سردار خرمدل: یک حرف بی‌حساب و کتاب بحران ایجاد می‌کند/ مدیریت افکار عمومی بخشی از مدیریت بحران است / از سیل و زلزله اخیر درس عبرت بگیرید
سردار خرمدل: یک حرف بی‌حساب و کتاب بحران ایجاد می‌کند/ مدیریت افکار عمومی بخشی از مدیریت بحران است / از سیل و زلزله اخیر درس عبرت بگیرید
فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک خبر و یک حرف بی حساب و کتاب زدن خودش بحران ایجاد می‌کند. لذا سخنگوی در هنگام بحران‌ها باید مشخص باشد. و هر کسی نباید حرف بزند و هر کسی نباید گزارش بدهد.

سمینار آموزشی یک روزه بحران استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور سردار حمید خرمدل فرمانده سپاه فتح استان، فرمانداران شهرستان، جمعی از مدیران کل و کارکنان ادارات در سالن شهید ایزدپناه دانشگاه فرهنگیان یاسوج برگزار شد.
به گزارش کبنا از یاسوج، صبح امروز (چهارشنبه ۱۲ تیرماه ۹۸) سمینار آموزشی بحران استان کهگیلویه و بویراحمد با تلاش مدیریت بحران استانداری و جهاد دانشگاهی استان در سالن شهید ایزدپناه دانشگاه فرهنگیان یاسوج برگزار شد که در این سمینار «سید محمد قائم کاظمی بیدک» رئیس جهاد دانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد ضمن خیرمقدم به مدعوین، اظهار کرد: امروزه مدیریت بحران یک علم است که آموزش جزء ضروریات آن است و سازمان جهاد دانشگاهی در برگزاری دوره‌های آموزشی یک برند است.
کاظمی بیدک در ادامه تصریح کرد: جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش و اجرای طرح‌های پژوهشی کارهای بزرگ را در سطح کشور بر دوش گرفته و ثمرات خوبی هم برای کشورمان در پی داشته است که امیدوارم این سمینار که با حضور اساتید برجسته برگزار می‌شود نیز مثمر ثمر واقع شود.
در ادامه وحید محمدی تبار مدیرکل بحران کهگیلویه و بویراحمد به سخنرانی پرداخت و در ابتدا با قدردانی از سردار حمید خرمدل فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد و فرمانده تیپ ۴۸ فتح استان، اظهار کرد: سردار جوان سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد همواره در بحران‌ها و حوادث مختلف پیش قدم بوده‌اند و امروز هم در همین جلسه اولین نفری بودند که وارد سالن جلسه شدند که بنده به نوبه خودم از ایشان تشکر می‌کنم.
وی در ادامه با قدردانی از فرمانداران، بخشداران، دهیاران و شهرداران و سایر دستگاه‌های خدماتی و اجرایی، بیان کرد: ستاد بحران کهگیلویه و بویراحمد با دست خالی به مقابله با حوادث از جمله آتش سوزی ها می‌رود. بنده یک ریال اعتبار عمرانی ندارم و اکنون شرمنده محیط بان، شرمنده مأموران منابع طبیعی، شرمنده مردم و شرمنده همه عزیزانی هستم که دست ما را در هنگام حوادث می‌گیرند.
محمدی تبار در ادامه افزود: سرم در مقابل همه عزیزان که هنگام آتش سوزی پیش قدم هستند، پایین است. چه کار کنم که هر چه تلاش می‌کنیم برای جذب اعتبارات راه به جایی نمی‌بریم. ۷۷۲۵ برآورد خسارت معیشتی در سطح استان، صرفاً ۲۰ مورد به بانک‌های استان ابلاغ شد و چندین بار مکاتبه شد و بیش از یک ماه درگیر موضوع هستم و وزارت کشور می‌گوید سامانه سجاد، سجاد مطلقا مکانیزمی برای ثبت خسارت معیشتی ندارد و اصل فرد عشایر که در کوه زندگی می‌کند، چطوری و چگونه می‌تواند خسارت خود را پیگیری کند. و پیگیری کردم که خسارت معیشت کجا باید ثبت شود که گویا می‌گویند باید بنیاد مسکن ثبت کنند و بنیاد مسکن هم می‌گویند سامانه ما به سامانه سجاد وصل نیست. و استاندار محترم و معاون محترم عمرانی و بنده به شدت پیگیری رفع این موضوع هستیم.
محمدی‌تبار گفت: یک سال مدیرکل بحران هستم تاکنون یک ریال اعتبار عمرانی برای بحران تخصیص داده نشده است. و ما با دست خالی داریم پیگیری و تلاش می‌کنیم.
مدیرکل بحران کهگیلویه و بویراحمد در ادامه بیان کرد: مقوله آموزش برای حفاظت از منابع طبیعی بسیار حائز اهمیت است و اگر ما آموزش‌های لازم را دریافت می‌کردیم خسارت‌های جبران ناپذیری که در حوادث اخیر به وجود آمد، شاید به این شکل نبود.
محمدی تبار در پاسخ به سئوالات سردار خرمدل گفت: بانک اطلاعات ماشین آلات و تجهیزات تمام دستگاه‌ها را از روز اولی که آمدم، تهیه کردم اما هنگام بحران وقتی زنگ می‌زنیم، یک اداره می‌گوید ماشین خراب است، یک اداره بیان می‌کند ماشین لاستیک ندارد و یک نفر هم می‌گوید ماشین در مأموریت است.
محمدی‌تبار در تأیید سخنان فرمانده سپاه گفت: مدیریت افکار عمومی و فرماندهی واحد از مهمترین اصول مدیریت بحران است  و ما بارها این موضوع را تذکر دادیم و به مدیران شهرستانی، مسئولان استانی و… متذکر شدیم که بدون هماهنگی مصاحبه نکنند و در هر شهرستان مدیر فرماندهی عملیات بحران فقط فرماندار و یا مدیرکل بحران است.
همچنین سردار حمید خرمدل فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد در این جلسه با قدردانی از مدیرکل بحران استانداری، اظهار کرد: تفاوت زیادی بین مردم ما با مردم سایر کشورهای دیگر دارد، مردم کشور ما هنگام حوادث بیشترین مشارکت‌ها را دارند و پای کار هستند برای اینکه بار گرفتاری‌ها را بر دوش هموطنان خودشان بردارند، از جان و مالشان می‌گذارند.
سردار خرمدل در ادامه به موضوع آتش سوزی ها گریزی می زند و می‌گوید: یکی از معضلات استان کهگیلویه و بویراحمد، مسئله آتش سوزی است که دارد تیشه به ریشه منابع طبیعی ما می زند و باید در این باره چاره اندیشی کرد.
وی با بیان اینکه برای مدیریت بحران نباید به نشست و برخاست ها اکتفا کرد، گفت: اواخر سال زلزله را در استان داشتیم و اوایل سال ۹۸ نیز مسئله سیل اتفاق افتاد که باید از دو وقایع درس عبرت گرفت، باید مسئله سیل اخیر درس عبرتی شود برای ما.
فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد در ادامه به آسیب شناسی مدیریت بحران در این استان پرداخت و اظهار کرد: متأسفانه دستگاه‌ها اطلاع از توانمندی‌های همدیگر ندارند و این یک ایراد است و باید لیست کامل امکانات و تجهیزات هر نهاد و دستگاه مشخص باشد و در اختیار ستاد بحران قرار بگیرد که در هنگام بحران لازم نباشد که برای فلان تجهیزات التماس شود.
وی تصریح کرد: بانک اطلاعاتی از امکانات موجود در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود داشته باشد.
سردار خرمدل با بیان اینکه در حوزه رسانه در هنگام بحران‌ها پیوست فرهنگی نداریم، گفت: در سیل اخیر تیتری زده شده بود که یک روستا کامل زیر آب رفته بود و حواشی و ناآرامی فکری زیادی ایجاد کرد و وقتی از طرف سئوال می‌شود که چرا همچنین تیتری زدی، می‌گوید؛ می‌خواهم حساسیت را بالا ببریم و حواس‌ها را به این طرف جمع کنیم.
وی ادامه داد: این کار درستی نبود. مدیریت افکار عمومی بخشی از مدیریت بحران است. باید هنگام حوادث آرامش جامعه برقرار شود و نباید با انتشار اخبار فضای جامعه را ملتهب کنیم. یا در قضیه زلزله آنقدر شایعه زیاد شده بود که برخی از آن فضا سوء استفاده می‌کردند و چادرهای مسافرتی را با قیمت‌های گزاف می فروختند.
فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک خبر و یک حرف بی حساب و کتاب زدن خودش بحران ایجاد می‌کند. لذا سخنگوی در هنگام بحران‌ها باید مشخص باشد. و هر کسی نباید حرف بزند و هر کسی نباید گزارش بدهد.
. وی ادامه داد: باید یک مکان مشخص را تجهیز کنیم که در هنگام بحران مردم را آنجا اسکان دهیم و از سردرگمی برای اسکان مردم در کدام مکان نیز رها شویم.
سردار خرمدل نداشتن یک فرماندهی واحد در هنگام بحران که کلیه اطلاعات را در اختیار داشته باشد را از دیگر معضلات مدیریت بحران دانست و گفت: در حوزه آموزش تقریباً هیچ کاری انجام نداده‌ایم، ما اگر در هنگام سیل درست مدیریت می‌کردیم این همه خسارات را مشاهده نمی‌کردیم، چرا باید ۱۲۶۰ میلیارد تومان به استان کهگیلویه و بویراحمد خسارت وارد شود.
وی امکانات استان کهگیلویه و بویراحمد را در هنگام بحران بسیار ناچیز عنوان کرد و گفت: نقاظ قوت و ضعف استان کهگیلویه و بویراحمد در مدیریت بحران سیل و زلزله اخیر شناسایی شود تا آینده اگر خدای نکرده اتفاقی صورت گرفت به خوبی آن را مدیریت کنیم.
فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد در پایان با بیان اینکه محمدی‌تبار از جمله مدیران پرتلاش و فعال است که در همه بحران‌ها حضور فعال و موثری دارد و من از زحمات و روحیه ایشان تشکر می‌کنم، گفت: ما مجموعه سپاه در کنار شماها هستیم، وظیفه ما خدمت به شما است و می‌توانید روی مجموعه ما حساب باز کنید.

به گزارش کبنا، همچنین در این سمینار کلاس‌های آموزشی در زمینه مدیریت بحران برگزار شد

  • نویسنده : وحید آهنگ