افزایش پیری جمعیت نیاز به چاره جویی فوری
افزایش پیری جمعیت نیاز به چاره جویی فوری
مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت کشور گفت: با توجه به اهمیت و ضرورت دنبال کردن طرح جوانی و افزایش جمعیت، همکاری همه سازمان ها در این خصوص لازم است.

به گزارش خبر دیشموک،   زینب اختری روز پنجشنبه در نشست شورای اداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری برای افزایش نسل، و جوان شدن نیروی انسانی کشور و حمایت از خانواده، گفت: طرح جوانی و افزایش جمعیت را با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و اهمیت این طرح، تحقق آن در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: همه سازمان ها چه در سطح ملی و استانی موظف به ارایه برنامه های خود در این خصوص هستند و نباید سرنوشت این طرح به دست فراموشی سپرده شود.

تاکید بر طرح جوانی و افزایش جمعیت

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اهمیت طرح جوانی و افزایش جمعیت گفت: جوانی جمعیت مورد تاکید مقام معظم رهبری است و ضرورت دارد همه مسئولان برای تحقق اهداف طرح جوانی جمعیت پیگیر باشند.

سید علی احمد زاده بر افزایش میانگین سنی جمعیت تصریح کرد و گفت: در سال های اخیر روند باروری دارای شیب نزولی بوده و رشد جمعیت در استان کاهش یافته است.

استاندار با اشاره به آمار ازدواج و طلاق مطابق با آمار اداره کل ثبت احوال، گفت: در سال گذشته چهار هزار و ۴۳۹ واقعه ازدواج به ثبت رسید و امسال نیز آمار ازدواج سه هزار و ۹۷۹ مورد بوده که شاهد کاهش ۱۰ درصدی ازدواج نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.

احمدزاده در خصوص آخرین وضعیت طلاق گفت: سال گذشته یک هزار و ۶۱ واقعه طلاق ثبت شد، امسال نیز آمار طلاق یک هزار و ۹۱ مورد بود که طلاق در استان ۳ درصد افزایش داشته و متاسفانه شاهد منفی شدن آمار ازدواج و افزایش طلاق هستیم و زنگ خطر است که دستگاه‌ها متولی باید آن را جدی بگیرند.

افزایش پیری جمعیت نیاز به چاره جویی فوری دارد

رییس انجمن علمی آموزش پزشکی ایران با تاکید بر حمایت ساختارهای فرهنگی و اداری از طرح افزایش جمعیت، گفت: برای تحقق هدف یاد شده، بررسی و ارائه برنامه های اثرگذار و ارزیابی شده از سازمان های مختلف لازم است چرا که جمعیت پیری کشور در حال افزایش بوده و نیاز به چاره جویی فوری دارد.

دکتر محمد اسماعیل اکبری با اشاره به اهمیت آمایش سرزمین گفت: کار آمایش سرزمین رصد نیروی انسانی است و ضروری است آمایش سرزمین مورد توجه قرار گیرد.

تشویق به فرزندآوری منوط به تامین زیرساخت هاست

رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به کاهش زاد و ولد و پیامدهای آن ، اظهار داشت: بر اساس سرشماری‌ها میزان باروری کل کشور به کمتر از ۲ و یک دهم رسیده است و ممکن است در سال های آینده جایگزین آن به صفر برسد چرا که تهدید بزرگی برای جامعه است.

محمد غلام‌نژاد با یادآوری وضعیت باروری در استان، گفت: میزان باروری کلی در استان، یک و ۷۶ صدم درصد در سال ۱۴۰۰ بوده و در کشور یک و ۶۷ صدم درصد است با این اوصاف، میزان موالید استان در سال ۱۴۰۰، ده هزار و ۴۴۱ نفر بوده اگرچه نسبت به جمعیت تعداد زیادی نیست.

وی اضافه کرد: میزان مرگ مادران باردار در استان ۹ و ۵۷ صدم درصد بود و نسبت به کشور آمار ما بهتر است همچنین میزان مرگ کودکان زیر یک سال ما یازده و ۳ دهم درصد بوده اما کشور ۱۲ درصد است.

رییس دانشگاه یاسوج با تاکید بر چند بعدی بودن سلامت، گفت سلامت، بیگانه با فقر و بیکاری و امنیت و شغلی نیست، بنابراین، زمانی می توان فرزندآوری را تشویق کرد که زیرساخت آن فراهم باشد.