ثبت ملی لباس بومی مردان ایل بهمئی+تصاویر
ثبت ملی لباس بومی مردان ایل بهمئی+تصاویر
لباس بومی مردان ایل بهمئی بعد از سالها تلاش و پیگیری، سرانجام ثبت ملی شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بهمئی صبح امروز در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار آوای ماغر از ثبت ملی لباس مردان ایل بهمئی در سازمان میراث فرهنگی کشور خبر داد.

مجتبی صلاحی نژاد تصریح کرد:با تلاش و پیگیری های صورت گرفته و بعد از کارشناسی های لازم، لباس مردان ایل بهمئی برای ثبت ملی به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال شد که سرانجام در همایش ثبت میراث ناملموس کشور،هفته گذشته در استان اردبیل، این لباس به ثبت ملی رسید.

وی افزود: میراث ناملموس در توسعه پایدار فرهنگی کشور نقش بسزایی دارد و ثبت ملی این میراث گرانبها، فرصتی برای صیانت و احیای این آثار است.

صلاحی نژاد تصریح کرد: در همایش دو روزه ثبت میراث ناملموس کشور به میزبانی شهر سرعین استان اردبیل، پرونده های پیشنهادی کل استان ها مورد بررسی کارشناسی اعضای شورای ثبت قرار گرفت و از مجموع ۲۴۵ پرونده پیشنهادی، ۲۱۴ مورد به ثبت ملی رسید.

وی گفت: تهیه پوشاک و البسه محلی مردان ایل بهمئی یکی از ۲۴۵ اثر پذیرفته شده برای ثبت ملی در این همایش بود.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بهمئی در ادامه با اشاره به اینکه این اقدام در راستای بومی گرایی، احیا و تقویت روحیه عشایری و سنت ها و آداب ایل بزرگ بهمئی بود.

صلاحی نژاد با تبریک به ایل بهمئی که بعد از سالها توانست با ثبت لباس ارزشمند خود در فهرست آثار ملی کشور بخشی از هویت خود را به کشور معرفی کند، خاطرنشان کرد:به زودی کارگاه تولید این پوشاک محلی با حمایت میراث فرهنگی به بهره برداری می رسد تا لباس بومی مردان ایل بهمئی برای اولین بار به تولید انبوه برسد.

وی افزود: طرح این لباس برگرفته از لباس بزرگان ایل پر افتخار بهمئی در دوران گذشته است که بهمئی به صورت یک ایل بزرگ و گسترده در پهنه رشته کوه زاگرس به صورت عشیره ای و عشایری زندگی می کرد و برخی از نمونه مستندات آن هم موجود است.

صلاحی نژاد در پایان با بیان اینکه ایل بهمئی یکی از ایلات بزرگ، افتخار آفرین و ریشه دار قوم لر است، گفت: از مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و کلیه کسانی که در معرفی، تهیه نمونه اولیه این لباس و ثبت ملی آن همکاری داشتند، تقدیر و تشکر می کنم.

در ادامه نمونه های بیشتری از پوساک بومی مردان ایل بهمئی را که تهیه الگوی لباس ثبت شده به نام لباس مردم ایل بهمئی نقش داشتند، مشاهده کنید:

انتهای پیام/

  • نویسنده : وحید آهنگ