زمین‌خواری به بهانه اجرای طرح‌های اشتغالزایی
زمین‌خواری به بهانه اجرای طرح‌های اشتغالزایی
۳۷۵ رای مربوط به زمین‌خواری در کهگیلویه و بویراحمد صادر شده که باید اجرا شود که بیشترین پرونده‌ها مربوط به بویراحمد است.

به گزارش خبر دیشموک،    نسبت کارگروه مبارزه با زمین‌خواری امروز به ریاست معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

در ابتدای این جلسه سید علی معتمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی  با بیان اینکه به ازای هر دو هکتاری که تغییر کاربری داده می‌شود یک شغل پایدار از بین می‌رود گفت: ۳۷۵  رای قطعی صادر شده که باید اجرا شود که برای اجرای احکام نیازمند اعتبار هستیم، ضمن اینکه تاکنون ۲۶۸ میلیون تومان تامین شده که بخشی از آن در اختیار شهرستان ‌ها قرار گرفته است.

در ادامه فرماندار گچساران از آزاد سازی ۱۳۰ هکتار اراضی تصرف شده طی یکسال اخیر خبر داد و گفت: پرونده‌های دیگری در این شهرستان در دست اقدام است.در جلسه مطرح شد که شهرستان گچساران ۳۰ رای قطعی است.

در ادامه دانش فرماندار لنده با اشاره به اینکه هیات عالی مبارزه با زمین‌خواری در استان تشکیل شود، افزود: گاهی ملاحظاتی در شهرستان‌ها وجود دارد که مانع مبارزه با زمین‌خواری می‌شود.

فرماندار لنده بیان کرد: بیشترین زمین‌خواری در سنوات گذشته مربوط به لنده بود اما اینکه آمار صفر باشد جای تعجب دارد.

وی بیان کرد: بیشترین زمین‌خواری در حوزه شهری اتفاق می‌افتد که دست‌اندرکاران سابق در آن نقش دارند برای مثال زمینی را شرکت مخابرات به فردی زیر قیمت فروخته است.

دانش بیان کرد: در روستاها افراد بالای ۱۰۰ سال ساکن هستند اما طبق بخشنامه جدید این مناطق منابع ملی اعلام شده است که مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده است.

محمدی فرماندار بهمئی با اشاره به اینکه مشکلاتی در شهرستان وجود دارد، افزود: افرادی اقدام به تصرف اراضی کردند که مربوط به مدارس است.

در ادامه موسوی فرماندار کهگیلویه گفت: کسی در دهدشت نمانده که بخواهد زمین خواری کند، زمین‌خواری بیشتر در اراضی مناطق سردسیری است.

گفتنی است؛ شهرستان کهگیلویه ۳۰ حکم اجرا نشده دارد که فرماندار اعلام کرد این موارد به آنها اعلام نشده است.

در ادامه شهرام مهدوی مطلق در خصوص ۲۸۰ حکم اجرا نشده زمین‌خواری در شهرستان بویراحمد گفت: طرح‌های اشتغالزایی موجب زمین ‌خواری شده است، زمین‌های که برای اجرای طرح‌های گیاهان دارویی، اجرای آغل‌های دامی به افراد داده شده  تصرف شده و خانه در آنها ساخته شده است، حتی طرح‌های طوبی و گلخانه‌ای منجر به زمین ‌خواری شده است.

وی با بیان اینکه سروک در بویراحمد بهشت زمین ‌خواری است، افزود: ۲۰۰ خانه مستضعف حکم تخریب دارند که باید تعیین تکلیف شود در حالی که افراد متمکن از تخریب منع شدند.

مهدوی مطلق بیان کرد: ۵۸۰ هکتار رای تصرف و ۱۶۳ بنا قلع و قمع شده است.

شهردار یاسوج دیگر سخنران این نشست گفت: زمین‌های بزرگی در شهر یاسوج هستند که اگر اقدامی صورت نگیرد توسط افراد تصرف می‌شوند.

نستهن مقدم بیان کرد: تاکنون یک کمک از دستگاه‌های خدمات‌رسان برای رفع تصرف زمین‌خواری به شهرداری انجام نشده است.

در پایان حاجی‌زاده با بیان اینکه مبارزه با زمین‌خواری ‌‌‌خواری از دستگاه‌های دولتی آغاز شود، گفت: به شدت از عدم اجرای احکام در شهرستان بویراحمد گلایه‌مند هستم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: قرار نیست جلسه پست جلسه بگیریم اما کاری انجام نشود اگر نمی‌خواهید با زمین‌خواری مبارزه شود جلسه برگزار کردن فایده‌ای ندارد.

وی با اشاره به تصرف اراضی در پروژه‌های گردشگری، صنعتی و کشاورزی گفت: طرح‌های کاغذی سنوات گذشته منجر به زمین‌خواری شده است که با تشکیل کارگروه زیربنایی و مبارزه با زمین‌خواری در حال مقابله با این تخلفات هستیم.

اما طبق آنچه مطرح شد عدم تامین امنیت اجرای احکام صادر شده، عدم همکاری شورای تامین شهرستان‌ها، عدم پیگیری مسئولان بنا به دلایل مختلف، عدم تامین ماشین‌آلات اجرای احکام، نبود اعتبار لازم برای اجرای احکام و سکونت افراد در ساخت و سازهای انجام شده دلایل عدم اجرای احکام مبارزه با زمین‌خواری مطرح شد.

انتهای پیام/