شر« شک» را چگونه از زندگی مشترک کم کنیم؟/ «شک» جهنم زندگی مشترک
شر« شک» را چگونه از زندگی مشترک کم کنیم؟/ «شک» جهنم زندگی مشترک
شکاک بودن و بدگمانی عبور از خط تعادل و قرمز افراد در زندگی های مشترک است.
گروه خانواده ـ زهره سعیدی: از قدیم می گفتند که شک و بدگمانی آفت زندگی انسان است در واقع یک باتلاق یا یک صحرایی که فرد هر چه درآن می رود به جایی نمی رسد، درست هم گفته اند ، زمانی که اعتماد در زندگی از بین برود ، شک و تردید جایگزین آن می شود اما گاه هم هست که این احساس شک  و تردید از عدم ناامنی درونی افراد سرچشمه می گیرد و به از بین بردن زندگی عاطفی می انجامد و یا اینکه آن را بشدت مورد جراحت و آسیب می رساند.

افرادی که به اطرافیان یا شریک زندگی شان شک می کنند در واقع همیشه در ترس و وحشتی هستند که مدام احساس رها شدگی یا تحقیر و شکست در وجودشان پرورش پیدا می کند از خیلی افراد هم می شنویم یا اینکه در جلسات مشاوره می گویند، در واقع می دانند که چیزی وجود ندارد اما همیشه در شک و بدگمانی هستند و دست خودشان نیست این عبارت «دست خودم نیست» خیلی از بدبین ها و شکاک ها را گرفتار کرده است.

شکاک بودن و بدگمانی عبور از خط تعادل و قرمز افراد در زندگی های مشترک است و به عبارتی پایه های زندگی مشترک را می خورد این رفتار شامل چک کردن مدام گوشی همسر در زمان خواب یا نبودن او، شک کردن به تماس های همسر، زیرنظر گرفتن یا تعقیب او تا احساس خطر در جمع های غریبه و خودمانی، اجازه ندادن به سرکار رفتن همسر یا هر چیز دیگری می تواند نمود پیدا کند.

در اسلام به طور موکد از ترتیب اثر دادن به گمان‏‌هاى بیهوده و بی‌اساس افراد منع شده اند و از انسان‏‌ها خواسته شده تا زمانى که به مسئله‏‌اى یقین و علم پیدا نکرده‏‌اند، درباره آن قضاوت نکنند چرا که بنای آسیب و نابودی جامعه در همین است. حضرت على(ع) می فرمایند: «سوء الظن یفسد الامور و یبعث على السرور؛ گمان بد کارها را فاسد کرده و انسان را بر کارهاى زشت وا می‏‌دارد» از پیامبر (ص) نیز نقل شده کسى‌که به برادر خود سوء‌ظن داشته باشد به تحقیق به خداوند بدى کرده است، زیرا خداوند فرموده: «اجتنِبوا کثیراً من الظَّن؛ از بسیارى از گمان‏‎هاى بی‌اساس دورى کنید.

در آیه ۱۲ سوره مبارکه حجرات آمده است: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضًا أَیُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَن یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِیمٌ؛ اى کسانى‌که ایمان آورده‏‌اید از بسیارى از گمان‌ها بپرهیزید که پاره‏‌اى از گمان‌ها گناه است و جاسوسى مکنید و بعضى از شما غیبت بعضى نکند آیا کسى از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده‏‌اش را بخورد از آن کراهت دارید (پس) از خدا بترسید که خدا توبه‌‏پذیر مهربان است».

افراد مبتلا به شک نمی توانند قبول کنند و بپذیرند که احساساتشان نسبت به دیگران منفی است و رفتار تهدید آمیز یا تحقیر امیز به دیگران دارند ، این افراد حتی اگر اعتماد دیگران هم بهشان ثابت شود باز هم نسبت به همسر یا دیگرانی بی اعتماد هستند و برداشت های غلط و شخصی از رفتار و اعمال دیگران می کنند و دیگران را رنجیده می کنند عموما همسران این افراد خسته و رنجور و درد کشیده می نمایند و اگر بتوانند دوری از آنها را انتخاب می کنند.

اما گاه پیش می آید که افراد از سر ناآگاهی شک و تردید همسر را بر می انگیزند به این طور افراد میتوان آموزش داد که چطور شک و تردید را از سر زندگی شان کم کنند. به استثنای افرادی که به لحاظی بیماری بدگمانی نسبت به همسر دارند سایرین را می توان با روش های صحیحی به راه درست آورد به این صورت که شریک زندگی شان بداند چطور می بایست سایه شک و تردید را از سر زندگی شان کم کنند.

۱-از گفتن برخی خاطرات برای همسرتان جلوگیری کنید

گاه خاطراتی در گذشته زندگی افراد بوده که ممکن است برای تعریف کردن آن به افرادی که در دلشان قدری بدگمانی یا تردید دارند، مناسب نباشد. مثلا خانمی هست که در گذشته خواستگارانی داشته اما همسر فعلی اش به دلیل دوست داشتن زیاد یا برخی بددلی ها نسبت به آنها احساس خوبی پیدا نمی کند بهتر است این خاطرات برای همسر تعریف نشوند اینها به معنی پنهان کاری نیست بلکه به نظر تعریف نکردن مسائل غیر ضروری می باشد.

۲-برای خانواده و همسرتان همیشه خوش قول باشید

خوش قولی همیشه می تواند اعتماد افراد را جلب کند بهتر است زمانی هاییکه قرار با خانواده همسر و خود همسر می گذارید سر زمان باشید و از گفتن اینکه ترافیک بود و مشکل پیش آمد و مسائل دیگر پرهیز  کنید قدری همیشه زودتر سر قرار حاضر شوید تا اعتماد دیگران به شما جلب شود. خوش قولی همیشه اعتماد آفرین است.

۳-صادق باشید

گاه در زندگی مشترک پیش می آید که افراد مسائلی را به هم درست نمی گویند، یا مثلا جایی می روند با دوستان یا خانواده اما از همسرشان به هر دلیلی پنهان می کنند همین باعث می شود که همسر تصور کند همیشه این فرد به او دروغ گفته یا راستش را نمی گفته است یا مثلا خریدی کرده اید ولی بی دلیل آن را مطرح نمی کنید ممکن است همسرتان تصور کند که شما همیشه پنهان کاری می کنید در حالی که این این یک اتفاق ساده در ذهن شما بوده است.

فراموش نکنید که موضوعات مهم همیشه برملا می شوند اگر شما نقطه ضعفی در خودتان یا خانواده داشته ایدو آن را در زمان ازدواج مخفی کرده اید بدانید که روزی همسرتان و خانواده اش آن را خواهند فهمید و زمینه بدگمانی و بی اعتمادی نسبت به شما فراهم می شود.

۴-به همسرتان احترام بگذارید

یادتان باشد که احترام حس اعتماد را ایجاد می کند اگر شما همیشه در هر شرایطی به همسرتان احترام بگذارید و اجازه هم ندهید که کسی این حرمت را از بین ببرد چرا که احترام، اعتمادساز است.

۵-ارتباطاتی که حس بدبینی ایجاد می کند را ممنوع کنید

برخی ارتباطات در محیط های شغلی می بایست باقی بمانند مثلا شما در شرایط منزلی قرار نیست اگر اجبار کاری ندارید با همکارانتان صحبت کنید و زمینه حسادت و شک و تردید همسرتان را فراهم کنید همیشه فاصله ای بین مسائل شغلی و خانوادگی ایجاد کنید کسانی که این نکته را رعایت نمی کنند مشکلات زیادی در زندگی شان ایجاد می شود. بهتر است در ارتباط با همکاران جنس مخالف به شدت ملاحظه کار و مراقب باشید تا زمانی که همسرتان این ارتباطات را در فضای مجازی می بیند برایش شبهه ایجاد نشود در حالیکه هم که چیزی وجود ندارد برای نگرانی پس حساسیت هم در این زمینه ایجاد نکنید.

خانمی تعریف می کرد که همسرش به شدت نسبت به گوشی همراه او حساس است زمانی که از محل کار می آید مدام آن را چک می کند ، برای او توضیح داده شد که اجازه دهید مدتی بدون حساسیت این کار را انجام دهد شما که مشکلی در این زمینه ندارید کم کم حساسیت همسرتان هم کم می شود و آن زمان است که برایش توضیح دهید گوشی همراه وسیله شخصی است  و می بایست خودتان و همسرتان این حریم ها را رعایت کنید البته گاه پیش می آید که خود همسران این حساسیت را تحریک می کنند مثلا اقا به سراغ گوشی خانمش برای کاری می رود و خانم به شدت نسبت به این کار واکنش منفی نشان می دهد، درست است که تلفن همراه حریم شخصی است اما چه اشکالی دارد که گاهی به گوشی هم برای کاری نگاهی بیاندازیم در صورتی که حساسیت از سوی شما ایجاد نشود، مطمئنا همسرتان هم گاردی نخواهد گرفت.

۶-ارتباط با افراد حسود را کمتر کنید

خیلی از افراد در اطراف ما هستند که ممکن است به ما  و زندگی مشترکمان حسادت داشته باشند به همین خاطر رفتارها  و کارهایی می کنند که در زندگی ما ممکن است اثر منفی داشته باشد اگر دقت کنیم در اطراف هر یک از ما چنین افرادی هستند بهتر است ارتباط با این افراد را محدود کنید تا به زندگی مشترکتان خدشه وارد نشود و اثر منفی بر شما نگذارد.

در نهایت اینکه خیلی از افراد ممکن است از گذشته و زندگی خانوادگی خود زخم بی اعتمادی خورده باشند به همین دلیل این ناامنی را به زندگی مشترکشان هم منتقل می کنند اینجاست که نقش مشاور و روان درمانگر پررنگ می شود و زوجین می بایست برای درمان و ترمیم زخم های همسرشان اقدام کنند. مهارت های ارتباطی و گفت وگو می بایست تقویت شود تا این مشکلات به بچه ها منتقل نشود و زندگی مشترک را از بین نبرد.

انتهای پیام/فارس