموک انتظار می‌رود در کمیته برنامه ریزی شهرستان کهگیلویه به عنوان نماینده و بالاترین مرجع قانونی دولت در بخش دیشموک همت گمارد و مطالبات پیمانکار را بدهند تا مشکل مردم دو روستای امیرآباد و ده قاضی قبل از فرا رسیدن فصل سرما برطرف شود.
به گزارش فارس شنیده‌ها حاکی از آن است که اگر مسئولین ذی ربط به فکر عمران و آبادانی نیستند خود مردم  به صورت خودجوش دست به کار  خواهند شد و قیر و آسفالت را با هزینه شخصی خریداری و مشکلشان را برطرف خواهند کرد زیرا   زیرسازی قبلی جاده پس از سه سال در حال خرابی و نیازمند تعمیر و زیرسازی مجدد است.
حجت الاسلام راوند خطیب نماز جمعه دیشموک نیز در رابطه به حوزه راه‌های بخش دیشموک گفت: از زمستان سال قبل راه روستاهای رودریش، آجم، سرتنگ لیراب، دلی پای پره قطع است.
وی افزود: مسؤولین جهادی و پیگیر نداریم و معتقدیم فقط مسئول جهادی در بخش دیشموک می‌تواند برای مردم محروم کار کند.
وی افزود: مردم راه ارتباطی می‌خواهند، بیمار می‌شوند و نیاز است که استاندار محترم در حوزه راه‌ها به بخش دیشموک توجه ویژه داشته باشند.
راوند ادامه داد: استاندار بازدید میدانی از روستای سرگچ که جمعیت دانش آموزی زیادی دارند داشت، انتظار است تا تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود و مشکل راه ارتباطی مردم حل شود و مدیران جهادی در دیشموک کار کنند تا مشکلات مردم به صورت جهادی و در یک بازه دو ماهه حل شود زیرا فصل سرما نزدیک است.
سید عبدالهادی غفاری، مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه در دیشموک نیز در گفت و گوی اختصاصی با کبنا گفته بود: تقریباً ۱۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بودجه سال ۹۴ جاده‌های روستایی شهرستان کهگیلویه بود، سال ۹۵ برای آسفالت جاده روستای رودسمه از طریق اداره راه شهرستان پیگیری کردیم که از این اعتبار برای آسفالت جاده اختصاص داده شود اما یک ریال از این پول به استان نیامد.
انتظاری که از نماینده شهرستان و مسئولین راهداری و اداره راه و شهرسازی شهرستان و استان و استانداری این است که بودجه‌هایی که تخصیص پیدا می‌کند را پیگیری کنند تا به منطقه بیاید و الآن سال ۹۸ هستیم اگر بودجه سال ۹۴ هم بیاید بخشی از مشکلات جاده‌های روستایی شهرستان برطرف می‌شود.
قاسمی، مدیر راه و شهرسازی کهگیلویه نیز در گفت و گو با کبنا اظهار کرد:۳ کیلومتر از جاده روستای ده قاضی-امیر آباد مانده است، بیس آن ریخته است زیر سازی هم شده ولی کار اساسی مانده است که پیمانکار دنبال ماشین آلات راه سازی است.
به گزارش کبنا، انتظار می‌رود همانگونه که استاندار در نخستین روزهای کاری خود به سرگچ دیشموک سفر کرده و در دیدار با مردم عمق محرومیت‌ها به ویژه حوزه راه را به چشم خود دیده، توجه ویژه‌ای به راه‌های روستایی بخش دیشموک داشته باشد.
همچنین فرماندار کهگیلویه که در روز معارفه خود «با اشاره به توصیه‌های حضرت امیر به مالک اشتر که فرمودند در بین مردم حاضر باش روی سفره‌های رنگین ننشین روی سفره فقرا بنشین، تصریح کرد: منصب‌ها زودگذر است باید با فقرا نشست، از دیشموک و چاروسا و آجم و…شروع کرد» زودتر وارد میدان عمل شده تا خدای ناکرده تعاملاتش با سیاسون او را از حال دل مردم غافل نکند!
از سوی دیگر، برخی از صاحب نظران، ملی نبودن هیچ کدام از پروژه‌های راه کهگیلویه (به جز پاتاوه-دهدشت) و تأمین اعتبار تنها از منابع قطره چکانی استانی را علت حرکت لاک پشتی پروژه‌های راه می‌دانند.
همه می دانیم که ملی کردن پروژه‌ها یکی از کارهایی است که مسوولان و نماینده وظیفه دارند که دنبال کنند، حال اینکه چرا نماینده کهگیلویه بزرگ دردهای مردم که مهمترین آن راه ارتباطی مناسب است را توجه چندانی ندارد ولی مرتب از ملی شدن پروژه‌ای چون پتروشیمی به بهانه ایجاد اشتغال سخن می‌گوید که پس از ۱۲ سال به گفته رئیس اداره طرح‌ها و برنامه ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد پتروشیمی دهدشت هم اکنون دارای ۱۵٫۷ درصد پیشرفت فیزیکی است که پیش بینی می‌شود برای ۱۰۵ نفر ایجاد اشتغال کند، مشخص نیست!
همه اینها در حالی است که توجه به بافت تاریخی دهدشت و پیگیری چرایی کاهش میلیاردی اعتبار بافت تاریخی دهدشت و رونق گردشگری می‌تواند اشتغال زایی بیشتری برای جوانان شهرستان ایجاد کند!
به نظر می‌آید که که آقای نماینده بهتر است در کنار کارهای شبیه تبلیغات به سایر حوزه‌ها هم دقت بیشتری نماید.
————————————-
گزارش از سیده فاطمه خطیبی
————————————