گزارشی از سفر پرماجرای مسئولان استانی به دیشموک+تصاویر
گزارشی از سفر پرماجرای مسئولان استانی به دیشموک+تصاویر
کاروان مسئولان دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد روز سه شنبه هفته جاری در ادامه برنامه های دولت سیزدهم در همراهی با مردم، به منطقه محروم دیشموک از ساعت هشت صبح تا هشت شب مناطق مختلف این بخش را بازدید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک، ۱۵ مدیر و کارشناس در رده های مختلف مسئولیتی در راستای محرومیت زدایی از مناطق محروم در دولت سیزدهم به بخش دیشموک در کهگیلویه و بویراحمد سفر کردند تا به بررسی شرایط این بخش و پروژه های در دست اجرای آن بپردازند.
 کاروان مسئولان دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد روز سه شنبه هفته جاری در ادامه برنامه های دولت سیزدهم در همراهی با مردم، به منطقه محروم دیشموک از ساعت هشت صبح تا هشت شب مناطق مختلف این بخش را بازدید کردند.

در این سفر ۱۲ ساعته ۱۵ نفر از مسئولان و کارشناسان، معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد را همراهی کردند.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر راوند  گفت: متاسفانه هیچ کدام از پروژه‌هایی که در این منطقه کلنگ‌زنی شدند به بهره‌برداری نرسیده است.

امام جمعه شهر دیشموک بیان کرد: خوابگاه شبانه روزی منطقه قرار بود سال گذشته به بهره‌برداری برسد اما سال ۱۴۰۰ که به بهره‌برداری نرسیده هیچ در سال جدید هم افتتاح نمی‌شود و دختران و پسران دیشموکی در حال ترک تحصیل هستند.

وی به مشکلات عدیده دیشموک اشاره و عنوان کرد: ۱۰ راه روستایی کلنگ‌زنی شد اما به ثمر ننشست شما بروید آجم و رودریش را ببینید مردم نمی‌توانند رفت و آمد کنند چرا که مسیر ارتباطی آنها بسته شده است.

راوند دلیل عدم به ثمر نشستن پروژه‌ها در این منطقه را عدم نظارت و سوء مدیریت دانست و عنوان کرد: امروز کلنگ پروژه سالن مدیریت بحران به زمین زده شده که پیشنهاد می‌دهیم نشستی برای سوء مدیریت‌ها برگزار شود چرا که در استان از بحران مدیریت رنج می‌بریم.

امام جمعه دیشموک در خصوص قطع آب دیشموک گفت: آب این منطقه قطع است و روستاهای دیشموک با مشکلات زیادی مواجه هستند، استانداری بیش از ۲۰۰ روستا را برای اصلاح شبکه آب روستایی معرفی کرده اما اسم یکی از روستاهای دیشموک که برخی از آنها تا ۶ ماه راه ارتباطی برای آبرسانی ندارند نیست‌.

وی در پایان در خصوص گازرسانی به این منطقه گفت: پروژه گازرسانی حومه غربی دیشموک قرار بود سال قبل انجام شود اما با گذشت یکسال هنوز انجام نشده است.

توسعه راه های ارتباطی دیشموک

معاون عمرانی کهگیلویه و بویراحمد در هوای سرد و آفتابی از روستاهای دشتک، مور دراز،چنگل، مورخانی، بنیاری، مورخانی، دلی احمد، ده احمد، دلی، پاتاوه، رودسمه و ده گروه بازدید کرد و از نزدیک با مشکلات این روستاها آشنا شد.

در سفر ۱۲ ساعته ۱۵ مسئول دولتی به دیشموک کهگیلویه چه گذشت؟

کیامرث حاجی زاده مهمترین مشکلات این روستاها را زیرساخت های ارتباطی دانست و گفت: طرح های راهداری خوبی در این بخش در دست اجراست که بهسازی این طرح ها از سوی مسئولان راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در دست اجراست.

وی در بازدید از احداث پل روستای مورخانی بر کیفیت اجرای این طرح تاکید کرد و خواستار تسریع در روند اجرایی این طرح نیز شد.

حاجی زاده در برابر انتقادهای مردم روستای مورخانی، محرومیت زدایی از این مناطق را اولویت دولت سیزدهم دانست و اضافه کرد:  روند اجرایی احداث پل و آسفالت این روستا از سوی مسئولان استانی به جد پیگیری خواهد شد.

کاروان مسئولان بعد از طی کردن سه کیلومتر به روستای بناری واقع در پایین دست روستای مورخانی رفتند و از نزدیک مشکلات این روستا را بعد از توضیحات بخشدار دیشموک بررسی کردند.

هر چند بخشی از مسیر ارتباطی روستای بناری از سوی اداره کل راهداری زیرسازی شده بود ولی بارندگی های شدید هفته گذشته باعث تخریب برخی از این مناطق نیز شد.

علیرضا نوروزی، بخشدار دیشموک مهمترین مشکل مردم روستاهای بخش دیشموک بخصوص بناری را نبود راه ارتباطی مناسب دانست و خواستار تسریع در روند اجرایی آسفالت و روکش آسفالت شد.

در سفر ۱۲ ساعته ۱۵ مسئول دولتی به دیشموک کهگیلویه چه گذشت؟

وی دیگر مشکلات روستاها را نوسانات برق و تکمیل نشدن طرح های هادی اعلام کرد.

حاجی زاده بر تسریع در روند اجرایی آسفالت راه روستای بناری از سوی راهداری تاکید کرد و افزود: در صورت مساعد شدن هوا این طرح ظرف مدت یک ماه تکمیل خواهد شد.

 

در سفر ۱۲ ساعته ۱۵ مسئول دولتی به دیشموک کهگیلویه چه گذشت؟

کاروان محرومیت زدایی بعد از نیم ساعت توقف در روستای بناری برای بازدید از منطقه آجم راه پر و پیچ و خم روستای بیدستان به سمت این منطقه را آغاز کرد.

جاذبه های کوه سر به فلک کشیده دل افروز رویشگاه تنها کرفس کهگیلویه و بویراحمد مسیر پرپیچ و خم روستای بیدستان به منطقه آجم را برای تیم خبری جذاب کرده بود.

بعد از پیمودن مسیر سنگلاخی و شیبدار مشاهده صحنه واژگونی یک تراکتور که پر از گونی های بلوط بود باعث توقف کاروان شد.

صحنه رخ داده برای این تراکتور، توقف کاروان را در پی داشت و بعد از ۱۵ دقیقه کاروان تصمیم به بلند کردن کفی تریلی تراکتور گرفت.

بعد از جمع آوری گونی های بلوط معاون عمرانی استاندار خواستار کمک اعضای کاروان به راننده تراکتور برای بلند کردن کفی تراکتور شد و بعد از ۱۰ دقیقه تلاش با ۲ طناب کفی تراکتور که چپ کرده بود به حالت عادی برگشت.

راننده تراکتور با توصیف مسیر سنگلاخی و پر از چاله و چوله مسیر آجم مانع از ادامه راه سفر مسئولان شد.

در سفر ۱۲ ساعته ۱۵ مسئول دولتی به دیشموک کهگیلویه چه گذشت؟

معاون عمرانی استاندار با شک و تردید نسبت به سخت گذر بودن مسیر خواستار تماس تلفنی بخشدار با مردم روستا نیز شد.

بخشدار مرکزی بخش دیشموک بعد از چند دقیقه  گفت و گو ادامه سفر برای کاروان را میسر ندانست.

کاروان مسئولان در ادامه بازدید از پروژه های عمرانی در راستای محرومیت زدایی به سمت پروژه آبرسانی روستای گندمکار تغییر مسیر دادند.

پروژه گندمکار تامین آب آشامیدنی پایدار قلعه رئیسی و دیشموک

حاجی زاده با اشاره به نقش محوری این طرح در تامین آب آشامیدنی پایدار گفت: در سال جاری  از اعتبارات ملی ۴۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص داده شد.

وی روند اجرایی این طرح را بسیار خوب دانست و گفت: این طرح در سفر دوم ریاست جمهور برای تخصیص اعتبارات لازم به هیات دولت پیشنهاد داده خواهد شد.

در سفر ۱۲ ساعته ۱۵ مسئول دولتی به دیشموک کهگیلویه چه گذشت؟

حاجی زاده اهداف این طرح را تامین آب شرب شهرهای، دیشموک و قلعه رئیسی و همچنین تعداد زیادی از روستاهای این بخش ها به میزان بیش از ۴ میلیون متر مکعب در سال تا افق ۱۴۲۵ اعلام کرد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر فاز اول این طرح با همکاری منابع آب استان روند اجرایی خوبی دارد.

در این بازدید تعدادی از اهالی روستا در گفت و گو با معاون عمرانی استاندار خواستار تسریع در روند اجرایی بهسازی و آسفالت روستای گندمکار نیز شدند.

کاروان عمرانی مسئولان کهگیلویه و بویراحمد بعد از نیم ساعت توقف در پروژه گندمکار راهی روستای رودسمه که دارای مشکلات زیادی درزمینه زیرساخت های ارتباطی بود شدند.

روستای رودسمه به دلیل نبود پل ارتباطی و مشکلات تردد اهالی روستا با توجه به خروشانی رودخانه از سال گذشته مورد توجه تیم مدیریتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در احداث پل قرار گرفت.

در سفر ۱۲ ساعته ۱۵ مسئول دولتی به دیشموک کهگیلویه چه گذشت؟

اکنون بعد از گذشت بیش از ۹ ماه از سفر استاندار به این روستا که قول احداث پل بر روی رودخانه را داده بود عملیات اجرایی پل  نشان از تحقق وعده های دولتمردان انقلابی دولت سیزدهم را داد.

روند اجرایی پل بر روی رودخانه خروشان از سوی حاجی زاده معاون عمرانی استاندار خوب ارزیابی شد و بر تسریع در روند اجرایی آن نیز تاکید شد.

کلنگ زنی مدرسه ۶ کلاسه روستای ده گرو

در ادامه این سفر کلنگ احداث مدرسه سه کلاسه ابتدایی ده گروه با همکاری اداره کل نوسازی مدارس در این روستای ۴۵ خانواری نیز به زمین زده شد.

حاجی زاده پس از بازدید ۱۱ ساعته خود از روستاهای بخش دیشموک  در گفت و گویی با اصحاب رسانه به جمع بندی این سفر پرداخت.

توسعه زیرساخت های بخش دیشموک در دولت سیزدهم

وی بازدید تیم ۱۵ نفره عمرانی حوزه استانداری از مناطق محروم دیشموک را در راستای سیاست های محرومیت زدایی دولت انقلابی دانست و گفت: پروژه های تعریف شده در بخش دیشموک در حوزه راه، مسکن، برق رسانی، گازرسانی و دیگر حوزه ها فعال و روند اجرایی خوبی دارند.

حاجی زاده اضافه کرد: با توجه به محرومیت های بخش دیشموک  از محل سفر رئیس جمهور و همچنین اعتبارات محرومیت‌زدایی برای توسعه زیرساخت ها ارقام خوبی تخصیص یافت.

وی طرح اتصال بخش دیشموک از جاده تنگ چویل به شرق خوزستان را یکی از آرزوهای دیرینه مردم دانست و گفت: ماده ۲۳ این طرح در دولت سیزدهم اخذ و ۴۷ میلیارد تومان نیز برای تسریع در روند اجرایی آن در نظر گرفته خواهد شد.

حاجی زاده تصریح کرد:  مطالعات چهار کیلومتر از محور قلعه رئیسی- دیشموک و باغ ملک انجام و در سال جاری برای تسریع در روند اجرایی به مناقصه خواهد رفت.

وی با اشاره به پیشرفت خود طرح گازرسانی به بخش های قلعه رئیسی و دیشموک گفت: این طرح در ۱۰ فاز اجرایی شده و هم اکنون در مراحل اجرای پایانی است.

حاجی زاده بیان کرد: هم اکنون کار گازرسانی به ۶۲ روستا در حال انجام است که پیش بینی می شود در یک پروسه  هفت ماهه این تعداد روستا به شبکه گازرسانی متصل شوند.

وی تصریح کرد: با بهره برداری از این پیمان تعداد روستاهای گازدار بخش چاروسا به۷۳ و بخش دیشموک به ۴۸ روستا افزایش خواهد یافت.

حاجی‌زاده با اشاره به وقوع بارندگی های شدید در منطقه دیشموک و مسدود شدن راه های ارتباطی افزود: مصوب شده ۲ دستگاه لودر از سوی آب منطقه ای و اداره راهداری برای خدمات رسانی بهتر در این منطقه مستقر شود.

در سفر ۱۲ ساعته ۱۵ مسئول دولتی به دیشموک کهگیلویه چه گذشت؟

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: یک سالن مدیریت بحران با اعتباری بیش از ۶ میلیارد تومان در بخش دیشموک نیز احداث خواهد شد.

وی عملکرد بنیاد علوی در راستای اجرای طرح های محرومیت زایی را قابل تقدیر دانست و گفت: در سفر دوم هیات دولت پروژه های خوبی برای توسعه استان لحاظ خواهد شد.

به گزارش ایرنا، دیشموک آخرین نقطه شهرستان کهگیلویه در مرز خوزستان و برای بیشتر اهالی با توجه به در دسترس نبودن راه ارتباطی دورافتاده‌ترین نقطه‌ی استان است.

۸۶ روستای بزرگ و کوچک بخش دیشموک در محاصره سنگ ها، صخره های کوهستانی و جنگلهای انبوه بلوط محاصره شده است.

مردم این شهر عمدتاً از طریق کشاورزی و دامداری به روش سنتی روزگار می‌گذرانند اما به دلیل موقعیت جغرافیایی، این شهر با محرومیت‌های شدیدی روبروست.

با وجود رودخانه‌های پرآب و زمین‌های وسیع و آب‌وهوای مطلوب، کشاورزی و دامداری اینجا همچنان بشدت سنتی است و  حاصل آن بیشتر از مصرف خود مردم نیست.

هفت هزار هکتار زمین کشاورزی در این منطقه وجود دارد که تمام آنها بصورت دیم زیر کشت گندم و جو است.

بخش دیشموک یکی از بخش‌های محروم استان کهگیلویه و بویراحمد است.

دیشموک با بیش از ۲۳ هزار نفر جمعیت در فاصله ۸۵ کیلومتری دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه قرار دارد.

انتهای پیام /

  • نویسنده : مالک آهنگ