پایان زیبای «برادرکشی» / لذتی که در عفو هست در قصاص نیست+ تصویر
پایان زیبای «برادرکشی» / لذتی که در عفو هست در قصاص نیست+ تصویر
در یکی از زیباترین گذشت‌ها طی همه سالیان اخیر، خانواده عزادار یک برادر طناب دار را از گردن برادر قاتل برداشت.

به گرارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک، «لذتی که در عفو هست در قصاص نیست» جمله ای ساده اما پر مغز و پرمعنا از بزرگان دین که با تاسی به منش و روش پیامبر و ائمه و به خصوص حضرت امیر علیه‌السلام در کشور و در استان کهگیلویه و بویراحمد در طول همه ادوار شاهد بخشش‌های زیبا و معنادار از سوی خانواده‌هایی بوده ایم که در عین سوگواری و ناراحتی برای عزیزان خود اما اجازه ندادند تا خانواده مقابل داغ عزیز خود را ببیند.

اما در یکی از زیباترین گذشت‌ها طی همه سالیان اخیر، خانواده عزادار یک برادر طناب دار را از گردن برادر قاتل برداشت و نشان دادند که همچنان مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در بخشش و عفو پیشگام هستند و البته ریش سفیدان و بزرگان قوم همچنان برای کوچکترها عزیز و قابل احترام هستند حتی به بهای بخشش خون پدر.

تراژدی این داستان از آنجا آغاز می‌شود که قدرت الله برادر بزرگتر به هر دلیل محمد برادر کوچکتر خود را به قتل می‌رساند و این چنین داستان غم انگیز برادر کشی در یکی از مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد اتفاق می‌افتد.

فرزندان فرهیخته مرحوم محمد به همراه مادر صبور خود صبوری به خرج داده و همه چیز را به قانون واگذار می‌کنند تا اینکه در کمترین زمان ممکن و پس از گذشت یک سال و اندی از این حادثه دردناک برادرکشی حکم قصاص برادر بزرگتر توسط دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد صادر و به تایید مرکز می‌رسد.

رایزنی‌های گسترده برای گذشت از خون برادر کوچکتر توسط ریش سفیدان و معتمدین و بزرگان قوم آغاز می‌شود و در امتداد آن مسئولان دستگاه قضایی استان به ویژه دادستان مرکز استان پای کار می‌آیند تا با پادرمیانی و ریش سفیدی پس از این حادثه دردناک، خانواده‌‌ای دیگر داغ عزیز خود را نبیند.

هر چند قصاص حق شرعی و قانونی خانواده برادر کوچکتر بوده اما در این بین یکی از خیرخواهان همیشگی به همراه دادستان و سایر ریش‌سفیدان سفت و سخت پای کار می‌آیند.

سردار عوض شهابی‌فر از فرماندهان بزرگ جبهه و جنگ که نام او را همه از والفجر ۸ و حماسه‌های گردان خط شکن او شنیده‌ایم فرمانده ای که افتخار همراهی و هم رزمی با حاج قاسم را داشته و در نبرد با داعشی‌های خونخوار و جلاد تا مرز شهادت هم پیش رفته است.

مجلسی بزرگ با حضور ریش سفیدان و معتمدین و بزرگان قوم در محل اداره کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار می شود بزرگان و معتمدین با محاسن سفید و کلاه‌های مخصوص یکی یکی وارد مجلس می‌شوند.

دقایقی سرنوشت ساز برای خانواده برادر بزرگتر است، دکتر سید علی ملک‌حسینی دادستان مرکز استان به همراه معاون و یار همیشگیش دکتر حمید نادریان به همراه برخی از عوامل دستگاه قضایی در یک سو و نماینده مردم شهرستان بویراحمد و دنا و مارگون در سوی دیگر، سردار مصطفایی فرمانده نیروی انتظامی و سردار حکمتیان فرمانده تیپ خط‌شکن ۴۸ فتح نیز در این مجلس حضور دارند.

جلسه با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز می شود و سردار شهابی‌فر فرمانده و سردار بزرگ کهگیلویه و بویراحمدی میکروفون را به دست می‌گیرد و از لذتی در عفو می‌گوید که هیچ گاه در قصاص نیست.

او می‌گوید در هشت سال دفاع مقدس وقتی نیروهای دشمن را اسیر می‌کردیم هیچ گاه اجازه نمی‌دادم در اسارت کوچک‌ترین برخورد نامناسبی با آن‌ها شود حتی وقتی جنایتکاران داعشی را به دام می‌انداختیم هرگز رفتار خارج از رافت اسلامی با آنها نمی‌شد.

سردار شهابی‌فر با خطاب قرار دادن فرزند مرحوم محمد نادریان می‌گوید: به چنین فرزندان فرهیخته و تحصیل کرده و فهیم و با بصیرت افتخار می‌کنیم که خود بانی فرهنگ‌سازی و فرهنگ زیبای عفو در استان کهگیلویه و بویراحمد هستند.

او سپس با خطاب قرار دادن فرزند مرحوم محمد نادریان گفت: دست و پای آقا رضا نادریان را می‌بوسم و عزت و سربلندی او و خانواده اش را خواستارم امروز کار بزرگی انجام داده است روزهای بسیاری بود که درگیر این مشکل بودیم امروز نتیجه این کار خیرخواهانه را می بینیم گذشت و مردانگی باید در همه جا وجود داشته باشد و این هدیه‌ای از سوی خداوند برای ما انسان‌هاست

سردار بزرگ دفاع مقدس و همراه و یار حاج قاسم سلیمانی سپس رضا نادریان فرزند مرحوم محمد را صدا می‌زند و از او می‌خواهد کنار او بیاید و سپس در حالی که سعی می‌کند دست او را ببوسد چنین اجازه‌ای پیدا نمی‌کند و در ادامه صحنه‌های زیبایی از برخورد ۲ نسل اتفاق می‌افتد.

در ادامه دکتر سید علی ملک‌حسینی دادستان همیشه پای کار مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با تبریک دهه فجر و ماه رجب به بهترین و زیباترین عفو و بخشش در طول سال‌های اخیر اشاره می‌کند و می‌گوید: گذشت و بخشش را از مقام معظم رهبری باید آموخت که در یک اقدام بزرگمنشانه دستور عفو متهمین اغتشاشات را صادر فرمودند که درس بزرگی برای ما خواهد بود.

او می‌گوید: یکی از استان‌های ویژه کشور هستیم که همه می دانیم جمهوری اسلامی برای ما چه کرده است مدیون این انقلاب هستیم و می‌دانیم که کجا بودیم و اکنون کجا هستیم و باید قدردان خدمات بی بدیل نظام جمهوری اسلامی باشیم.

در ادامه او با بیان اینکه همین چند روز قبل جوانی برومند از استان را از دست دادیم که برای حفظ وطن جان خود را در سرمای ۳۰ تا ۴۰ درجه زیر صفر از دست داد گفت: فرزندان و برادران ما اکنون در شمال غرب کشور و در سردترین و سخت ترین نقطه در اوج گمنامی خدمت می کنند باید قدردان وجود چنین فرزندانی باشیم.

فرمانده نیروی انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد هم با بیان این که فرزندان شما در نیروی انتظامی با همه وجود برای ایجاد امنیت در استان تلاش می‌کنند گفت: پلیس در اوج اقتدار مقابل مجرمان و بر هم زنندگان امنیت اما با متانت و کمال احترام در برابر مردم وظیفه و رسالت خود را انجام می‌دهد و برای آسایش مردم استان شب و روز نمی‌شناسد.

سردار کیقباد مصطفایی با بیان این که ما نیز به نوبه خود برای کارهای خیرخواهانه از جمله برنامه‌های مربوط به عفو و گذشت شرکت می‌کنیم گفت: وظیفه خود می‌دانیم که در این زمینه همدوش سایر برادران خود چه در دستگاه قضایی و چه همراهی با ریش سفیدان و معتمدین جهت نهادینه کردن این سنت پسندیده اهتمام ورزیم.

دکتر حمید نادریان معاون دادستان استان نیز با اشاره به این که دادستان مرکز استان روزی نیست که در خصوص چنین برنامه‌هایی دغدغه نداشته باشد گفت: در این پرونده نیز به مانند سایر پرونده‌ها پای کار بودند و همه تلاش ما بر این است که پرونده‌هایی که زمینه سازش و گذشت در آن‌ها وجود دارد به بهترین نحو ممکن مختومه شود.

به گزارش فارس؛ پس از اتمام این برنامه ریش سفیدان و معتمدین به همراه مسئولان حاضر در جلسه در کنار هم با صفا و صمیمیت و دست بر گردن و روبوسی حاشیه‌های جالبی را رقم زدند و همگی با لبخند رضایت جلسه را ترک کردند.

انتهای پیام/

  • نویسنده : مالک آهنگ