توسعه‌ی پایدار چاروسا و دیشموک در گرو ارتقاء به شهرستان های مستقل
توسعه‌ی پایدار چاروسا و دیشموک در گرو ارتقاء به شهرستان های مستقل
توسعه‌ی پایدار چاروسا و دیشموک در گرو ارتقاء به شهرستان های مستقل.* "آرزوی دیرینه مردمان شریفی که با پیگیری های سید محمد موحد در حال تحقق است"

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک؛ اواخر اسفند سال گذشته بود که آقای استاندار خبر از شهرستان شدن بخش های چاروسا و دیشموک با پیگیری های ویژه و دلسوزانه سید محمد موحد نماینده مردم شریف کهگیلویه بزرگ پرده برداشت و اظهار نموده موحد دستور شهرستان شدن این دو بخش را از‌ وزیر کشور گرفته‌است.

مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین خبردیشموک است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.

*توسعه‌ی پایدار چاروسا و دیشموک در گرو ارتقاء به شهرستان های مستقل.*

*آرزوی دیرینه مردمان شریفی که با پیگیری های سید محمد موحد در حال تحقق است.*

اواخر اسفند سال گذشته بود که آقای استاندار خبر از شهرستان شدن بخش های چاروسا و دیشموک با پیگیری های ویژه و دلسوزانه سید محمد موحد نماینده مردم شریف کهگیلویه بزرگ پرده برداشت و اظهار نموده موحد دستور شهرستان شدن این دو بخش را از‌ وزیر کشور گرفته‌است.

پس از تلاش ها و رایزنی های نماینده محترم برای متصل نمودن بخش چاروسا به جاده پاتاوه دهدشت و کریدور خوزستان به مرکز و متصل نمودن دیشموک به خوزستان و خروج این دو بخش از بن بست و با شهرستان شدن آرزوی دیرینه و بحق مردم این دو‌ بخش که می‌ تواند به توسعه پایدار و متوازن سرعت و شتاب بیشتری ببخشد و گره های بزرگی از مشکلات مردم باز نماید.

حال مرکز بخش یا شهرستان بودن چه مزیتی برای این دو منطقه بهمراه خواهد داشت و آیا کمکی به توسعه این مناطق می کند که نماینده پرتلاش و خستگی ناپذیر کهگیلویه بزرگ بصورت ویژه این مهم را در راس برنامه های خود قرار داده است؟

مناطق قلعه رئیسی ‌و‌ دیشموک از دیرباز به لحاظ کشاورزی ، تاریخی ، گردشگری ، مذهبی و…. مثل وجود زمین‌های مستعد کشاورزی و حضور امامزادگان واجب التعظیم‌ و مهم استان امامزاده سید محمود (ع) و امامزاده میرسالار (ع) یا مناطق گردشگری الگن ، کوه دل افروز و‌ آبشار کمر دوغ و قلعه تاریخی دیشموک‌، رودخانه های پر آب در بین مناطق استان از جایگاه ویژه ی‌ برخوردار بوده است که با داشتن این ظرفیت ها آنچنان که باید و شاید در مسیر توسعه قرار نگرفت.

با این پیشینه و ظرفیت ها سید محمد موحد همانطور که در خلال دهه هفتاد زمینه ارتقا دیشموک ‌و‌ قلعه رئیسی از روستا به شهر و از دهستان به بخش را فراهم آورد امروزه در کنار عمران و آبادانی و سایر اقدامات مهم دیگر مثل استقرار بنیاد علوی برای پیشرفت و زدودن غبار محرومیت از‌ این مناطق ، ارتقا دیشموک و قلعه رئیسی را از سطح مرکز بخش به مرکز‌ شهرستان در دستور کار قرار داده که با رایزنی ها و پیگیری ها و جلسات کارشناسانه در طی این دوره‌ نمایندگی‌ ، وزارت کشور را متوجه این موضوع مهم قرار داده است و موافقت شخص وزیر و وزارت را اخذ نموده است که ارتقا این دو منطقه به توسعه استان کمک شایانی میکند و‌ می بایست هر چه سریعتر این مهم صورت بگیرید .

مردم شریف مناطق دیشموک و قلعه رئیسی باید بدانند که ارتقا به سطح شهرستان لزوم تاسیس و توانمند سازی ظرفیت های ساختار اداری در این‌ دو‌ شهر را ایجاد و تقویت می کند و رسیدگی به امورات اداری آنها در محدوده ی کوچکتر روند سریعتری خواهد داشت و به تبع آن تصمیم گیری برای شهر و دهستان های اطراف را از دهدشت به قلعه رئیسی و دیشموک‌ منتقل می کند که این نکته مثبتی تلقی می شود، زیرا ساختار اداری قوی از دل شهرستان های قلعه رئیسی و دیشموک‌ ایجاد می شود که می تواند بومی همان منطقه باشد و در راستای حل مشکلات قدم بردارد.مثل استقرار ادارت دولتی خدمات رسان همچون هلال احمر ، ثبت احوال ، شبکه بهداشت درمان مستقل زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی و….

از آنجاییکه توزیع عادلانه امکانات و فرصت ها، از رویکردها و سیاست‌های دولت مردمی است ارتقا این دو بخش، به لحاظ زیر ساخت های فرهنگی ، بهداشتی مثل ساخت بیمارستان ، ورزشی ، کشاورزی و سایر مولفه ها و شاخص های توسعه برای اهالی موقعیت بهتری فراهم می‌کند ، در زندگی ساکنان منطقه تاثیر بسزایی دارد و همچنین تسهیل در رفت و آمد مردم و کاهش مراجعات مردم به شهر دهدشت که خود سالیانه هزینه های مالی و خطرات جانی زیادی بهمراه داشته از دیگر مواردی است که رفاه عمومی را به دنبال دارد.

با ارتقاء بخشهای دیشموک‌ و قلعه رئیسی به شهرستان، جلسات شورای توسعه و برنامه ریزی این دو بخش بجای اینکه در فرمانداری کهگیلویه برگزار شود مستقلا در خود شهرهای دیشموک و‌ قلعه رئیسی برگزار می شود و ردیف های اعتباری بودجه ی مستقلی برای آنها در نظر گرفته می شود و پروژه‌هایی عمرانی در منطقه تعریف می‌شود که به توسعه شهرستان و در نهایت توسعه استان ختم خواهد شد، همچنین حضور سرمایه‌گذاران در حوزه‌های عمرانی و سایر حیطه‌ها، سبب توسعه و تقویت منطقه می شود.

نشاط اجتماعی، فعالیت های فرهنگی و رقابت های سازنده با ایجاد زیرساخت های لازم، از دیگر ثمراتی است که در راستای ارتقاء بخش می‌توان به آن اشاره کرد.

علی ایحال کهگیلویه بزرگ‌ دیگر زمان ندارد و نباید مثل دوره ی گذشته در مقایسه با سایر مناطق استان مثل گچساران و بویراحمد که ‌بواسطه نمایندگان خود چند ارتقا ‌منطقه ی داشتند از کاروان ارتقا در امر توسعه مناطق عقب بماند.احقاق حقوق مردم از اهمیت ویژه ی برخوردار است و مناطق قلعه رئیسی و دیشموک‌ که واجد شرایط ارتقا به شهرستان هستند، باید به این حق قانونی خود دست یابند.

در پایان با تحقق یافتن ارتقاء بخش های قلعه رئیسی و دیشموک‌ به شهرستان هم یکی از مهمترین وعده های انتخاباتی سید محمد موحد عملیاتی می گردد و مشخص می شود موحد بیش از آنکه اهل شعار دادن باشد مرد عمل است و هم کام مردم این دیار پس از سالها شیرین می شود و روند توسعه متوازن و پایدار این دیار شتاب بیش از پیشی خواهد گرفت…

  • نویسنده : مالک آهنگ