بوی مرگ در جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد/دولت معضل جاده‌های استان را حل کند
بوی مرگ در جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد/دولت معضل جاده‌های استان را حل کند
حوادث و تصادفات بالای رانندگی موجب شد غلام‌محمد زارعی نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس در تذکری شفاهی خواستار رسیدگی دولت به وضعیت جاده‌های این استان شود.

روزی نیست که انتشار خبرهای حوادث و تصادفات رانندگی در کهگیلویه و بویراحمد قلب‌ها را آزار ندهد. کشته شدن ۸ عضو یک خانواده در سانحه رانندگی چرام-یاسوج، فوت سه دانشجویی دانشگاه یاسوج در مسیر جاده یاسوج-شیراز، تصادف مرگبار پراید با کامیون در محور یاسوج-اصفهان و خبرهایی از این قبیل دل هر آدمی را به درد می‌آورد.

در صدر خبرهای کهگیلویه و بویراحمد روزی نیست که خبری از تصادفات و حوادث رانندگی منتشر نشود و این یعنی جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد بوی مرگ می‌دهد.

طبق آمار راهداری کهگیلویه و بویراحمد سال ۹۷، ۱۴۹ نفر در حوادث رانندگی راه‌های برون شهری و روستایی این استان جان خود را از دست داده‌اند گرچه این آمار نسبت به سال ۹۶، کاهش ۱٫۳ درصدی داشته اما مرگ ۱۴۹ نفر و زخمی شدن ۱۱ هزار نفر آمار بالایی است که باید برای کاهش آن به درستی برنامه‌ریزی شود.

در آمارهای راهداری کهگیلویه و بویراحمد طی دو ماهه سال جاری ۳۲ نفر در جاده‌های برون شهری و روستایی جان خود را از دست داده‌اند در حالی که دو ماهه سال قبل آن ۳۴ نفر در جاده‌ها کشته شده‌اند، اما آمار تنها به همین جا ختم نمی‌شود. کهگیلویه و بویراحمد خرداد ماه پر حادثه را سپری کرد.

در خرداد ماه امسال خبر کشته شدن ۸ عضو یک خانواده در مسیر چرام-یاسوج معاون عملیات پلیس راه راهور ناجا را به این استان کشاند تا به بررسی علل این حادثه بپردازند.خسروجردی هم با ابراز تاسف از حادثه رانندگی برای ۸ عضو یک خانواده گفت: تعداد زیاد سرنشین‌های خودرو، عدم توجه به جلو به دلیل سرعت بالای وسیله نقلیه، ایمن نبودن مسیر و عدم نصب تابلوهای هشداردهنده و گاردریل را علت این حادثه تلخ دانست.

معاون عملیات پلیس راه راهور ناجا این را هم گفت که اتوبوسی در محور قم-تهران واژگون و ۴ نفر فوت می‌کنند اما در واژگونی خودروی پژو پارس در استان کهگیلویه و بویراحمد ۸ عضو یک خانواده فوت می‌کنند و تمام محاسبات پلیس را به هم می‌زنند.

طبق آمار ۳۱ نفر از کشته شدگان حوادث رانندگی سال گذشته در محور یاسوج-اصفهان بود و پس از آن محور گچساران-بابامیدان با ۲۰ و یاسوج-بابامیدان با ۱۶ کشته سه محور پر حادثه استان هستند که لازم است اقدامات لازم در این جاده‌ها صورت گیرد تا کمتر شاهد کشته شدن هم‌استانی‌ها وهموطنانمان در این جاده‌ها باشیم.

اما این وضعیت جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد به صحن علنی مجلس شورای اسلامی هم کشیده شد و غلام‌محمد زارعی امروز سه‌شنبه در تذکر شفاهی گفت: متاسفانه وضعیت تصادفات در جاده‌های استان کهگیلویه و بویراحمد به کابوس وحشتناک تبدیل شده و هر روز شاهد حوادث خونبار رانندگی هستیم.

نماینده بویراحمد و دنا ادامه داد: این استان به دلیل قرار گرفتن در کریدور شمال-جنوب دارای راه‌های فرعی و اصلی فراوانی است و رفت و آمدهای بسیار زیادی در این مسیر انجام می‌‌شود. برای مثال سال جاری ۶ میلیون تردد از مسیر یاسوج به اصفهان، ۲٫۵ میلیون از مسیر یاسوج- شیراز و در مسیر تهران ۵ میلیون تردد صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه وضعیت نابسامان جاده‌ها در نقاط حادثه‌خیز با توجه به تردد سنگین پیگیری شود، گفت: متاسفانه از ابتدای سال جاری تاکنون سه هزار و ۲۱۵ نفر به دلیل تصادفات مصدوم و یا جان خود را از دست داده‌اند که تعداد کشته شدگان معادل با یک حادثه سقوط هوایی است.

زارعی با بیان اینکه در آخرین تصادف هفته گذشته سه دانشجوی نخبه دانشگاه یاسوج کشته شدند گفت: از رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی درخواست می‌کنم به صورت ویژه به معضل جاده‌های استان کهگیلویه و بویراحمد بپردازند.

انتهای پیام/

  • نویسنده : وحید آهنگ