گزارش کامل جزئیات سفر استاندار به چاروسا و دیشموک/آنچه مردم باید درجریان باشند
گزارش کامل جزئیات سفر استاندار به چاروسا و دیشموک/آنچه مردم باید درجریان باشند
اهالی این روستا نبود راه ارتباطی و بسته شدن آن در زمستان، ترک تحصیل دانش‌آموزان به دلیل نبود مدرسه راهنمایی و خوابگاه شبانه روزی ،نبود امکانات تفریحی و ورزشی مناسب برای جوانان را از جمله عمده ترین مشکلات خود دانستند.

حسین کلانتری استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد در سومین روز مدیریت،سفرش را به شهرستان‌های استان آغاز کرد،او به شهرستان کهگیلویه سفر و از بخش چاروسا،روستاهای سرگچ و چندار در بخش دیشموک بازدید به عمل آورد.
به گزارش کبنا، صبح روز ( ۳۰ خرداد ماه ۹۸) حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد با حضور عدل هاشمی‌پور نماینده شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده و جمعی زیادی از مدیران دستگاه‌های دولتی وارد بخش چاروسا شد.
یکی از اعضای شواری روستای جاورده از توابع بخش چاروسا با در دست داشتن لیستی از مشکلات روستا به استقبال استاندار آمد.
پورحجازی در حضور استاندار نبود طرح هادی،ورزشگاهی با زمین فوتبال خاکی که سال ۸۳ افتتاح شده بود،بحث اعتبارات دهیاری ها،و نبود هیچ گونه درآمدی در این مناطق را از جمله مشکلات جاورده برشمرد و گفت:با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنیم.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز که به دقت به خواسته های پور حجازی گوش می داد اظهار کرد:با همکاران موارد را بررسی می کنیم و مستندات پیگیری میشود.
در ادامه مسیر نیز امام جمعه قلعه رئیسی،بخشدار چاروسا و مردم به استقبال استاندار آمدند و پس از طی مسیری پیاده در گلزار شهدای بخش حاضر شدند تا به مقام شامخ شهدا ادای احترام کنند.
حجت الاسلام صلواتی امام جمعه قلعه رئیسی در این دیدار نیز ضمن خیر مقدم به استاندار و مسئولان، اظهار کرد:بخش چاروسا دارای مردمی مومن و متدین و شهیدپرور هستند و این منطقه دارای ظرفیت و پتانسیل‌های زیادی از قبیل کشاورزی، گردشگری، دامداری و … است.
وی گفت: منابع طبیعی بی نظیر دارد و بعد از سال‌ها صاحب گاز شد.
امام جمعه قلعه رئیسی در ادامه به وضعیت راه ها اشاره کرد و گفت:ما بدترین وضعیت راه را داریم و در ۱۰ سال اخیر هیچ پروژه ای در اینجا افتتاح نشد.
حجت الاسلام صلواتی گفت: این منطقه نیاز به توجه ویژه ای دارد.
عدل هاشمی‌پور نماینده شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در این بازدید با قدردانی از استاندار و مدیران همراه وی، اظهار کرد:انتظار من از موکلینم و مدیران بخش این است که مشکلات اولویت‌دار را مطرح کنید، اگر ما سه مشکل مهم این منطقه را مطرح کنیم و آنها را با همکاری مدیران استانی و آقای استاندار در کشور به جد پیگیری کنیم، خیلی بهتر و مثمر ثمر خواهد بود.
این نماینده مجلس تصریح کرد: اگر صدها پروژه و مشکل را مطرح کنیم به جایی نمی‌رسیم، اما اگر سه پروژه و مشکل مهم را مطرح کنیم، تاثیر گذار خواهد بود.
استاندار نیز ضمن تایید اخلاق امام جمعه قلعه رئیسی اظهار کرد:اینکه هم کارهای صورت گرفته را بیان می کنید هم مشکلات را تشکر می کنم،مشکلات پیگیری می شود.
در ادامه استاندار و هیئت همراه راهی دیشموک شدند چرا که استاندار قصد داشت در سومین روز کاری خود،محروم ترین نقطه استان را ببیند و گزارش مستندی را به رئیس جمهور و وزرا ارائه دهد.
سرعت خودروها در جاده های خاکی طوفانی از گرد و خاک به پا کرده بود،خودروی استاندار در بین مسیر چندین بار کنار جاده توقف می کرد تا مردمی را که به سویش می آمدند با روی گشاده بپذیرد.
بالاخره به بخش دیشموک رسیدیم،آنجا نیز مردم،پر شور به استقبال استاندار و هیئت همراه آمده بودند،پس از دیداری کوتاه بدون فوت وقت کلانتری به همراه برخی از مدیران ارشد استانی و شهرستان،فرماندار کهگیلویه، نماینده،امام جمعه دیشموک راهی سرگچ و چندار شد.
مردم بخش دیشموک و روستاهای تابعه آن در دیدار با استاندار جدید،نبود مدرسه راهنمایی، خوابگاه شبانه روزی و بعد مسافت را علت ترک تحصیل دانش آموزان منطقه اعلام کردند.
آنها خواستار احداث مدرسه در مقطع راهنمایی شدند، چرا که به علت نبود مدرسه هر سال تعدادی از دانش آموزان ترک تحصیل می‌کنند.
اهالی این روستا همچنین نبود جاده‌های ارتباطی نامناسب و بسته شدن ان در زمستان را از دیگر مشکلات بخش دیشموک عنوان کردند و بیان می کردند که برای آمد و رفت و خرید مایحتاج زندگی مان و حضور در مراکز بهداشتی و درمانی با مشکلات زیادی روبرو هستیم.

نبود مکان تفریحی و ورزشی مناسب برای جوانان نیز از دیگر موارد مطرح شده بود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در دیدار با اهالی روستاهای سرگچ و چندار بعد از شنیدن مطالبات مردم، گفت:پیگیر مشکلات بخش و روستاهای دیشموک هستم.
کلانتری کودکان روستا را در آغوش می کشید و بی توجه به جایگاه اجتماعی خود از محبت به اهالی روستا،کودکان و جوانان دریغ نمی کرد که بسیاری این رفتار او را تحسین می کردند.
با این حساب امید می رود،کلانتری مدیران کل و مدیران شهرستانی خود را به تکریم بیشتر و شایسته تر ارباب رجوع نیز موظف کند.
در ادامه سفر و بازگشت از روستاها از بستر درمانی دیشموک نیز بازدیدی صورت گرفت که امام جمعه دیشموک نیز در خطبه های نماز جمعه اختصاص ۴۵۰ میلیون تومان جهت تکمیل بستر درمانی دیشموک را نتیجه سفر استاندار برشمرد.
حسین کلانتری در ادامه سفرش در مسجد شهر دیشموک که مدیران استان کهگیلویه و بویراحمد نیز حضور داشتند،با مردم صحبت کرد و گفت:از استقبال و قدرشناسی مردم بسیار قدردانی و سپاسگزاری می‌کنم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه با بیان اینکه بعد از اعتماد هیئت دولت و رئیس محترم جمهور که ما را برای استانداری استان شهیدپرور، شجاع و غیور استان کهگیلویه و بویراحمد منصوب کردند، به همکارانم، گفتم که باید بدون فوت وقت مناطق مختلف استان را مورد بازدید قرار دهیم، اظهار کرد: مناطق محروم‌تر را در اولویت قرار دادیم و تصمیم گرفتم که محروم‌ترین منطقه استان کهگیلویه و بویراحمد را ببینم و گزارش مستندی را خدمت آقای رئیس جمهور و وزرای محترم تقدیم کنم.
کلانتری هدف از سفر خود را جمع بندی و ارزیابی مشکلات و معضلات مناطق محروم از جمله بخش دیشموک دانست و تصریح کرد: به همین منظور به این بخش آمدیم که بعد از ارزیابی مشکلات و معضلات گزارشی را تقدیم هیئت دولت کنیم.
وی با بیان اینکه ما که نمی‌توانیم شق القمر کنیم و حرف‌هایی را تحویل مردم بدهیم که بعداً از عهده ما هم خارج باشد، افزود: بلکه ما سرباز نظام اسلامی هستیم و هدفمان خدمتگزار مردم بودن است و بر این اساس تمام تلاشمان را می‌کنیم که مشکلات مردم را درست ارزیابی کنیم و از زبان خود مرددم را بشنوم و وضع زندگی مردم را ببینم. و ما باید مشکلات مردم را اولویت بندی کنیم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: در راه مبارزه با ظلم و استکبار و اسلام امریکایی و ادامه اسلام ناب محمدی (ص) ملت هزینه داده است و این مردم عزیزانشان را داده‌اند. اما در برابر دشمن سر خم نکرده‌اند و یکی از ویژگی‌های مردم استان کهگیلویه و بویراحمد شجاعت و ایستادگی و مقاومت آنها در برابر ظلم است و مورد عنایت مقام معظم رهبری در سال ۷۳ هم قرار گرفتند.
کلانتری در ادامه گفت: الان ما هم سخت‌ترین و جدی‌ترین جنگ را با امریکا داریم و آن هم جنگ اقتصادی است. دشمن ما تمام توان خودش را گذاشته است که سخت‌ترین زندگی را بر مردم تحمیل کند. دشمن می‌خواهد نگذارد که ما یک تومان درآمد داشته باشیم. و یک لقمه سر سفره مردم باشد و دشمن، دشمن پیغمبر (ص) و امیر المومنین (ع) است. دشمن، دشمن اهل بیت (علیهم الاسلام) و شهدا است. و قطعاً مردم حاضر نیستند در مقابل کسی که می‌خواهد ریشه اسلام را در بیاورد، سرخم کند.
وی افزود: طبیعتاً مردم هم توقعات و مطالباتشان را کاملاً تعدیل می‌کنند، متناسب با وضعیت، اما این وضعیت مسئولیت را بر دوش بنده و همکاران بنده بر نمی‌دارد و ما وظیفه داریم که از همین امکانات و منابع و اعتبارات موجود بیشترین مشکلات را از دوش مردم بر داریم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه با بیان اینکه باید اولویت‌های اصلی منطقه را شناسایی کنیم و افزود: و بعد یک یا سه اولویت را به جد پیگیری کنیم تا مشکلات مردم گام به گام مرتفع شوند.
وی افزود: ما هم با دشمن در جنگ هستیم و هم در حال خدمت گذاری به مردم هستیم. ما در دو جبهه قرار داریم، یک جبهه خدمت مقدس به مردم و یکی هم نبرد با دشمن. دشمن جنگ تمام عیاری را با ایران اسلامی به وجود آورده و الان هم در پایان آن قرار داریم. و جوانان باید این را بدانند.
نماینده عالی دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ما خودمان را خدمت گذار مردم می دانیم. و من تشکر می‌کنم از آقای هاشمی که خدمات دولت را در منطقه خودش بیان می‌کند. و خدمات تدبیر و امید را می‌گوید. و آقای هاشمی پور دوندگی و تلاش کرده و دولت خدماتش را به منطقه آورده است. این قدرشناسی است.
کلانتری افزود: الحمدالله ما سه نماینده بزرگوار، متشخص، توانمند و پیگیر داریم، الان هم کمک کنند و دولت هم با تمام توان می‌آید. باید تلاش کنیم تا جاده‌ها و راه‌های ارتباطی به سر و سامان برسند. ما برای جاده دهدشت کد ملی بگیریم که نگران‌های مردم کل حوزه انتخابیه است را باید برایش کد ملی بگیریم. و این زمینه هم وجود دارد.
وی گفت: تا ۶ روز دیگر پرونده خسارات سیل در استان کهگیلویه و بویراحمد بسته می‌شود و پرونده‌ها را بعد از جمع بندی به وزارت‌های مربوطه ارسال می‌کنیم و اعتبارات خوبی هم در نظر گرفته شد که تسهیلات ۴ درصد، ۱۲ درصد و ۱۸ درصد هم داریم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: مهم این است که ما انسجام، وحدت و همدلی را داشته باشیم که جبهه اسلام و جبهه حق پیروز است. ما جرم ما این است که زیر پرچم پیغمبر و اسلام ایستاده‌ایم و جرم ما این است که زیر پرچم امام حسین (ع) ایستاده‌ایم.
کلانتری بیان کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد شرایط خوبی برای خدمت وجود دارد. و ما یک نماینده ولی فقیه متدین، معزز و مؤمن و واقعاً مردم دار و مردم دوست داریم که جا پای پدرش گذاشته است. ما نمایندگان شریف، دلسوز و پیگیر داریم. ما روحانیون، دهیاران، شوراها، خانواده ایثارگر و معظم شهدا داریم. مهم این است که به همدیگر احترام بگذاریم. توفیق داشتیم که سفر اولمان اینجا باشد و ان شاء الله سفر آخرمان به اینجا نیست. آنچه در طول سفر از ورودی تا آخر سفر رفتیم، یادداشت کردیم و مستندسازی کردیم و ان شاء الله تصمیم لازم اتخاذ می‌شود و به مدیران مربوطه ابلاغ می‌کنیم و نظام پیگیری هم برایش تشکیل می‌دهیم. ان شاء الله گزارش کار هم می‌دهیم. اطمینان داشته باشید که کم فروشی نخواهیم کرد و تا آخرین لحظه خدمت گذار شما خواهیم بود. با همه همه عزیزان تلاش می‌کنیم که روز به روز مشکلات رفع شود و رضایت مندی مردم بیشتر شود. رضایت خداوند در گرو رضایت مردم است.
در پایان حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد مراسم را با قرائت دعای فرج به پایان رساند.
امام جمعه دیشموک نیز در جمع مردم و مدیران در مسجد اظهار کرد:خدمات خوبی در زمینه برق رسانی، آب رسانی و گاز رسانی توسط نظام اسلامی در دیشموک انجام گردیده و انتظار است که تدابیر لازم در این زمینه جهت خدمات رسانی بهتر انجام شود.
حجت الاسلام راوند افزود:محورهای روستایی، بین روستایی و ارتباطی دیشموک به شهرستان های باغملک و دهدشت مشکلاتی از قبیل نبود پل بر روی رودخانه،پیچ های خطرناکی دارد که خواستار توجه ویژه استاندار به این موضوع هستیم.
راوند گفت: آب برخی از روستاهای بخش دیشموک ۱۴ روز است قطع شده است.
امام جمعه اظهار کرد:برخی از بیماران در مرکز بهداشتی درمانی دیشموک به خاطر سهل انگاری و کم کاری پزشکان و پرسنل می میرند که در ده روز اخیر دو نفر در درمانگاه دیشموک جان باختند که می طلبد توجه بیشتری در این زمینه داشته باشیم. راوند در خصوص خدمات آموزش و پرورش در بخش دیشموک گفت:در اوایل انقلاب فقط دو معلم در این بخش داشتیم و الان بیش از ۴۰۰ معلم به امر تدریس مشغول هستند که چنین خدماتی قابل تقدیر است.
وی علت ترک تحصیل بسیاری از دانش آموزان در روستاها را نبود جاده و راه ارتباطی مناسب و عدم وجود خوابگاه برشمرد.
راوند با بیان اینکه ترک تحصیل سبب ایجاد معضلات و آسیب های اجتماعی همچون خودکشی در بخش دیشموک شده است تصریح کرد:بودجه فرهنگی آسیب های اجتماعی توسط امور اجتماعی استانداری به بخش دیشموک اختصاص داده نشده است.
امام جمعه دیشموک ایجاد ادارات ثبت احوال، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات را در بخش دیشموک ضروری دانست و گفت: استاندار با حضور در بین مردم دیشموک نشان داد که در صدد حل کردن مشکلات بخش دیشموک هست و خواستار رسیدگی به این موضوع نیز هستیم.
عدل هاشمی پور نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: دلیل حضور ما در این منطقه محرومیت روستای سرگچ است که تا الان دوبار به این منطقه سفر کردیم و یکی به خاطر ترک تحصیل دانش آموزان و اهدای یک کانکس پیش ساخته به دانش آموزان این منطقه در گذشته بود و دیگری حضور به همراه استاندار در سفر امروز می باشد..
وی افزود: استاندار جدید در کل استان، بخش دیشموک و محروم ترین منطقه ی آن یعنی روستای سرگچ را برای بازدید انتخاب کردند که جاده روستای سرگچ و روستاهای در مسیر مورد توجه قرار خواهد گرفت..
هاشمی پور در همین رابطه گفت: ریزش جاده به خاطر سیلاب های اخیر،کم عرض بودن آن را از نزدیک به همراه استاندار مشاهده کردیم که قطعا تصمیم مهمی در این زمینه اتخاذ خواهد شد.
وی جاده تنگ چویل به خوزستان را از مطالبات مهم مردمی دانست و بیان کرد:پل سردو پس از ۸ سال بازگشایی گردید و هم اکنون مطالعات پل تنگ چویل به اتمام رسیده و باید به مناقصه برود و اعتبار لازم آن توسط وزیر نفت به این محور اختصاص داده شد.
هاشمی پور ادامه داد:ایستگاه بخش دیشموک و چاروسا پس از تحویل زمین توسط شرکت توانیر انجام خواهد گرفت که جا دارد هرچه سریعتر این مهم را پیگیری کنیم.
دیدار با خانواده شهید الماسی در دهدشت نیز پایان بخش سفر استاندار جدید به کهگیلویه بود.
کلانتری در دیدار با خانواده شهید الماسی با اشاره به اینکه دیدار و سرکشی از خانواده شهدا وظیفه است،گفت:امروز توفیق داشتم برنامه کاری را با حضور در گلزار شهدا آغاز کنم و با سرکشی از خانواده شهید به پایان برسانم.
به گزارش کبنا از دهدشت،گفته می‌شود که «حسین کلانتری» استاندار کهگیلویه و بویراحمد یکی از استانداران عملیاتی است که خود شخصاً با انرژی کارها را پیگیری و از مناطق بازدید میدانی به عمل می‌آورد که می توان گفت با این رویه پایان ژست مدیریتی در استان کهگیلویه و بویراحمد را شاهد خواهیم بود.
کلانتری در مراسم معارفه خود که با حضور مدیران ارشد کشور،استان و نمایندگان مجلس برگزار شده بود، اظهار کرد:من مدیری با خودم نیاورده‌ام و بنده در مسیر توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد گام بر می‌دارم و هر مدیری که خسته شد، خودش پیاده شود.(کلیک کنید)
به گفته حسن روحانی رئیس جمهور نیز «کلانتری به عنوان نیروی خستگی‌ناپذیر شهرت دارد و استان کهگیلویه و بویراحمد نیز نیازمند عنصر فعال اجرایی است تا استعدادها و ظرفیت‌های استان را برای استان و کشور فعال سازد.این استان دارای مردمانی وفادار و انقلابی است و در دفاع مقدس حضور فعالی داشتند و امروز برای آبادانی کشور در صحنه هستند. و آقای کلانتری نیروی فعال و آشنا به استان است و با روحیه بسیار بالا قطعاً می‌تواند در استان کهگیلویه و بویراحمد تحول ایجاد کند»
———————————–
گزارش از سیده فاطمه خطیبی
———————————-