مظلومیت بلادشاپور نزد مسوولان کهگیلویه/ بنایی که در شهر خود یاور ندارد
مظلومیت بلادشاپور نزد مسوولان کهگیلویه/ بنایی که در شهر خود یاور ندارد
مسوولان شهرستان کهگیلویه در تقسیم اعتبارات همه چیز ار دیدند الا بلاد شاپور.

گرانبهاترین و مهم‌ترین اثر و میراث تاریخی استان کهگیلویه و بویراحمد که موجب فخر و مباهات استان بوده بی‌شک و به اذعان هر کارشناس و حتی فرد عادی بلادشاپور در شهر دهدشت است.

معرفی اثر

بلادشاپور به عنوان یکی از مراکز سکونت در دوره صفوی و بازرگانی با بندرهای جنوبی، نقش مهمی در اقتصاد و بازرگانی زمان خود داشته‌است.

بافت قدیمی بلاد شاپور با ۴۵ هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت‌های تاریخی ایران به‌ شمار می‌آمد اما این بافت به دلایل توسعه شهرنشینی تخریب شد و هم اینک ۳۷ هکتار از این شهر قدیمی باقی مانده‌است.

در سندی که از عصر شاه عباس صفوی در سال ۱۰۸۶ هجری قمری به جا مانده نام این شهر قریه‌الدشت بوده که در زمان حکومت سلجوقیان به اوج رونق خود رسیده‌است.

با توجه به موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی این شهر و اینکه کوتاه‌ترین راه میان بنادر جنوبی و اصفهان مرکز حکومت صفویان بود از اهمیت خاصی برخوردار بوده‌است.

وجود راه‌های سنگفرش شده و پل‌های متعدد و مرکزیت تجاری آن حکایت از این دارد که شاخه‌های فرعی جاده ابریشم از این شهر عبور می‌کرد.

وجود ارگ قدیمی، دو هزار خانه، مسجدها، گرمابه‌ها، کاروانسرا، زیارتگاه‌ها و برج و باروی گرداگرد شهر مجموعه بناهای باقی مانده از این بافت تاریخی است که بخشی از آن بازسازی شده‌است. سنگ لاشه، گچ، ساروج، خاک، نی و تنبوشه سفالی عمده‌ترین مصالح ساختمانی به کار رفته در بافت قدیم شهر دهدشت هستند.

بافت تاریخی دهدشت به شماره ۳ /۱۶۸۹ در سال ۱۳۶۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت تاریخی رسیده‌ است.

مظلومیت بلادشاپور در شهر و دیار خود/شورای برنامه‌ریزی شهرستان بلادشاپور را ندید!!

به گزارش فارس اما اکنون بیشتر این بنا به مخروبه‌ای تبدیل شده هر چند که میراث فرهنگی برای نجات آن تلاش‌های خوبی تاکنون داشته اما به هیچ وجه کافی به نظر نمی‌رسد.

متاسفانه مسوولان استانی و شهرستانی تنها به وظایف سازمان میراث فرهنگی بسنده می‌کنند و از نمایندگان مجلس از ادوار گذشته گرفته تاکنون و مسوولان شهرستانی و استانی چندان به فکر نجات این مجموعه گرانبها و میراث مهم و بزرگ تاریخی نیستند.

در نشستی که به مناسبت روز گردشگری در شهر سی‌سخت و با حضور همه خبرنگاران مرکز استان برگزار شد محمود باقری به نکته ای اسف‌بار اشاره کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان ابتدا به این موضوع اشاره کرد که کل مبلغی که برای این اثر تاریخی در نظر گرفته شده بود نه ۱۵ بلکه ۱۰ میلیارد تومان است که از این ۱۰ میلیارد تومان هم تنها ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تعلق گرفت.

البته محمود باقری به رقمی بسیار ناچیز اشاره کرد که امسال برای بنای تاریخی دهدشت در نظر گرفته شده و گفت: تنها ۶۰۰ میلیون تومان آن هم در قالب اسناد خزانه ۳ ساله برای بافت قدیمی در نظر گرفته شده که هیچ کس برای کار در این مجموعه زیر بار چنین رقمی با تاریخ سه ساله نخواهد رفت.

در ادامه محمود باقری به صورت تلویحی از مسؤولان شهرستان کهگیلویه هم انتقاد کرد که آن‌ها می‌توانستند در شورای برنامه‌ریزی مبلغی برای مرمت این بنا تخصیص دهند که این کار را نکردند.

وی در پاسخ به این سوال که اعتبارات شهرستانی کفاف کار در این مجموعه عظیم را نمی دهد خاطرنشان کرد: در اعتبارات شهرستانی می‌توانستند مبلغی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان به این امر اختصاص دهند.

به گزارش فارس، با شنیدن صحبت‌های مدیرکل میراث فرهنگی استان می‌توان پی برد که بلاد شاپور مظلوم‌ترین بافت و بنای تاریخی نه تنها شهرستان و استان بلکه کشور است که با همه بزرگی و عظمتی که دارد مورد غفلت مسوولان به خصوص در خود شهرستان کهگیلویه و شهر دهدشت قرار گرفته است.

انتهای پیام/۸۲۰۰۹/ر