تلخ|خداحافظی با عمه‌ و دایی‌ و عمو!
تلخ|خداحافظی با عمه‌ و دایی‌ و عمو!
نرخ باروری در ایران در ۱۰سال گذشته با آمارهای متناقض بسیاری همراه بوده‌است.

نرخ باروری در ایران در ۱۰سال گذشته با آمارهای متناقض بسیاری همراه بوده‌است. آنقدر که حتی برخی از جمله صالح قاسمی، پژوهشگر تحولات جمعیتی معتقد بود بخشی از مشکلات بر اساس همین آماردهی متناقض صورت گرفته و بعدتر حتی برخی‌ها شائبه تعمدی بودن این آمارها را مطرح کردند.
به گزارش خبر دیشموک،   به نقل از همشهری‌آنلاین، هر چه بود، آنچه حالا پیش رویمان است حکایت از زنگ خطر در این حوزه دارد. بر اساس اعلام سازمان ثبت احوال کل کشور، شاخص میزان باروری کل رکوردهای حداقلی خود را دوباره جابه‌جا و به نوعی رکوردشکنی کرده‌است.
به این معنا که بیش از ۸۰ درصد استان‌های کشور در حد و زیر حد جانشینی جمعیت هستند؛ با این حساب کشور در ورطه یک خطر جدی قرار خواهد گرفت. متوسط نرخ باروری کل در ایران ۱.۷فرزند است. به این معنا که با مرگ پدر و مادر، به‌جای آنها در آینده فقط ۱.۷نفر جایگزین خواهد شد.
این عدد البته در آمارهای تازه‌تر به میانگین ۱.۵نفر هم رسیده‌است. اما آمارهای رسمی موجود که مربوط به سال گذشته‌است، همچنان نشان می‌دهد روند کاهشی نرخ باروری که شاخص مهمی در این حوزه محسوب می‌شود، ادامه دارد.
نگاهی به وضعیت استان‌های ایران هم نشان می‌دهد تنها مادران شش استان ایران به‌طور میانگین بیش از دو فرزند به دنیا آورده‌اند. نکته مهم این است که بدانیم این نرخ در سال۹۶ به مقدار یک‌دوم نفر بوده که بعد از چهار سال به عدد ۱.۷ رسیده‌است. فارغ از تمام تهدیدات اقتصادی و امنیتی، با تداوم این رویه باید بدانیم تا چند سال دیگر نسل عمه و دایی برای کودکان ایرانی منقرض خواهد شد.
استان‌هایی با بیشترین نرخ باروری
سیستان و بلوچستان ۳.۳ نفر
خراسان جنوبی ۲.۴ نفر
خوزستان ۲.۳ نفر
استان‌هایی با کمترین نرخ باروری
مازندران ۱.۲ نفر
سمنان ۱.۲ نفر
گیلان ۱.۱ نفر