تبلیغات انتخاباتی فعلا ممنوع و جرم است/نظر پلیس فتا درمورد اضافه کردن افراد به گروها!
تبلیغات انتخاباتی فعلا ممنوع و جرم است/نظر پلیس فتا درمورد اضافه کردن افراد به گروها!
معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا گفت: تبلیغات نامزد‌های ریاست جمهوری در حالیکه صلاحیت آن‌ها تصویب نشده، ممنوع است و عضویت اجباری در کانال‌های تبلیغاتی انتخاباتی جرم محسوب می‌شود.

سرهنگ رامین پاشایی در گفتگو با برنامه سعادت آباد در توضیح نقش فضای مجازی در داغ کردن فضای انتخابات سال جاری گفت: آنچه در حال حاضر بسیار مهم است ایجاد کانال‌های مختلف جهت جمع آوری آراء برای داوطلبان مشخصی است. این کانال‌ها در تلگرام متاسفانه با وعده پرداخت پول ایجاد می‌شود و پس از جمع آوری تعداد زیادی عضو، برای مقاصد تجاری به دیگران فروخته می‌شود. در این تبلیغ‌ها از شما می‌خواهند وارد گروه انتخاباتی مورد نظر شوید.
سرهنگ پاشایی با تاکید بر اینکه هرگونه اقدامی مبنی بر اضافه کردن افراد در گروه‌های مختلف نقض قانون بوده و جرم است، گفت: عضو کردن افراد بدون اجازه آن‌ها و واگذاری اطلاعات بر اساس قانون جرایم رایانه‌ای مصوب سال ۱۳۸۸ جرم محسوب می‌شود. به هموطنان توصیه می‌شود تنظیمات پیامرسان خود را طوری تنظیم کنند تا به غیر از شماره‌های ذخیره شده موجود در گوشی، افراد دیگری نتوانند به آن‌ها پیام دهند و آن‌ها را در گروه‌ها و کانال‌های مختلف عضو کنند.

معاون اجتماعی پلیس فتای ناجا در ادامه گفت: تبلیغات نامزد‌های ریاست جمهوری در حالیکه صلاحیت آن‌ها تصویب نشده، ممنوع و مغایر با دستورالعمل ستاد انتخابات است. تخلف‌ها در حال حاضر بیشتر در حوزه شایعه پراکنی و تخریب چهره‌های مختلف است که توسط پلیس فتا رصد و به مراجع ذی صلاح گزارش می‌شود.

وی به فیلتربودن تلگرام اشاره کرد و درباره پیگیری کلاهبرداری از شهروندان در این شبکه اجتماعی اظهار داشت: وقوع جرم در فضای فیزیکال با وقوع جرم در فضای مجازی بسیار متفاوت است. سرور‌های تلگرام و اینستاگرام در کشور ما قرار ندارند و از طرفی برخی مواقع جرم انگاری کشور ما در کشور مبدأ سرور، جرم محسوب نمی‌شود یا اگر هم جرم باشد برای دسترسی با فراز و نشیب‌های قانونی زیادی مواجه هستیم. اگرچه ما در رصد‌های پیش دستانه، فعالیت‌های مجرمان را رصد می‌کنیم. این جرایم پیچیده، اما قابل کشف است.

جرایم و بداخلاقی‌ها در تلگرام و اینستاگرام زیاد است. اگر هموطنان ما ناخواسته با این کلاهبرداری‌ها مواجه شدند می‌توانند با مراجعه به دادگاه‌های تخصصی رایانه‌ای یا دادگاه‌های عمومی طرح شکایت کنند و قطعا هم پلیس فتا پیگیر و پاسخگو خواهد بود.