هر کاری را در این دولت با پیوست عدالت انجام می‌دهیم/ جهاد سازندگی به زودی احیا می‌شود
هر کاری را در این دولت با پیوست عدالت انجام می‌دهیم/ جهاد سازندگی به زودی احیا می‌شود
محدث یکی از نخبگان استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به دلیل برخی از مشکلات استان اظهار کرد: متاسفانه آمارگرایی بلای جان کهگیلویه و بویراحمد شده است.
آیت الله رئیسی در نشست نخبگان استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در دولت بنا داریم حرکت براساس آمایش سرزمین باشد و توجه عمیق به مسئله عدالت داشته باشیم؛ همانطورکه رهبری فرمودند هر کار ما باید پیوست عدالت داشته باشد، ما نیز بنا داریم این امر را اجرا کنیم.

به گزارش خبر دیشموک، عصر امروز نشست نخبگان استان کهگیلویه و بویراحمد با آیت الله سید ابراهیم رئیسی برگزار شد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در این نشست گفت: باور من این نیست که همه کسانی که دارای فهم، طرح و  ایده بوده حتما در تهران هستند بسیاری از خرمندان و اندیشمندان در استان‌ها هستند.

وی گفت: در همین استان افراد صاحب فکری هستند که باید از آن‌ها استفاده کرد.

رئیسی گفت: مراکز علمی کشور باید نقش ایجاد تحول را ایفا کنند اکنون تاکید می‌کنم که مدیران ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی داشته باشند و با دادن پروژه‌ها به دانشگاه‌ها تحول ایجاد کنند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: کهگیلویه و بویراحمد استانی زر خیز اما محروم است چگونه به این سوال باید پاسخ داد استان غنی اما غیر برخودار، این دو چطور با هم جمع می‌شوند شاید حلقه مفقوده این است که درست از مسئله و ظرفیت استفاده نشده و به دنبال حل مسئله نبوده‌ایم.

وی گفت: استانی دارای ظرفیت‌های زیاد کشاورزی، گردشگری، معدنی، دارای ظرفیت گسترده صنعت و نفت و پتروشیمی بوده اگر این ظرفیت‌ها برای این استان وجود دارد باید گفت چرا بیکاری و آسیب های اجتماعی مردم را رنج می‌دهد؟

رئیس جمهور گفت: از شما می خواهیم که مطالعات در دانشگاه مبنای کار شود می‌خواهیم سخن از عدالت اثباتی و اجرایی داشته باشیم ‌می‌خواهیم ببینم چگونه دچار روزمرگی نشویم و اجرای عدالت کرد؛ تقسیم ظرفیت‌ها در کشور باید بر اساس آمایش سرزمین باشد و این یکی از راه‌های تحقق عدالت است.

وی تصریح کرد: در دولت بنا داریم حرکت براساس آمایش سرزمین باشد و توجه عمیق به مسئله عدالت داشته باشیم؛ همچنین رهبری فرمودند هر کار ما باید پیوست عدالت داشته باشد و بنا داریم این امر را اجرا کنیم.

رئیسی تأکید کرد: گام‌های ما باید علم پایه باشد عدالت محور و براساس مطالعات دقیق باشد تا ظرفیت دقیق سر جای خود باشد که می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

وی ادامه داد: مسئله بانک‌ها یک مشکل است که باید حل کنیم موانع تولید باید رفع شود باید موانع را از جلوی پای تولید کننده و سرمایه‌گذار برداریم قاچاق و واردات بی‌رویه یکی از موانع تولید است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ظرفیت استان شما زیاد است، افزود: برنامه هایی برای استان داریم در حوزه نفت و گاز و صنعت پتروشیمی باید کار کنیم.

وی بیان کرد: تکمیل سدها می‌تواند بسیاری از موانع کشاورزی را برطرف کند به همین دلیل تا آخر سال ۱۴۰۱ حداکثر برای تکمیل سدهای استان اقدام خواهد شد.

رئیسی گفت: تکمیل پروژه های نیمه تمام از اولویت‌هاست البته این نیست که اگر پروژه نیاز باشد احداث نشود اما اولویت تکمیل نیمه تمام است.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه اگر اقتصاد روستا حل شود شاهد کوچ به شهر نیستیم یادآور شد: اگر اقتصاد روستا فعال شود سود آن به نفع همه است.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از اظهارات خود در جمع نخبگان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: زیرساخت‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مورد توجه و تاکید است و معتقدم باید جهاد سازندگی احیاء شود و ما به زودی این کار را انجام می دهیم.

وی گفت: جهاد سازندگی ساماندهی به نیروهای جوان برای آباد کردن مناطق محروم می‌شود برخی فکر می‌کردند با ادغام جهاد و کشاورزی می‌توان کارساز شد اما باید بخش جهاد روستا را احیاء کنیم و البته منظور جهاد سازندگی نه در شکل تعاون روستایی است.

رئیس‌جمهور در خصوص مقابله و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی گفت: در آسیب‌های اجتماعی مطالعاتی انجام شده و نمی خواهیم کار را از ابتدا شروع کنیم همین مطالعات می تواند زمینه حرکت دولت باشد متاسفانه از مسائلی که مردم را بسیار رنج می‌دهد مسئله آسیب های اجتماعی است.

وی به ظرفیت معطل مانده شهرک‌های صنعتی اشاره کرد و گفت: بخش قابل توجهی از ظرفیت صنعتی و کارخانجات کشور معطل مانده یا تعطیل یا نیمه فعال شده است.

 رئیسی در خصوص کارخانه تعطیل شده قند یاسوج هم گفت: کارها انجام شده و همین روزها فعال می‌شود ۲۰۰ یا ۳۰۰ خانه کارگری اینجا هست از طرفی کارگران هم بیکار هستند هم بی‌خانه، که قابل قبول نیست به هر صورت بخش قابل توجهی از این کارخانه می‌تواند مشکل بیکاری را حل کند.

وی گفت: این کار جزء اولویت‌هاست راه‌اندازی کارخانجات تعطیل با فعال کردن کارخانه های نیمه فعال جزء اولویت های ما در دولت است و باید موانع سر راه کارخانجات و شهرک‌های صنعتی که به هر دلیلی از فعالیت بازمانده برطرف شود.

وی بیان کرد: راه اندازی صنایع تبدیلی جزء تاکیدات است برنامه‌هایی تنظیم شده که در آن به صنایع تبدیلی اشاره شده است.

رئیسی خاطرنشان کرد: دولت امروز در خدمت مردم است باید کار جمعی را با هم دنبال کنیم با مشارکت مردم کارها پیش‌ می‌رود و ظرفیت مردمی باید پای کار بیاید.

رئیسی گفت: زنان و دختران از ظرفیت‌های بالایی برخوردار هستند در جاهایی که باید استفاده شوند درنگ نکنیم برای ایجاد نشاط در این قشر احداث فضاهای ورزشی و تفریحی و پارک بانوان در دستور کار قرار گیرد.

رئیس‌جمهور در خصوص اهمیت صنعت گردشگری و سایر صنایع گفت: صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت مهم در استان فعال  شود استان ظرف یک معادن نفت و گاز را دارد که دولت در این خصوص برنامه دارد و بستر و زمینه برای رشد فراهم شود.

رئیسی در ادامه افزود: عشایر حقیقتا سرمایه و گنجینه هستند و باید روحیه کار و تلاش در آنها بماند و کشاورزی و دامداری آنها در حوزه بهره‌وری قرار  گیرد.

رئیس‌جمهور یادآور شد: کار زیادی در این ۴۰ ساله انجام شده اما کارهای زیادی هم در پیش داریم.

در این نشست نماینده بانوان با اشاره به مشکلات بانوان استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: مشکلات بسیاری از جمله مشکل دختران دیشموکی را همه می دانند.

وی گفت: همچنین از دختران نخبه استان کهگیلویه و بویراحمد در مناصب دولتی به خوبی استفاده نشده است.

شایان نادری فعال جهادی هم در این نشست گفت: استان در ۴ حوزه پتانسیل دارد اما این ظرفیت ها در راستای محرومیت زدایی به کار نرفته است.

وی افزود: بخش اعظمی از جمعیت استان را روستائیان تشکیل می دهند اما با اجرای الگوی اشتباه و غیربومی روستاهای ما از خودکفایی خارج شده است.

این فعال جهادی گفت: به دلیل عدم زیرساخت‌ها از محرومیت‌های زیادی رنج می‌بریم و در توزیع امکانات عدالت در استان رعایت نشده است دادن عزت حرفه ای مشکلات را حل خواهد کرد.

وی افزود: خلاء حضور مدیران اجرایی در مناطق محروم بیداد می کند و بسیاری از مسوولان شاید یکبار حضور پیدا نکرده باشند.

نادری با ارائه پیشنهادی گفت: احیاء جهاد سازندگی با توجه به طرح جدید وزارت جهاد کشاورزی دلایل انحلال جهاد سازندگی چه بود؟ دولتی بودن و دولتی شدن علت آن بود؟جهاد با دست و اراده مردم تشکیل گردد و اگر اداری شود بی‌فایده است.

احسان عسکری فعال اقتصادی در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز چند پیشنهاد به آیت‌الله رئیسی برای پویایی اقتصاد در این استان داد و گفت: راه‌اندازی پتروشیمی ها و همچنین صنایع پایین دستی در مناطق گرمسیری و راه‌اندازی واحدهای فرآوری فرآورده های باغی و کشاورزی در مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد یکی از راه‌های توسعه اقتصادی در استان است.

محدث یکی از نخبگان استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به دلیل برخی از مشکلات استان اظهار کرد: متاسفانه آمارگرایی بلای جان کهگیلویه و بویراحمد شده است.

وی با اشاره به بیکاری و بروز آسیب‌های اجتماعی در این استان گفت: طلاق در استان افزایش یافته است از استان‌های مرزی نیستیم اما اکنون در اعتیاد و مواد مخدر وضعیت خوبی نداریم.

انتهای پیام/