محرومان، محروم از طرح نهضت ملی مسکن
محرومان، محروم از طرح نهضت ملی مسکن
طرح نهضت ملی مسکن و وعده ساخت سالانه یک میلیون مسکن یکی از مهمترین شعارهای رئیس دولت سیزدهم از ابتدای کار خود بوده است، با این حال این طرح مورد انتقادات زیادی قرار گرفته است.

به گزارش خبر دیشموک،     طرح نهضت ملی مسکن با شعار مسکن برای محرومان به اجرا درآمد، ولی آنچه در عمل اتفاق می افتد این است که بسیاری از محرومان توانایی شرکت در این طرح را ندارند. به باور کارشناسان اجتماعی، «بیشتر کسانی که در طرح مسکن ملی ثبت نام کرده اند، نمی خواهند در خانه آینده شان ساکن شوند. چون مطلوبیت نزیکی به شهر و فرصت ها و دسترسی هایش را می خواهند. آنها می خواهند مسکن را بگیرند و بفروشند. آنها به این خانه ها به چشم کالایی مناسب برای سرمایه گذاری نگاه می کنند، مالکان آینده می خواهند سود خوبی از فروش یا اجاره ملکشان به دست بیاورند و همین میل به دلالی که ما زمینه اش را فراهم آوردیم، مانع کاهش قیمت مسکن به نفع طبقات پایین جامعه می شود. پرسش این است که چه کسانی قرار است در آن خانه هایی که دولت در زمین های دور از مرکز می سازد، بنشینند؟!»
در کهگیلویه و بویراحمد افرادی که مسکنی ندارند، درآمد و شغل درستی نیز ندارند، این افراد طبقات ضعیف جامعه را تشکیل می دهند، ولی شرایط طرح مسکن ملی به گونه ای است که در چند مرحله فشرده، باید هزینه هایی حدود ۴۰ میلیون تومانی یا بیشتر را پرداخت کنند، از طرفی با اخذ وام، بازپرداخت وام نیز معضل دیگری است.
از نظر کارشناسان، آورده ۴۰ میلیون تومانی ابتدایی و پرداخت چند ۴۰ میلیونی دیگر به فاصله ۲ تا ۳ ماه، که جمعا ۳۰۰ میلیون می شود که ممکن است با افزایش قیمت مصالح ساختمانی این آورده افزایش پیدا کند، و بازپرداخت وام ۳۰۰ میلیونی برای مردم گران تمام می شود.
اگر دولت منازل را به موقع تحویل ندهد فایده ای ندارد
یکی از کارشناسان حوزه مسکن در این خصوص گفت: اگر دولت برای مردم خانه ارزان بسازد، و زود هم بتواند منازل را تحویل دهد خیلی به نفع مردم است،  مسکن ملی به تعادل قیمت مسکن در بازار کمک می کند. ولی در طرح مسکن جاده سلامت، تا پلاستر کردن مسکن ها پیش رفته اند ولی هنوز تحویل داده نشده است.
هزینه ساخت مسکن ملی برای گچساران زیاد است
کاظمی گفت: اگر قرار باشد مردم ۳۰۰ میلیون بیاورند، و ۳۰۰ میلیون هم وام بدهند، این هزینه خیلی زیادی است. برای ۱۰۰ متر زمین، در گچساران این مقدار هزینه خیلی زیاد است، اگر کسی خودش خانه را بسازد، حداقل خودش می داند چه کار کرده است. باز هم اگر منازل دو طبقه ای باشد بهتر است ولی چند طبقه در گچساران جواب نمی دهد.
بازار مسکن فقط با ورود دستگاه قضا و قانونگذاران قابل کنترل است
همچنین یک کارشناس مسکن در خصوص افزایش قیمت مسکن گفت: اگر دستگاه قضایی و قانونگذاران  پای کار باشد و با افزایش قیمت اجاره بها و مسکن برخورد کنند بازار کنترل می شود. تا زمانی که بازار برای دلالان جذابیت دارد هیچگاه مشکل مسکن و اجاره بها حل نمی شود.
این کارشناس می گوید: در جامعه ای که بخش صنعت، واردات، صادرات کار نمی کند، سرمایه گذاری ها در بخش مسکن انجام می گیرد. در یاسوج به شدت بساز و بفروش مسکن زیاد است. خود به خود این تورم زا است. واحدهای خالی در کشور زیاد است، اما آنها را اجاره نمی دهند، بنابراین این کمکی به بحث مسکن نمی کند. مسکن موضوعی مثل بحث ارز و طلا است. افراد می خواهند خود را بیمه کنند مسکن می خرند. این بی فرهنگی است. از طرفی غالب خانه ها خالی می مانند و این کمکی به بحث اجاره نمی کند.
آخرین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در استان
نوید موسوی معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص طرح نهضت ملی مسکن در استان گفت: ۵۷ هزار نفر در سامانه ثبت نام کرده اند و فقط ۱۲ هزار نفر دارای شرایط می شوند.
توصیه شده که این منازل فروخته نشود. ابزاری وجود ندارد اگر یک فردی بخواهد این منازل را بفروشند، جلوی آن گرفته شود.
اگر افراد شرایط را داشته باشند، هر چند ماه باید ۴۰ میلیون تومان پرداختی داشته باشند.
موسوی در خصوص وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در دهدشت گفت: در شهرستان کهگیلویه ۹ هزار و ۴۰۰ متقاضی وجود دارد، از این  تعداد سه هزار و ۳۵ متقاضی تایید نهایی شدند. حدود ۲ هزار و ۲۰۰ متقاصی در بانک افتتاح حساب کرده اند و از این تعداد هزار و ۱۴۶ نفر اورده مردمی را پرداخت کردند که بر اساس اورده مردمی زمین آماده تحویل به متقاضیان خواهد شد.
موسوی گفت: در دهدشت نزدیک برای ۱۰۰۰ واحد زمین جانمایی شده است و در مرحله تحویل زمین هستند، منازل بصورت ۲ طبقه ای است، هر دو نفر یک قطعه ۲۰۰ متری را تحویل می گیرند و شروع به کار می کنند.
موسوی گفت: در سی سخت نزدیک به ۴۰ واحد متقاضی وجود دارد. در مارگون ۵۰ واحد متقاضی وجود دارد.
وی گفت: در گچساران ۱۷۳۴ واحد تعریف شده، و در مرداد ماه شروع به کار صورت می گیرد.
موسوی با اشاره به مشکل زمین در یاسوج گفت: یکی از مشکلات طرح نهضت در یاسوج ۱۶۰ واحد زمین وجود دارد که در دست اجرا قرار دارد، ۱۹۵ واحد را ستاد اجرایی فرمان امام در دست گرفته است.
مسکن ملی در کهگیلویه و بویراحمد صرفه اقتصادی برای مشتریان دارد؟
موضوعی که بیش از هر چیزی به چشم می خورد نحوه قیمت گذاری مسکن در سطح کشور است. در حالی که در کل کشور آورده اولیه ۴۰ میلیون تومان است و هزینه هر متر ساخت مسکن ۵٫۵ میلیون تومان با پیمانکاران منعقد می شود، بنابراین یک واحد مسکن ملی ۱۰۰ متری در کهگیلویه و بویراحمد ۵۵۰ میلیون تومان هزینه دارد، در شهرهای دیگر هم همین قیمت را دارد.
این در حالی است که بر اساس آمارها کهگیلویه و بویراحمد در تورم بالاترین است و در قیمت مسکن نسبت به کل کشور پایین ترین قیمت را دارا است. چطور با عقل و منطق جور در می آید که «طرح مسکن ملی» در کهگیلویه و بویراحمد به سود مردم باشد؟
اخیرا محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران در گفت‌وگو با ایلنا با انتقاد از نحوه قیمت‌گذاری واحد‌های نهضت ملی مسکن از سوی دولت اشاره کرده است: « در حالی که بسیاری از متقاضیان آورده اولیه ۴٠ میلیون تومانی را واریز کرده‌اند و قرارداد ساخت با هزینه هر متر۵.۵ میلیون تومان منعقد شده اما امروز هزینه تمام شده ساخت هر متر خانه حداقل به ۸ میلیون تومان رسیده‌ است.»
وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر هیچ کسی از قیمت نهایی و انتهای قیمت‌گذاری واحد‌های نهضت ملی مسکن خبر ندارد، گفت: «دولت با پیمانکاران در مقطعی با قیمت ساخت ۵٫۵ میلیون تومان توافق و قرارداد منعقد کرده اما به طور قطع با توجه نرخ تورم امروز امکان ساخت و پایان پروژه با قیمت ۵٫۵ میلیون تومان وجود ندارد. ادامه کار با این قیمت‌های باعث می‌شود پیمانکاران کیفیت واحدها را به شدت کاهش دهند که منجر به ایجاد مشکلاتی خواهد شد.
موضوع قابل تامل این است که هیچ قیمت مقطوعی از این واحدها به مردم اعلام نشده و کسی نمی‌داند در پایان قیمت واحد ۱۰۰ متری چه قیمتی خواهد داشت. تنها چیزی که به متقاضیان اعلام شده این است که فعلا در مرحله اول ۴۰ میلیون تومان به عنوان آورده اولیه واریز کنند تا ببینند بعدها چه پیش می‌آید. متاسفانه روند ساخت و تحویل پروژه نهضت ملی مسکن مبهم است و آینده روشنی ندارد و اگر این روند ادامه پیدا کند دچار مشکل می‌شویم.»
اصل ۳۱ قانون اساسی / طرح نهضت ملی مسکن برای چه اقشاری است؟
اصل ۳۱ قانون اساسی اینگونه نوشته شده: داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند».
وقتی این قانون وجود دارد، و دولت وظیفه دارد برای اقشار محروم مسکن تهیه کند، چرا دولت برای این افراد شرایط را تسهیل نمی کند؟ دولت می توانست بجای فراخوان های اینچنینی در طرح نهضت ملی مسکن، که مخاطب آن نامشخص است، افراد محروم در سطح هر استانی را شناسایی کند و شرایط تهیه مسکن را برای آنها فراهم کند، چرا که در حال حاضر افراد زیادی در طرح ثبت نام کرده اند و فقط افرادی می توانند در این طرح بمانند که توانایی پرداخت آورده را دارند.
به نظر می آید که این طرح نیز چندان با فکر کارشتاسی ارائه نشده و موفق از آب در نمی آید و باز هم محرومان از مسکن های دولتی محروم می مانند.