کاهش کلسترول خون با این میوه تابستانی
کاهش کلسترول خون با این میوه تابستانی
شاید در مورد تمام خواص میوه‌های تابستانی ندانید اما در این مطلب به شما از خواص بسیار زیاد میوه‌های تابستانی می‌گوییم.

شاید در مورد تمام خواص میوه‌های تابستانی ندانید اما در این مطلب به شما از خواص بسیار زیاد میوه‌های تابستانی می‌گوییم.
به گزارش کبنا به نقل از همشهری آنلاین، توت یکی از میوه‌های بسیار خوشمزه است که با وجود اندازهٔ کوچکش، فواید زیادی برای سلامتی دارد. به‌طورکلی از خواص توت برای تندرستی می‌توان به بهبود فرایند هضم (گوارش)، کاهش کلسترول، کمک به کاهش وزن، افزایش گردش خون، ساخت بافت استخوان‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. علاوه‌ بر این‌ها توت به کُندکردن روند پیری، کاهش فشارخون، محافظت از چشم‌ها و بهبود متابولیسم بدن کمک می‌کند و می‌تواند خاصیت ضدسرطانی داشته باشد. برای اینکه بیشتر از خواص این میوهٔ شگفت‌انگیز بدانید، ادامهٔ مطلب را بخوانید.
توت میوه‌ای شیرین و از نوع میوه‌های آویزی است. درخت آن نیز از گونه‌های درختان برگ‌ریز به‌شمار می‌آید. توت در نواحی معتدل در سراسر جهان رشد می‌کند. تصور می‌شود که این درخت از چین به سراسر جهان گسترش پیدا کرده است. توت طعمی منحصربه‌فرد و ترکیب شگفت‌انگیزی از مواد مغذی دارد. نام علمی انواع ‌توت بستگی به گونهٔ آن دارد.
رایج‌ترین گونه‌های توت شامل توت چینی (Morus australis) و شاه‌توت (Morus nigra) هستند، اما انواع مختلف دیگری هم وجود دارد. از نظر ظاهری هنگامی‌که توت جوان است، خیلی سریع رشد می‌کند، اما همچنان که رنگش از سفید یا سبز به صورتی یا قرمز تغییر می‌کند، به‌تدریج رشدش کُند می‌شود و در نهایت به رنگ بنفش تیره یا حتی سیاه می‌رسد.
ارزش غذایی توت
‌توت سرشار از مواد مغذی از جمله آهن، ریبوفلاوین، ویتامین C، ویتامین K، پتاسیم، فسفر و کلسیم است که برای بدن ضروری هستند. همچنین مقادیر قابل‌توجهی فیبر خوراکی و طیف گسترده‌ای از ترکیبات آلی از جمله فیتونوترینت‌ها، زاگزانتین، رسوراترول، آنتوسیانین، لوتئین و ترکیبات گوناگون پلی‌فنولی دارد.

خواص توت برای سلامتی
تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین C سلاح دفاعی قدرتمند در برابر هر بیماری یا پاتوژن‌های (عوامل بیماری‌زا) خارجی در بدن است که آنتی‌اکسیدان‌ها نمی‌توانند در برابر آن کاری انجام دهند. تنها یک وعده ‌توت تقریبا تمام نیاز ویتامین C در یک روز را تأمین می‌پیریکند. حالا به این مقدار ویتامین ث، موادمعدنی و سایر ویتامین‌های موجود در توت را هم اضافه کنید و ببینید که چه سلاح قدرتمندی در برابر بیماری‌ها به دست می‌آورید. فقط تعدادی ‌توت به وعدهٔ صبحانه‌تان اضافه کنید تا سیستم ایمنی بدن‌تان را حسابی تقویت کنید.
ساخت استخوان‌های سالم
ویتامین K، کلسیم، آهن و مقادیر کمی از فسفر و منیزیم موجود در ‌توت می‌تواند برای ایجاد و محافظت از بافت استخوانی سودمند باشد. با افزایش سن، حفظ استحکام استخوان‌ها، سرعت بخشیدن به بهبود یا حتی معکوس‌کردن روند تحلیل استخوان‌ها برای پیشگیری از بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان یا سایر بیماری‌های استخوانی مرتبط با سن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
کاهش کلسترول بد
مصرف منظم پودر برگ درخت توت و چای برگ درخت توت می‌تواند سطح تری‌گلیسیرید و کلسترول بد را به‌میزان چشمگیری کاهش دهد. این امر موجب پیشگیری از تصلب شرائین، حملات قلبی و سکتهٔ مغزی می‌شود.
جلوگیری از پیری زودرس
توت مقدار زیادی ویتامین‌های A و E همراه با تعدادی از ترکیبات کاروتنوئید مانند لوتئین، بتاکاروتن، زاگزانتین و آلفاکاروتن دارد. تمام این عناصر به‌عنوان آنتی‌اکسیدان‌هایی عمل می‌کنند که به‌خصوص روی پوست، بافت‌ها، مو و سایر نقاط بدن که رادیکال‌های آزاد به آن حمله می‌کنند، تأثیر می‌گذارند. توت می‌تواند با جلوگیری از اکسیداتیو رادیکال‌های آزاد به مراقبت از پوست کمک کند، ظهور لک‌هایی را که با افزایش سن پدیدار می‌شوند، کاهش دهد و موها را سالم و درخشان نگه دارد.
خواص توت فقط به همین موارد ختم نمی‌شود. علاوه‌بر ۱۰ مورد بالا، برخی از آزمایش‌ها نشان می‌دهند که توت تشکیل چربی در کبد را کاهش می‌دهد و از بیماری کبد چرب جلوگیری می‌کند.
پیشنهادهایی برای مصرف توت
توت را می‌توانید به‌صورت تازه، مربا، ژله، شربت و نظایر آن مصرف کنید. همچنین می‌توانید آن را خشک کنید و به‌عنوان میان‌وعده بخورید. اگر به میوهٔ توت دسترسی ندارید، می‌توانید از پودر آن استفاده کنید. موادمغذی اصلی در یک وعده ۱۰۰ گرمی از شاه‌توت تازه عبارت‌اند از:

  • ۴۳ عدد کالری؛
    ۸۸درصد آب؛
    ۱٫۴ گرم پروتئین؛
    ۹٫۸ گرم کربوهیدرات (عمدتا شامل قندهای ساده، مانند گلوکز و فروکتوز و کمی نشاسته و فیبر)
    ۸٫۱ گرم شکر؛
    ۱٫۷ گرم فیبر (شامل ۲۵درصد فیبر محلول به‌شکل پکتین و ۷۵درصد فیبر غیرمحلول به‌شکل لیگنین)؛
    ۰٫۴ گرم چربی.

اگر شمردن کالری با فنجان برایتان راحت‌تر است، هر فنجان توت (معادل ۱۴۰ گرم) دارای ۶۰ کالری است.
نکات احتیاطی در مصرف توت

    • توت برای کاهش سطح قندخون مفید است؛ به‌ویژه برای افرادی که قندخون دارند و دیابتی‌ها. بااین‌حال بیماران دیابتی باید حتما با نظر پزشک توت را مصرف کنند.
      تقریبا به‌ندرت کسی پیدا می‌شود که به توت حساسیت داشته باشد، اما اگر اولین بار است که توت می‌خورید، از مقدار کم شروع کنید و واکنش بدن‌تان را ببینید. ممکن است افرادی که به گرده‌های گل حساسیت دارد، به توت هم حساسیت داشته باشند.