روابط با روسیه در همه ابعاد باید گسترش یابد
روابط با روسیه در همه ابعاد باید گسترش یابد
گسترش روابط دوجانبه نظامی و دفاعی،توسعه همکاری در زمینه مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی، تداوم همکاری دو کشور در مبارزه با تروریسم و تحولات افغانستان و سوریه دردستورکارمذاکرات روسای ستادکل نیرو‌های مسلح دوکشور است.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح کشورمان با ”والری گراسیموف“ رییس ستادکل نیرو‌های مسلح روسیه دیدار کرد.

سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری که یکشنبه شب در صدر هیات بلندپایه نظامی به مسکو سفر کرده است، عصر امروز با همتای روسی خود دیدار و گفتگو کرد.

گسترش روابط دوجانبه نظامی و دفاعی، توسعه همکاری در زمینه مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی، تداوم همکاری دو کشور در مبارزه با تروریسم و تحولات افغانستان و سوریه در دستور کار مذاکرات روسای ستادکل نیرو‌های مسلح دو کشور است.

سردار سرلشکر باقری همچنین قرار است با ارتشبد سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه دیدار و رایزنی کند.

دعوت رسمی وزیر دفاع روسیه از رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح کشورمان، بیانگر نقش ویژه ایران در تحقق ثبات و امنیت منطقه و اذعان قدرت‌های جهانی بر لزوم نقش‌آفرینی ایران در معادلات منطقه‌ای و جهانی است.

این سفر همچنین ادامه تعاملات دو کشور برای هم‌افزایی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های طرفین جهت تقویت توان دفاعی و نظامی دو کشور است.

تهران و مسکو به این نگاه واحد رسیده‌اند که راهکار رسیدن به ثبات و امنیت پایدار در منطقه با تعامل سازنده و همگرایی همسایگان قابل اجراست و این سفر در همین راستا انجام می‌شود.

رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح کشورمان روزگذشته در بدو ورود به مسکو تصریح کرد: پس از پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران، قرارداد‌هایی بین ایران و روسیه امضا شده و در این سفر درباره همکاری تسلیحاتی گفتگو خواهد شد.

سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری با اشاره به اینکه نیرو‌های مسلح ایران و روسیه در ابعاد مختلف همکاری دارند افزود: طی سال‌های اخیر این همکاری‌ها توسعه و گسترش یافته است و دو کشور به دنبال تعمیق و تحکیم همکاری‌ها هستند.

رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح با بیان اینکه این سفر به دعوت رسمی سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه انجام می‌شود، گفت: در این سفر موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای، بین‌المللی و به طور خاص درباره افغانستان گفتگو خواهیم کرد.

سرلشکر باقری افزود: حوادث افغانستان هم برای کشور‌های منطقه به ویژه جمهوری اسلامی ایران، روسیه و همسایگان جنوبی روسیه تاثیرگذار است و در این سفر درباره تحولات افغانستان به طور مفصل بحث و تبادل نظر می‌کنیم.

روابط با روسیه در همه ابعاد باید گسترش یابد

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با اشاره به ضرورت گسترش روابط با روسیه در همه ابعاد گفت: رهبر معظم انقلاب از سال‌های دور بر تعمیق و گسترش روابط با روسیه تاکید کرده‌اند.

سردار سرلشکر پاسدار محمدباقری که برای دیدار و گفتگو با مقامات بلندپایه روسی به مسکو سفر کرده است، در جمع مدیران نهاد‌های ایرانی مستقر در روسیه گفت: در مقطع کنونی، به دلیل شرایط بین‌المللی و به ویژه نگاه ویژه رئیس جمهور روسیه نسبت به تحکیم مناسبات با جمهوری اسلامی ایران، فرصت مغتنمی به وجود آمده تا این روابط بیش از پیش گسترش یابد.

سردار باقری با اشاره به اینکه در حال حاضر نقشه راه برای روابط بلندمدت با روسیه وجود ندارد، افزود: به دلیل نبود نقشه راه درازمدت، متاسفانه دولت‌های مختلف هرکدام طرح و برنامه‌های مقطعی را به پیش برده‌اند و به همین دلیل روابط دو کشور آنگونه که باید پیشرفت نکرده است.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح کشورمان به سند جامع ۲۵ ساله همکاری با چین اشاره و تاکید کرد: شاید لازم باشد با استفاده از تجربه سند ۲۵ ساله با چین، در روابط با روسیه نیز چنین سندی بین دو کشور وجود داشته باشد.

وی به نقش مهم نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشور‌های خارجی اشاره کرد و گفت: نمایندگی‌های ایران و به ویژه نمایندگی ایران در روسیه باید برنامه‌ای منسجم، قوی و با نگاهی واقع‌بینانه در زمینه نقشه راه روابط بلندمدت به مرکز ارسال کنند تا با مشورت بخش‌های گوناگون بتوان یک سند کامل، جامع و بلندمدت برای روابط دوجانبه تعریف کرد.

سردار سرلشکر باقری به توسعه و گسترش چشمگیر روابط ایران و روسیه در زمینه نظامی و دفاعی طی پنج سال اخیر اشاره کرد و افزود: هر چقدر روابط و مناسبات با کشور‌های دوست افزایش پیدا کند، به همان میزان ذهنیت‌های منفی نیز از میان خواهد رفت.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح به سفر اخیر خود به پاکستان اشاره کرد و گفت: در همین سفر بسیاری از ذهنیت‌های موجود حل شد.

وی گفت: در سفر به روسیه نیز درباره موضوعات دوجانبه دفاعی-نظامی و تحولات منطقه‌ای گفتگو خواهیم کرد.

سرلشکرباقری با اشاره به قرارداد‌های خرید هواپیما‌های جنگنده، جت آموزشی و بالگرد‌های رزمی از روسیه گفت: این قرارداد‌ها پس از لغو تحریم تسلیحاتی ایران منعقد شده و در این سفر درباره اجرایی شدن آن مذاکره خواهیم کرد.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح کشورمان به نگاه نزدیک و منافع مشترک ایران، روسیه و چین در خصوص حاکمیت غرب اظهار داشت: این نگاه نزدیک باید به توسعه هرچه بیشتر مناسبات دو کشور منجر شود.

سردار باقری موضوع افغانستان را یکی دیگر از دستور کار‌های مهم در مذاکرات خود با مقامات روسی عنوان کرد و گفت: در کنار موضوع افغانستان، تداوم همکاری دو کشور در سوریه تا دستیابی به امنیت کامل مورد بحث قرار می‌گیرد.

سرلشکر باقری با تمجید از رشادت و دلیرمردان سرداران ایرانی و به ویژه سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی افزود: این مجاهدت‌ها سبب شد طرح و نقشه آمریکا و برخی رژیم‌های منطقه‌ای خنثی شود.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح به موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در ابعاد مختلف اشاره و تصریح کرد: همانگونه نیرو‌های مسلح در شرایط تحریم توانستند به موفقیت برسند و انواع تسلیحات و تجهیزات نظامی و دفاعی مورد نیاز خود را بسازند، دیگر بخش‌های کشور نیز باید با همین رویکرد به پیش بروند و فرض را بر این قرار دهند که تحریم‌ها هیچگاه برطرف نخواهد شد.